Ήταν μια ένδειξη της δύναμης που έχει αποκτήσει το αθλητικό στιλ. Ένα ζευγάρι αθλητικά παπούτσια με το σήμα της Nike από το 1972 αγοράστηκε νωρίτερα φέτος σε διαδικτυακή δημοπρασία του Sotheby’s, αντί του ιδιαίτερα σεβαστού ποσού των 437.500 δολαρίων. Την ίδια στιγμή, οι αγοραπωλησίες αθλητικών παπουτσιών έχουν σήμερα το δικό τους ψηφιακό χρηματιστήριο: stockx.com.

Στη σφαίρα του athleisure, του αθλητικού σικ που έχει αλλάξει τα ενδυματολογικά δεδομένα, το αθλητικό παπούτσι πρωταγωνιστεί με τη σιγουριά μιας νεο-κομψότητας που παραπέμπει σε μια αίσθηση ελευθερίας κινήσεων, υψηλής τεχνολογίας και ανήσυχου ντιζάιν. Όμως και τα leggings για γιόγκα διεκδικούν το δικό τους μερίδιο στην εγκαθίδρυση του athleisure κινήματος ως της μεγάλης τάσης των τελευταίων ετών.

Η δεκαετία που φεύγει είναι εκείνη κατά την οποία το streetwear, η μόδα του δρόμου, ανέβηκε κατηγορία για να γίνει προϊόν πολυτελείας και οι μεγάλοι παίκτες του luxury κατέβηκαν με τη σειρά τους στο πεζοδρόμιο. Όλοι επιθυμούν ένα κομμάτι της νέας casual chic πίτας: οίκοι όπως η Chanel και ο Gucci προτείνουν τις δικές τους σπορ εκδοχές, ο αντικομφορμιστής Γεωργιανός σχεδιαστής Demna Gvasalia οδηγεί τις εξελίξεις μέσω του Balenciaga και για πρώτη φορά ένας μαύρος σχεδιαστής, ο πολυσχιδής Virgil Abloh, γίνεται καλλιτεχνικός διευθυντής στον γίγαντα Louis Vuitton, σχεδιάζοντας τις αντρικές συλλογές. Σημαντική είναι επίσης η συμβολή της μουσικής βιομηχανίας, όπου καλλιτέχνες όπως ο μουσικός, παραγωγός, επιχειρηματίας και σύζυγος της Κιμ Καρντάσιαν, Κάνιε Γουέστ, αναπτύσσουν παράλληλα με τα άλμπουμ τους συλλογές ρούχων και υποδημάτων.  

Το νέο στιλ-φαινόμενο υπογραμμίζει ότι η μόδα σήμερα δεν ξεκινά και σίγουρα δεν τελειώνει με τις τάσεις της σεζόν, αλλά φιλτράρεται μέσα από ένα στάιλινγκ που τις μιξάρει κατάλληλα. Αγγίζει επίσης την έννοια ενός gender-fluid στιλ, μιας μόδας χωρίς ενδυματολογικά «εμπόδια» ανάμεσα στα φύλα, μιας μόδας που ρέει ελεύθερα μεταξύ αντρών και γυναικών, μέσα από «κοινά» φούτερ, παντελόνια και πουκάμισα.

Το «χαμένο» πρωτόκολλο

Όμως το athleisure αναδεικνύει μία ακόμα πλευρά: εκείνη του «χαμένου» πρωτοκόλλου, όπου οι κλασικοί κανόνες ενός πιο επίσημου dress code έχουν αλλάξει δραματικά. Σε δείπνο με οικοδεσπότες τους Εμανουέλ και Μπριζίτ Μακρόν πέρυσι, άνθρωποι του χώρου της μόδας έφτασαν στο παλάτι του Ελιζέ στο Παρίσι με αθλητικά. Ανάμεσα στους καλεσμένους ήταν και ο Κριστιάν Λουμπουτέν, η υπογραφή του οποίου σήμερα δεν βρίσκεται μόνο στις αγαπημένες κόκκινες σόλες των υπερ-θηλυκών υποδημάτων του, αλλά και σε αθλητικά μοντέλα.

Ποια θα είναι η εξέλιξη του athleisure τα επόμενα χρόνια; Θα εξακολουθήσει η αθλητική ένδυση να υιοθετείται στο σπίτι, στο γραφείο και αλλού, ακόμα και όταν δεν πρόκειται για casual Friday; Σύμφωνα με τον οίκο Morgan Stanley, οι παγκόσμιες πωλήσεις στον χώρο του αθλητικού ντυσίματος έφτασαν τα 290 δις δολάρια το 2017, ενώ το 2021 αναμένεται να αγγίξουν τα 355 δις δολάρια. ■

Περιοδικό "Κ"

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ