Απόστολος Λακασάς ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΛΑΚΑΣΑΣ

ΑΕΙ, αμαρτίες και προφάσεις

ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Το σχέδιο της υπουργού Παιδείας Νίκης Κεραμέως για την αξιολόγηση και την πιστοποίηση των προγραμμάτων σπουδών των ΑΕΙ θα οδηγήσει σε αναδιάταξη του χάρτη της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Η κ. Κεραμέως δήλωσε ότι στη νέα Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης (ΕΘΑΑΕ), που θα αντικαταστήσει την Αρχή Διασφάλισης και Πιστοποίησης της Ποιότητας στην Ανώτατη Εκπαίδευση (ΑΔΙΠ), εκχωρούνται πολλές αρμοδιότητες που έχει σήμερα ο υπουργός Παιδείας.

Βέβαια, ο Παντελής Κυπριανός, πρόεδρος της νυν ΑΔΙΠ που οδεύει σε κατάργηση από την ΕΘΑΑΕ, ανέφερε στην «Κ» ότι σε ελάχιστα πράγματα διαφέρουν οι αρμοδιότητες της ΕΘΑΑΕ από αυτές της ΑΔΙΠ που θεσμοθετήθηκε επί Αννας Διαμαντοπούλου, με κυριότερη αλλαγή το νέο σύστημα χρηματοδότησης των ΑΕΙ (κατά 80% με αντικειμενικά κριτήρια και κατά 20% με βάση την επίτευξη στόχων). Από την πλευρά της η Σία Αναγνωστοπούλου, πανεπιστημιακός, πρώην υπουργός αναπληρώτρια Παιδείας και βουλευτής ΣΥΡΙΖΑ, εκτίμησε στην «Κ» ότι με τις ρυθμίσεις Κεραμέως υπονομεύεται ο δημόσιος χαρακτήρας των ΑΕΙ και πως οι ανθρωπιστικές σπουδές μπαίνουν σε επικίνδυνη ζώνη.

Ο καθένας ερμηνεύει τα πράγματα από τη δική του πολιτική σκοπιά, δημιουργώντας ένα πλαίσιο διαλόγου που εντέλει θα καταλήξει χωρίς σημεία επαφής. Ετσι γίνεται πάντα, σε αυτό θα καταλήξουμε και τώρα.

Το σίγουρο είναι ότι το νέο πλαίσιο θα δημιουργήσει μια νέα γραφειοκρατία, μια ακόμη εκπαιδευτική ζύμωση σαλονιού. Καινούργια πρόσωπα στο προσκήνιο, ίσως κάποιοι παλιοί που θα θελήσουν «να προσφέρουν τις υπηρεσίες τους για το καλό της εκπαίδευσης», ένας νέος κύκλος «διαλόγου» για μια τριτοβάθμια εκπαίδευση που το μόνο που της λείπει είναι η πολιτική αξιοπιστία.

Διότι έως τώρα όλοι –υπουργοί, πρυτάνεις, συγκλητικοί, πανεπιστημιακοί– μιλούσαν για αυτοδιοίκηση και αυτονομία των ΑΕΙ, ωστόσο τις κρίσιμες πολιτικές στιγμές ίδρυαν τμήματα... νύχτα και αγνόησαν τη γνώμη της ΑΔΙΠ (με το πρόσχημα ότι προχωρούν σε πολιτική μεταρρύθμιση) και έκαναν συμφωνίες μεταξύ τους για να προωθήσουν προσωπικές στοχεύσεις και φιλοδοξίες.

Η παραδοχή των στρεβλώσεων και το ξεβόλεμα είναι αυτά που, συνδυαστικά, απαιτούνται για την ελληνική τριτοβάθμια εκπαίδευση. Κλείστε τα «άχρηστα» τμήματα ΑΕΙ, αξιοποιήστε το προσωπικό με δημιουργικότητα, προσφέρετε ισχυρά πτυχία, αφήστε τους μικροκομματισμούς έξω από τα ΑΕΙ. Είτε με ΑΔΙΠ είτε με ΕΘΑΑΕ.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ