ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Τζίρο 7,8 δισ. εποφθαλμιούν τα σούπερ μάρκετ

ΔΗΜΗΤΡΑ ΜΑΝΙΦΑΒΑ

Σούπερ μάρκετ διεκδικούν μερίδιο και από την εστίαση, καθώς διαθέτουν έτοιμα προς κατανάλωση γεύματα στα καταστήματά τους.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Σημαντικά περιθώρια περαιτέρω ενίσχυσης του τζίρου τους όχι τόσο μέσα από την αύξηση της ζήτησης των τυποποιημένων προϊόντων που ήδη διαθέτουν στα ράφια τους, αλλά μέσω της επέκτασης σε νέες κατηγορίες προϊόντων και υπηρεσιών, έχουν οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ στην Ελλάδα. Αν και το μεγαλύτερο ποσοστό δαπανών, 57%, για την προμήθεια τροφίμων γίνεται από τα ελληνικά νοικοκυριά στο κανάλι του σούπερ μάρκετ, το ποσοστό αυτό είναι αρκετά μικρότερο από το αντίστοιχο στις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες.

Σύμφωνα με την ανάλυση που πραγματοποίησε το Ινστιτούτο Ερευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) στην έρευνα οικογενειακού προϋπολογισμού της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής (ΕΛΣΤΑΤ), η δαπάνη ανά νοικοκυριό σε είδη παντοπωλείου διαμορφώθηκε το 2018 στα 366,67 ευρώ, αυξημένη κατά 0,86%, ενώ η συνολική δαπάνη σε είδη παντοπωλείου στη χώρα έμεινε σχεδόν αμετάβλητη, με ελάχιστη μεταβολή κατά 0,10%, στα 17,81 δισ. ευρώ λόγω της μείωσης που παρουσίασε ο αριθμός των νοικοκυριών. Δεδομένου ότι οι πωλήσεις των αλυσίδων σούπερ μάρκετ υπολογίζονται σε περίπου 10 δισ. ευρώ, προκύπτει ότι το 43% της αγοράς του λιανεμπορίου τροφίμων πραγματοποιείται εκτός αλυσίδων σούπερ μάρκετ, στα εξειδικευμένα καταστήματα τροφίμων, όπως είναι τα κρεοπωλεία, τα ιχθυοπωλεία, τα αρτοποιεία, τα οπωροπωλεία κ.ο.κ.

H τάση, βεβαίως, τα τελευταία χρόνια είναι και στην Ελλάδα να αποσπούν μερίδια οι αλυσίδες από τα εξειδικευμένα καταστήματα τροφίμων. Σύμφωνα με τα στοιχεία του δείκτη κύκλου εργασιών στο λιανικό εμπόριο, τα σούπερ μάρκετ κατέγραψαν αύξηση του τζίρου το 2018 κατά 3,55% σε σύγκριση με το 2017, ενώ τα υπόλοιπα καταστήματα τροφίμων - ποτών - καπνού παρουσίασαν  την ίδια περίοδο μείωση κατά 2,19%.

Πέρα από τα υπόλοιπα 7,8 δισ. ευρώ από τα οποία διεκδικούν μερίδιο τα σούπερ μάρκετ, υπάρχουν και λοιπές κατηγορίες, όπως αυτή της εστίασης, όπου επίσης οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ έχουν ξεκινήσει να δραστηριοποιούνται. Ο εν λόγω κλάδος υπολογίζεται ότι έχει έναν τζίρο περί τα 5,6 δισ. ευρώ (σύμφωνα με παλαιότερη μελέτη του ΙΕΛΚΑ) και ήδη αρκετές αλυσίδες (με πιο χαρακτηριστικά παραδείγματα την «ΑΒ Βασιλόπουλος» και την «Ελληνικές Υπεραγορές Σκλαβενίτης») διαθέτουν έτοιμα προς κατανάλωση γεύματα στα καταστήματά τους.

Ο τζίρος των αρτοποιείων υπολογίζεται σε 1,5 δισ. ευρώ και πλέον οι περισσότερες αλυσίδες, ειδικά στα μεγάλα καταστήματά τους, διαθέτουν εκτεταμένα τμήματα πώλησης άρτου και αρτοσκευασμάτων. Η Lidl Hellas, μάλιστα, προχώρησε σε σημαντικές επενδύσεις για την εισαγωγή του λεγόμενου «bake off» (την πώληση, δηλαδή, ψωμιού του οποίου το ψήσιμο ολοκληρώνεται εντός των σούπερ μάρκετ) σε όλα τα καταστήματά της.

Αλλη κατηγορία καταστημάτων από την οποία αποσπούν μερίδια αγοράς τα σούπερ μάρκετ είναι τα κρεοπωλεία, ο τζίρος των οποίων έχει υπολογισθεί σε περίπου 3,3 δισ. ευρώ. Οι χαμηλότερες τιμές που συχνά διαθέτουν τα προϊόντα οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ, σε συνδυασμό με τον περιορισμένο ελεύθερο χρόνο, έχουν ενισχύσει τις πωλήσεις αυτής της κατηγορίας σε βάρος των παραδοσιακών κρεοπωλείων.

Ολοένα και περισσότεροι καταναλωτές προμηθεύονται επίσης φρούτα, λαχανικά και ψάρια από το σούπερ μάρκετ. Τούτο αποτυπώθηκε, άλλωστε, και στα στοιχεία της εταιρείας ερευνών αγοράς Nielsen για τις πωλήσεις των σούπερ μάρκετ στο εννεάμηνο Ιανουαρίου - Σεπτεμβρίου. Στα φρέσκα και επί ζυγίω προϊόντα καταγράφηκε η μεγαλύτερη μεταξύ όλων των κατηγοριών αύξηση της αξίας πωλήσεων, κατά 8,4% σε σύγκριση με την αντίστοιχη περυσινή περίοδο.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ