ΕΛΛΑΔΑ

Μετεξεταστέοι οι Ελληνες μαθητές

ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΛΑΚΑΣΑΣ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Την αδυναμία αντιμετώπισης των χρόνιων προβλημάτων της εκπαίδευσης καταδεικνύουν τα  απογοητευτικά αποτελέσματα της Ελλάδας στον διαγωνισμό του προγράμματος PISA (Programme for International Student Assessment) του ΟΟΣΑ. Ο διαγωνισμός PISA οργανώνεται ανά τριετία και στον τελευταίο, του 2018, η βαθμολογία της Ελλάδας στις τρεις δεξιότητες –στην κατανόηση κειμένου, στα μαθηματικά και στις φυσικές επιστήμες– που πρέπει να έχουν οι μαθητές ολοκληρώνοντας την υποχρεωτική εκπαίδευση, υποχώρησε σε σχέση με τον διαγωνισμό του 2015. Μεταξύ των 37 χωρών του ΟΟΣΑ, η Ελλάδα είναι μόνιμα ουραγός: στην 34η θέση. Μεταξύ των 79 χωρών που μετείχαν στον διαγωνισμό, η Ελλάδα βρέθηκε στην 43η/44η θέση. Μάλιστα, η ποιοτική ανάλυση των αποτελεσμάτων του διαγωνισμού καταδεικνύει την αδυναμία του ελληνικού σχολείου να αμβλύνει τις κοινωνικοοικονομικές ανισότητες. Οι μαθητές από ευνοϊκό κοινωνικοοικονομικό περιβάλλον σημείωσαν καλύτερες επιδόσεις στην κατανόηση κειμένου από όσους προέρχονται από χαμηλότερα κοινωνικοοικονομικά στρώματα, με διαφορά 84 μονάδων.

Διεθνώς, οι μαθητές από τις μεγάλες περιοχές της Κίνας βρέθηκαν στις πρώτες θέσεις, ενώ η Εσθονία, ο Καναδάς, η Φινλανδία και η Ιρλανδία σημείωσαν την υψηλότερη επίδοση ανάμεσα στις χώρες του ΟΟΣΑ. Ειδικότερα, με βάση τα αποτελέσματα, για την Ελλάδα προκύπτουν τα ακόλουθα σε σύνολο 79 χωρών (μέλη του ΟΟΣΑ και μη):

• Στην κατανόηση κειμένου, δεξιότητα στην οποία εστίασε ο διαγωνισμός του 2018, οι Ελληνες μαθητές συγκέντρωσαν 457 μονάδες, ενώ στον διαγωνισμό του 2015 είχαν συγκεντρώσει 467 μονάδες. Το 2018 η Ελλάδα κατετάγη 42η, ενώ το 2015 41η. Ο μέσος όρος του ΟΟΣΑ είναι 487 βαθμοί.

• Στα μαθηματικά η Ελλάδα συγκέντρωσε 451 βαθμούς όπως και η Κύπρος, και μοιράστηκαν την 43η θέση. Το 2015 η Ελλάδα συγκέντρωσε 454 βαθμούς και κατετάγη επίσης 43η. Ο φετινός μέσος όρος του ΟΟΣΑ στα μαθηματικά είναι 489 βαθμοί.

• Στις φυσικές επιστήμες η Ελλάδα στον διαγωνισμό του 2018 συγκέντρωσε 452 βαθμούς και βρέθηκε στην 44η θέση. Στον διαγωνισμό του 2015, οι Ελληνες βαθμολογήθηκαν με 455 βαθμούς, οι οποίοι έφεραν τη χώρα μας στην 43η θέση. Ο μέσος όρος των χωρών του ΟΟΣΑ στον διαγωνισμό του 2018 ήταν 489 βαθμοί.

Για την ποιοτική αξιολόγηση των στοιχείων του διαγωνισμού, ο PISA έχει ορίσει έξι επίπεδα εγγραμματισμού για τις δεξιότητες που πρέπει να έχουν οι μαθητές στην κατανόηση κειμένου, στα μαθηματικά και στις φυσικές επιστήμες. Το πρώτο επίπεδο είναι το χαμηλότερο και το έκτο το υψηλότερο.

Σύμφωνα με τα ποιοτικά στοιχεία του διαγωνισμού, το 2018 το 69% των Ελλήνων μαθητών βρίσκεται από το επίπεδο 2 και πάνω, ενώ το 2015 το αντίστοιχο ποσοστό ήταν 72,7%. Αρα καταγράφεται μια ποιοτική υποχώρηση των επιδόσεων των Ελλήνων μαθητών.

Από την άλλη, το 27% των Ελλήνων ανέφερε ότι έπεσε θύμα σχολικού εκφοβισμού τουλάχιστον κάποιες φορές τον μήνα, σε σύγκριση με το 23% κατά μέσον όρο στις χώρες του ΟΟΣΑ. Στο PISA 2018 πήραν μέρος περίπου 600.000 μαθητές, αντιπροσωπεύοντας περίπου 32 εκατ. 16χρονους από σχολεία 79 χωρών. Στην Ελλάδα, πήραν μέρος 6.403 μαθητές από 256 σχολεία. Διεθνώς, στις πέντε πρώτες θέσεις βρέθηκαν: Στην κατανόηση κειμένου, η Κίνα (Πεκίνο, Σαγκάη, Γιανκσού, Ζεϊάνγκ), η Σιγκαπούρη, το Μακάο της Κίνας, το Χονγκ Κονγκ και η Εσθονία. Στα μαθηματικά, η Κίνα, η Σιγκαπούρη, το Μακάο, το Χονγκ Κονγκ και η Ταϊπέι. Στις φυσικές επιστήμες, η Κίνα, η Σιγκαπούρη, το Μακάο, η Εσθονία και η Ιαπωνία.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ