ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Μια εικόνα της Παναγίας που φαίνεται και είναι πολύ παλιά και  βρίσκεται στον ναό της Παναγίας στον Τσιβαρά  Αποκορώνου, εντόπισαν οι ερευνητές και εικάζουν ότι πιθανότατα είναι έργο του Δομίνικου Θεοτοκόπουλου.

Πρόκειται για μία διπλή εικόνα -  της Παναγίας Οδηγήτριας και της Αγίας Αικατερίνης - η οποία βρέθηκε κομμένη στη μέση.

Την ανακοίνωση έκανε στο πρόσφατο συνέδριο που έγινε για το Αρχαιολογικό Έργο της Κρήτης στο Ρέθυμνο ο επίτιμος σήμερα έφορος Βυζαντινών Αρχαιοτήτων και τότε επιμελητής Αρχαιοτήτων κ.  Μιχάλης Ανδριανάκης, ο οποίος και είχε εντοπίσει πριν χρόνια το πολύτιμο εύρημα.

Μετά από αρκετά χρόνια έρευνας, ανακοινώθηκε ότι η εικόνα της  Παναγίας της Οδηγήτριας μπορεί πιθανότατα να θεωρηθεί ως το πρωιμότερο έργο του Θεοτοκόπουλου, πριν αυτός αναχωρήσει από την Κρήτη για την Ιταλία και στην συνέχεια για την Ισπανία.

Η περίφημη εικόνα - όπως δήλωσε στην εφημερίδα της Κρήτης «Πατρίς» ο κ. Ανδριανάκης - βρισκόταν στην ποδιά του τέμπλου που είναι του 1880 . Από την εικόνα είχε κοπεί το κάτω κομμάτι, όπου σίγουρα βρισκόταν η υπογραφή του καλλιτέχνη, προκειμένου  για να  χωρέσει στο τέμπλο της νέας δίκλιτης εκκλησίας.


Η εικόνα της Αγίας Αικατερίνης, στα αριστερά φαίνεται το χέρι της Παναγίας της Οδηγήτριας

Αξίζει να σημειωθεί ότι τα στοιχεία τόσο τα τεχνικά όσο και τα τεχνοτροπικά απομακρύνουν, σύμφωνα με τον κ.Ανδριανάκη, τον ζωγράφο που φιλοτέχνησε την εικόνα από όλους τους γνωστούς ομότεχνούς του, του δευτέρου μισού του 16ου αιώνα, οπότε και αυτή χρονολογείται.

«Επίσης» - αναφέρει ο κ. Ανδριανάκης -  «αρκετά στοιχεία προσιδιάζουν στο καλλιτεχνικό  ιδίωμα του Θεοτοκόπουλου, τόσο όσον αφορά τα έργα της πρώιμης περιόδου όσο και τα μεταγενέστερά του»

Μάλιστα, όπως λέει χαρακτηριστικά, «στοιχεία που αποκλείουν το έργο να είναι του Θεοτοκόπουλου δεν υπάρχουν, αλλά που να ενισχύουν ότι είναι υπάρχουν αρκετά».

Εκτός από τον κ. Ανδριανάκη, ανακοινώσεις για το ίδιο θέμα έκαναν  στο συνέδριο του Ρεθύμνου  η ομάδα των συντηρητών και  ο επίτιμος διευθυντής Έρευνας του «Δημόκριτου» κ. Μανιάτης.

Όσον αφορά στις χρωστικές ουσίες που ήταν και το έργο που είχε αναλάβει ο «Δημόκριτος», σημαντικό θεωρείται το γεγονός ότι έχουν ταυτιστεί με τις αντίστοιχες του έργου της «Βάφτισης» του Ηρακλείου, όπως και η χρήση σμάλτου.

«Εγιναν» - επεσήμανε ο κ. Ανδριανάκης- «εικονογραφικές και τεχνοτροπικές παρατηρήσεις με αρκετά έργα του Θεοτοκόπουλου  και διαπιστώθηκε ότι υπάρχει στενή σχέση.

Οι ερευνητές δουλέυουν πλέον πάνω στη δεύτερη φάση της συντήρησης της εικόνας ενώ θα συνεχιστεί  και η εργαστηριακή έρευνα, προκειμένου να βγει το τελικό πόρισμα.

Πηγή: patris.gr

Online

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΑΡΧΕΙΟ