ΑΤΖΕΝΤΑ

Ματιές στον κόσμο

ΝΙΚΟΣ ΒΑΤΟΠΟΥΛΟΣ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Η μεγάλη τοιχογραφία της ιστορίας των πολιτισμών

ΝΕΑ ΥΟΡΚΗ

Τα πλήθη συρρέουν στο Μητροπολιτικό Μουσείο της Νέας Υόρκης για να δουν από κοντά τα δύο μνημειώδη, μεγάλων διαστάσεων, έργα ζωγραφικής που στήθηκαν αντικριστά στο Great Hall. Είναι ανάθεση εκ μέρους του μουσείου στον Καναδό, 49χρονο, εικαστικό Κεντ Μόνκμαν, ο οποίος είναι διάσημος για τα έργα του μέσα από τα οποία προσεγγίζει, αντιστρέφει και διευρύνει έννοιες όπως η αποικιοκρατία, η σεξουαλικότητα, η απώλεια και η ανθεκτικότητα. Ο Κεντ Μόνκμαν έχει καταγωγή από τους αυτόχθονες του Καναδά, προέρχεται από τη μεγάλη δεξαμενή των Cree, γι’ αυτό και μέσω της τέχνης του επικαιροποιεί θέματα ταυτότητας ραγίζοντας στερεότυπες ερμηνείες. Τα έργα του, αυτήν την περίοδο στο Μητροπολιτικό Μουσείο, είναι διαστάσεων περίπου 3x6 μέτρα. Δεσπόζουν και υποβάλλουν. Η τεχνοτροπία του είναι εξόφθαλμα παραστατική, στα όρια ενός πομπώδους φωτορεαλισμού, αλλά το αποτέλεσμα απέχει από την πιστή αναπαραγωγή καθώς παρασύρει τον θεατή σε διαθλάσεις της πραγματικότητας. Ισως με την ακραία παραστατικότητά του, ο Κεντ Μόνκμαν να επιχειρεί την υπονόμευση της εύκολης πρόσληψης και του αυτόματου συνειρμού.

Στα νέα έργα του επιχειρεί πυκνές συνθέσεις, αλληγορίες για την εξέλιξη και την ώσμωση των πολιτισμών, στον αντίποδα μιας πατροπαράδοτης και στερεότυπης ανάγνωσης των επιτευγμάτων του δυτικού πολιτισμού, που στην περίπτωση της Βόρειας Αμερικής συνδέεται άμεσα με την εξολόθρευση των γηγενών πληθυσμών. Ο Κεντ Μόνκμαν, με χιούμορ, φαντασία και σαρκασμό, ανθολογεί από υπαρκτά πρόσωπα και από σελίδες της ιστορίας της τέχνης και προχωράει σε επανασυνθέσεις και μεγάλες τοιχογραφίες. Η πυκνότητα της δράσης και ο μεγάλος αριθμός των προσώπων έχει ένα στοιχείο αφηγηματικό και ηρωικό, που ο ίδιος ο Μόνκμαν υπονομεύει και πάλι, δίνοντας κεντρικό ρόλο στη σύνθεση στο άλτερ έγκο του, μια περσόνα ρευστού φύλου, με έντονα θηλυκά στοιχεία. Η περσόνα αυτή ταξιδεύει στον χρόνο, αλλάζει τον ρουν και θέτει νέες κατευθύνσεις. Εντονα πολιτικά, τα έργα του Μονκμαν διασκεδάζουν την αυτοαναφορικότητα, συχνά, της εννοιολογικής τέχνης, και μέσω του φωτορεαλισμού τους απευθύνονται στο ευρύ κοινό του Μητροπολιτικού Μουσείου. Επί της ουσίας, αντλεί από τη δυτική τέχνη για να ξετυλίξει έναν νέο ρομαντικό μύθο για τους αυτόχθονες πολιτισμούς της Βόρειας Αμερικής. Η έκθεση των έργων θα συνεχιστεί έως τις 9 Απριλίου.

ΝΕΑ ΥΟΡΚΗ

Υποσαχάρια Αφρική

Τον ποικίλο πολιτισμό που αναπτύχθηκε νοτίως της Σαχάρας θα φωτίσει η νέα έκθεση στο Μητροπολιτικό Μουσείο της Νέας Υόρκης, η οποία θα εγκαινιαστεί στις 30 Ιανουαρίου. Η έκθεση με τίτλο «Σαχέλ: τέχνη και αυτοκρατορίες στις παρυφές της Σαχάρας» εστιάζεται σε μια τεράστια χρονική περίοδο, από τον 4ο ώς τον 19ο αιώνα μ.Χ. και σε μια μεγάλη γεωγραφική ενότητα, που περιλαμβάνει τα σύγχρονα κράτη της Σενεγάλης, του Μάλι, της Μαυριτανίας και του Νίγηρα.

ΛΟΝΔΙΝΟ

Ιστορίες του χειμώνα

Για τρίτη χρονιά, φέτος, η κλασικιστική πρόσοψη της Tate Britain μεταμορφώνεται στο γύρισμα του έτους και στην εορταστική περίοδο σε μια εικαστική εγκατάσταση. Φέτος, η ανάθεση έγινε στην εικαστικό Αν Χάρντι, η οποία ασχολείται με τη συγκατοίκηση του φωτός και των στερεών υλικών με σκοπό την πρόκληση ενός ιδιαίτερου βιώματος για τον επισκέπτη. Η μεγάλης κλίμακας γλυπτική εγκατάστασή της έχει μεταμορφώσει προσωρινά την είσοδο στην Tate Britain.

ΝΑΝΣΙ

Η Βιλά Μαζορέλ

Η ανακαίνιση της Βιλά Μαζορέλ στο Νανσί δημιουργεί ενθουσιασμό στους ανά τον κόσμο θαυμαστές του ρεύματος της Αρ Νουβό. Είναι μια βίλα χτισμένη το 1902 για λογαριασμό του σχεδιαστή επίπλων Λουί Μαζορέλ και είναι ονομαστή για την υψηλής αισθητικής αρχιτεκτονική της. Ανήκει πλέον στην πόλη του Νανσί, αλλά τις ημέρες της δόξας της ήταν το εκθετήριο των επίπλων που σχεδίαζε ο Λουί Μαζορέλ, καθώς και αντικειμένων άλλων δημιουργών. Αρχιτέκτων είναι ο Ανρί Σοβάζ.

ΤΟΚΙΟ

Η άγνωστη πόλη

Ο Ιάπωνας φωτογράφος Μασατάκα Νακάνο φωτογραφίζει την πόλη του, το Τόκιο, για πάνω από 30 χρόνια. Η πρόκληση των Ολυμπιακών Αγώνων του 2020 (56 χρόνια μετά τους Αγώνες του 1964, πάλι στο Τόκιο) πυροδοτεί μια νέα απόπειρα ερμηνείας της μεγάλης μητρόπολης ως μιας «άγνωστης πόλης» με πολλά απροσδόκητα πρόσωπα, που καταλήγουν στην «Τριλογία του Τόκιο». Ο Μασατάκα Νακάνο παρουσιάζει τις φωτογραφίες του στο Μουσείο Φωτογραφικής Τέχνης του Τόκιο.

ΠΡΑΓΑ

Μεγάλοι Δάσκαλοι

Στο κατάλληλο περιβάλλον, το Ανάκτορο Σβάρτσενμπεργκ, στην Πράγα, χτισμένο από τον 15ο ώς τον 16ο αιώνα, παρουσιάζεται θεματική έκθεση με έργα Μεγάλων Δασκάλων. Το Ανάκτορο Σβάρτσενμπεργκ λειτουργεί τα τελευταία χρόνια ως πτέρυγα της Εθνικής Πινακοθήκης της Τσεχίας κι εκεί μπορεί να δει κανείς αριστουργήματα της τέχνης της Αναγέννησης, του μανιερισμού και του μπαρόκ. Η έκθεση εστιάζεται στην Αναγέννηση, αλλά και στα πρόδρομα ρεύματα που την προετοίμασαν. 

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ