Κώστας Καλλίτσης ΚΩΣΤΑΣ ΚΑΛΛΙΤΣΗΣ

Τι διοίκηση χρειάζονται τα δημόσια νοσοκομεία;

ΠΟΛΙΤΙΚΗ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ: ΑΝΑΛΥΣΗ

Οταν το μέσο ποσοστό ικανοποίησης από τα δημόσια νοσοκομεία είναι 70% στις χώρες του ΟΟΣΑ, στην Ελλάδα είναι 30%. Αλλά, ενώ με αυτό το κριτήριο η Ελλάδα είναι ουραγός, με κριτήριο το ποσοστό των ιδιωτικών δαπανών στο σύνολο των δαπανών υγείας, είναι πρωτοπόρα: Είναι τεράστια η επιβάρυνση των νοικοκυριών, ανέρχεται στο 40% της συνολικής δαπάνης (ακόμη και μετά την παρέμβαση της ιδιωτικής ασφάλισης μένει στο 34%, όταν, π.χ., στη Γαλλία από το 25% πέφτει στο 10%). Και ένα τρίτο στοιχείο: Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα του Πανεπιστημίου Πειραιώς, το σύστημα των δημόσιων νοσοκομείων, με τον υφιστάμενο εξοπλισμό και προσωπικό, θα μπορούσε να προσφέρει 40% περισσότερο έργο.

Τι χρειάζεται; Λεφτά; Εντατικοποίηση δουλειάς; Οχι. Απλά, καλή διοίκηση! Πώς;

Πρώτο βήμα: Αντί να διοικούν τα δημόσια νοσοκομεία ο εκάστοτε υπουργός της εκάστοτε κυβέρνησης του εκάστοτε πρώτου κόμματος, διορίζοντας ημετέρους σε θέσεις που απαιτούν πολύ υψηλής ποιότητας και εξειδίκευσης διαχειριστικές ικανότητες, θεσπίζεται νέος οργανισμός, εταιρεία συμμετοχών που θα λειτουργεί ως μητρική εταιρεία, στην οποία υπάγονται όλα τα δημόσια νοσοκομεία και οι μονάδες πρωτοβάθμιας φροντίδας, και η οποία στελεχώνεται αξιοκρατικά, μακριά από πελατειακές και κομματικές επιρροές.

Δεύτερο βήμα: Αλλάζει η νομική μορφή των νοσοκομείων, μετατρέπονται σε θυγατρικές εταιρείες ως Νομικά Πρόσωπα Ιδιωτικού Δικαίου μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα. Ετσι, υποχρεώνονται να εγκαταστήσουν σύγχρονα λογιστήρια και συστήματα διοικητικής πληροφόρησης, να δημοσιεύουν τακτικά αποτελέσματα χρήσεως και ισολογισμούς που θα είναι κανονικά ελεγμένοι, να κοστολογούν με επαγγελματική ευθύνη τις υπηρεσίες τους και να καταστούν ικανά να παρακολουθούν σε ημερήσια βάση το σύνολο των δραστηριοτήτων τους. Επιπλέον, με αυτήν τη μετατροπή ανοίγει η δυνατότητα ειδικής διαγωνιστικής διαδικασίας για την επιλογή των διοικήσεων των νοσοκομείων με εμπλοκή και του ΑΣΕΠ και αποκλεισμό πολιτικών παρεμβάσεων, ώστε να προσελκυστούν άξια στελέχη από την αγορά και από τους νέους που έφυγαν στο εξωτερικό. Μα, ίσως πείτε, πώς θα τους πληρώσουμε; Ε, με αυτόν τον τρόπο δίνεται η δυνατότητα υπέρβασης του ενιαίου μισθολογίου του Δημοσίου, καθώς και η θέσπιση κινήτρων αποδοτικότητας. Ανοίγουν πολλές νέες δυνατότητες για καλή διοίκηση των νοσοκομείων, που μαζί με την πλήρη μηχανοργάνωσή τους (σε χρόνο λιγότερο από έτος) και τη λειτουργία ηλεκτρονικού συστήματος για όλες τις προμήθειές τους, θα αλλάξουν ριζικά την εικόνα των νοσοκομείων. Ετσι θα εισέρρεαν και λεφτά στα νοσοκομεία από την ασφαλιστική αγορά, αφού οι ασφαλιστικές εταιρείες θα αποκτούσαν μια ελκυστική εναλλακτική έναντι των ιδιωτικών νοσοκομείων.

Αυτά τα στοιχεία περιέχονται στη ριζοσπαστική πρόταση που έχει επεξεργαστεί ο κ. Μιλτιάδης Νεκτάριος, στον οποίο συνδυάζεται η επιστημονική γνώση του πανεπιστημιακού με τη μακρά, γόνιμη εμπειρία του ανθρώπου της πράξης στην ασφαλιστική αγορά. Υπάρχουν και άλλες, ανταγωνιστικές ή συμπληρωματικές προτάσεις. Αν το θέμα ήταν με ποια πολιτική μπορεί να υπηρετηθεί καλύτερα το δημόσιο συμφέρον, τέτοιες προτάσεις θα ήταν το αντικείμενο του δημόσιου διαλόγου. Αλλά συζητάμε για έναν κύριο με βουλκανιζατέρ, για τον απόστρατο-πασπαρτού, μια νηπιαγωγό και άλλα παρεμφερή. Συμπέρασμα: Οι ιδιώτες ανταγωνιστές και οι προμηθευτές του μπορούν να νιώθουν άνετοι και χαλαροί. Ο γίγαντας ΕΣΥ θα παραμείνει εν υπνώσει...

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ