Στην εκπνοή μιας τόσο δύσκολης για τη χώρα δεκαετίας, φαίνεται ότι δεν είχαμε μόνο κακές ειδήσεις. Η απογείωση του τουρισμού και μια σειρά μεγάλων επενδύσεων στον κλάδο συγκράτησαν την ανεργία, τόνωσαν την αυτοπεποίθησή μας και έδωσαν το σύνθημα για την «αντεπίθεση». Από αυτή την άποψη, η ψήφος εμπιστοσύνης της Fraport Greece στην ελληνική οικονομία ήταν ένα σημείο καμπής. Η εταιρεία  ιδρύθηκε το 2015, με αντικείμενο τη συντήρηση, τη λειτουργία, τη διαχείριση, τη βελτίωση και την ανάπτυξη των 14 αεροδρομίων στην Ελλάδα για τα επόμενα σαράντα χρόνια. Η ανάληψη των αεροδρομίων πραγματοποιήθηκε στις 11 Απριλίου 2017.

Στο πλαίσιο αυτό, η εταιρεία υλοποιεί ένα ολοκληρωμένο πλάνο για τον εκμοντερνισμό και την αναβάθμιση των αερολιμένων, πρότζεκτ μεγαλόπνοο, το οποίο περιλαμβάνει άμεσες, αλλά και σε βάθος χρόνου εργασίες και έργα ανάπτυξης των υποδομών στα αεροδρόμια, οι οποίες θα συμβάλουν καθοριστικά στην αύξηση του αριθμού των επιβατών, αλλά και στη βελτίωση της ταξιδιωτικής τους εμπειρίας. Για το σύνολο των έργων στα 14 αεροδρόμια θα επενδυθούν μέχρι το 2021 τουλάχιστον 415 εκατ. ευρώ. Ένα μεγάλο μέρος από αυτό το κεφάλαιο δαπανάται για το αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης, όπου ήδη ο νέος επιβατικός σταθμός ορθώνεται μέρα με τη μέρα, φιλοδοξώντας να συμβάλει στην αναβάθμιση του «Μακεδονία» σε ακόμα σημαντικότερο διεθνή αεροπορικό κόμβο. Σε εξέλιξη βρίσκονται οι εργασίες και στον αεροσταθμό της Σαντορίνης, ένα από τα 14 αεροδρόμια που ίσως χρειάζονται περισσότερο το εκσυγχρονιστικό πρόγραμμα της Fraport Greece, λόγω της κομβικής της θέσης στον ελληνικό τουριστικό χάρτη.

 


Κρατικός Αερολιμένας Ζακύνθου «Διονύσιος Σολωμός». Για τον 21ο αιώνα «πέταξαν» οι υποδομές εξυπηρέτησης των επιβατών στη Ζάκυνθο.

 

7 «καινούργια» αεροδρόμια

Η εφαρμογή του συνολικού επενδυτικού προγράμματος βρίσκεται σήμερα στο 78% της υλοποίησης, με τα αεροδρόμια Χανίων, Καβάλας, Ζακύνθου, Ακτίου, Σκιάθου, Σάμου και Μυτιλήνης να έχουν παραδοθεί πλήρως ανακαινισμένα και εκσυγχρονισμένα. 

Στη Ζάκυνθο, το νησί της Caretta caretta, που κατακλύζεται κάθε καλοκαίρι από Βρετανούς κυρίως τουρίστες, υλοποιήθηκαν η ανακαίνιση και η αναδιαμόρφωση του τερματικού σταθμού, καθώς και η εγκατάσταση μοντέρνου συστήματος ελέγχου και διαχείρισης αποσκευών. Τα check in αυξήθηκαν κατά 35% και τα σημεία ασφαλείας κατά 150%. Επίσης, αναδιοργανώθηκαν και ανακαινίστηκαν οι χώροι προσγείωσης, απογείωσης, στάθμευσης αεροσκαφών, ενώ χτίστηκε και νέος πυροσβεστικός σταθμός.

Στο «Ιωάννης Δασκαλογιάννης» των Χανίων αναδιοργανώθηκε πλήρως ο αεροσταθμός, εγκαταστάθηκε το σύστημα ελέγχου και διαχείρισης αποσκευών, οι πύλες αυξήθηκαν κατά 25% και τα σημεία ασφαλείας και ελέγχου διπλασιάστηκαν. Ανάλογες εργασίες ανακαίνισης πραγματοποιήθηκαν και στον διάδρομο αποπροσγείωσης, όπως άλλωστε και στην Καβάλα, όπου πλέον εφαρμόζεται ο «push-back» τρόπος στάθμευσης των αεροσκαφών και άρα επιτυγχάνεται η πλήρης αξιοποίηση της χωρητικότητας των αεροδρομίων. Στο «Μέγας Αλέξανδρος» της Καβάλας επεκτάθηκε ο τερματικός σταθμός κατά 2.029 τ.μ. και αυξήθηκαν κατά 20% τα check in, ενώ μεγάλωσε και ανακαινίστηκε και ο πυροσβεστικός σταθμός. 

Στην ηπειρωτική χώρα, ένα ακόμα αεροδρόμιο που άλλαξε άρδην είναι αυτό του Ακτίου, το οποίο επεκτάθηκε κατά 2.381 τ.μ., αναμορφώθηκε, έχει πλέον όλα τα σύγχρονα συστήματα για τις αποσκευές, 14 check in, 8 πύλες αναχώρησης και διπλάσια σημεία ασφαλείας. Το μέχρι πρότινος άγνωστο για αρκετούς αεροδρόμιο που εξυπηρετεί όλη την Αιτωλοακαρνανία –και όχι μόνο– γνώρισε τον Ιούλιο του 2019 αύξηση της τάξεως του 8,5% σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο πέρυσι. 

Έτοιμο είναι και το αεροδρόμιο της Σκιάθου. Οι εργασίες επέκτασης κατά 2.185 τ.μ. και ανακαίνισης του υπάρχοντος αεροσταθμού, η αναδιαμόρφωση του χώρου στάθμευσης των αεροσκαφών, ο διπλασιασμός των ιμάντων παραλαβής αποσκευών και η κατασκευή του νέου πυροσβεστικού σταθμού έχουν ήδη ολοκληρωθεί. Παράλληλα τελείωσαν και έργα στην ανάπλαση του περιβάλλοντος χώρου και του χώρου στάθμευσης των οχημάτων, οπότε το «Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης» είναι πλέον έτοιμο να... απογειωθεί.

 


Διεθνής Αερολιμένας Χανίων «Ιωάννης Δασκαλογιάννης». Ολοκληρώθηκαν στα Χανιά οι εργασίες που είχαν ξεκινήσει από το ελληνικό Δημόσιο. 

 

Μυτιλήνη, από την αρχή

Αν και στο αρχικό πλάνο της εταιρείας η ολοκλήρωση του έργου στον αερολιμένα της Μυτιλήνης προοριζόταν για το 2020, εν τέλει το ολοκαίνουργιο αεροδρόμιο είναι γεγονός. Στην περίπτωση του «Οδυσσέας Ελύτης», η υπάρχουσα εγκατάσταση δεν επιδεχόταν εκ βάθρων αλλαγών, καθώς από την εποχή του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου, οπότε και χτίστηκε, επεκτάθηκε άλλες δύο φορές, χωρίς όμως να ανακατασκευαστεί και συντηρηθεί ο «βασικός κορμός». Έτσι, η Fraport Greece προχώρησε στην κατασκευή ενός νέου αεροσταθμού συνολικής έκτασης 7.185 τ.μ., νέου πυροσβεστικού σταθμού και νέου χώρου στάθμευσης αεροσκαφών μαζί με την αναδιαμόρφωση του υπάρχοντος. Στο νέο αεροδρόμιο Μυτιλήνης μπορεί κανείς να απολαμβάνει τις αγορές του στα καταστήματα αφορολόγητων ειδών και την ίδια στιγμή να βλέπει μπροστά του τα αεροπλάνα να απογειώνονται και να προσγειώνονται! 

Η Σάμος μόλις υποδέχτηκε το νέο της αεροδρόμιο, διευρυμένο κατά 1.550 τ.μ. Σε αυτό θα δει κανείς 40% αύξηση του αριθμού των check in, 25% αύξηση των πυλών αναχώρησης, 50% των σημείων ασφαλείας, παράλληλα με την εγκατάσταση μοντέρνου συστήματος ελέγχου και διαχείρισης αποσκευών και την αναδιαμόρφωση του χώρου στάθμευσης για τα αεροσκάφη. 

Ακόμη, αξίζει να σημειωθεί ότι τα τελευταία δύο χρόνια βρίσκεται σε εξέλιξη μια καινοτόμος προσπάθεια για τη διαχείριση του πληθυσμού χρυσών τσακαλιών που βρίσκονται εντός του χώρου του αεροδρομίου «Αρίσταρχος ο Σάμιος», το οποίο έχει κατασκευαστεί μέσα σε υδροβιότοπο – έναν από τους φυσικούς βιότοπους του χρυσού τσακαλιού. Από τον Μάιο του 2017, ερευνητές ζωολογίας του ινστιτούτου «Αρχιπέλαγος» παρακολουθούν τον πληθυσμό τσακαλιών στην περιοχή του αεροδρομίου και μαζί με την ομάδα προστασίας της άγριας ζωής της εταιρείας σχεδιάστηκε και εφαρμόζεται η μέθοδος της σταδιακής απομάκρυνσης των τσακαλιών προς τον παρακείμενο υδροβιότοπο, ο οποίος ούτως ή άλλως αποτελεί μέρος του οικοσυστήματος όπου διαβιούν. Το εγχείρημα αυτό είναι το πρώτο αντίστοιχο παγκοσμίως και στοχεύει να αποτελέσει ένα διεθνές θετικό πρότυπο διαχείρισης μεγάλων θηλαστικών εντός αεροδρομίων, εξισορροπώντας την ανάγκη για ασφάλεια των πτήσεων με τις αρχές της προστασίας του περιβάλλοντος. ■

Περιοδικό "Κ"

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ