Επιστροφή στο καθήκον χωρίς εταιρικό λαϊκισμό

Επιστροφή στο καθήκον χωρίς εταιρικό λαϊκισμό

2' 31" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Η αντιεπιχειρηματική ρητορική των προηγούμενων ετών έκανε εντονότερο στην Ελλάδα ένα φαινόμενο που υπάρχει και διεθνώς. Οι εταιρείες αισθάνονται την ανάγκη να αποενοχοποιηθούν και «αναλαμβάνουν» ευθύνες που δεν έχουν. Διακηρύσσουν ότι αποβλέπουν σε «υψηλούς» και «ηθικούς» σκοπούς. Αναλαμβάνουν εθελοντικά να υλοποιήσουν την ανάπτυξη, υπάρχουν για να εξυπηρετήσουν τους πελάτες, φυσικά προστατεύουν το περιβάλλον. Ολοι.

Η στρέβλωση δεν είναι ότι διακηρύσσουν «υψηλούς» στόχους. Το πρόβλημα είναι ότι δεν τους εννοούν! Γι’ αυτό δεν έχουν τα ανάλογα οφέλη. Εταιρείες με ευαισθησίες σε θέματα περιβάλλοντος, κοινωνικών σχέσεων και ορθής διακυβέρνησης, συγκεντρώνουν την προσοχή ισχυρών κεφαλαίων που επενδύσουν μόνον σε ανάλογες εταιρείες. Τα κεφάλαια αυτά υπολογίζονται σε 30 τρισ. δολάρια, αυξημένα κατά 68% από το 2014.

Η πρόσβαση όμως στα κεφάλαια αυτά προϋποθέτει δεσμεύσεις. Επενδύσεις ώστε να περιορίζεται η κατανάλωση ενέργειας, κίνητρα στο προσωπικό για την αύξηση της παραγωγικότητας, διαδικασίες διακυβέρνησης που επιτρέπουν τη λήψη αποτελεσματικών αποφάσεων για τη συμμόρφωση με κανόνες και αρχές.

Αν παρακάμψουμε την πράξη, στα λόγια τα πράγματα είναι πιο εύκολα. Ακούγεται εύλογο το όραμα τράπεζας να προσφέρει «δυναμική συμβολή στη στήριξη της ελληνικής οικονομίας». Οπως και μια εταιρεία τροφίμων με τοπικές ευαισθησίες. Ισχυρίζεται ότι στην περιοχή που έχει εγκαταστάσεις «το οικοσύστημα είναι το πιο γόνιμο για την παραγωγή προϊόντων μεσογειακής διατροφής». Ωστόσο, ανταγωνιστές τους (από άλλη περιοχή) εμφανίζουν ευρύτερες φιλοδοξίες. Δηλώνουν ότι «στόχος είναι η προσφορά στο κοινωνικό σύνολο, η ευαισθητοποίηση των καταναλωτών, το κτίσιμο μιας σχέσης αμοιβαίας εμπιστοσύνης με το ευρύ κοινό». Ο,τι κι αν σημαίνει το τελευταίο, υποθέτουμε ότι δεν εισάγουν κρυφά, φθηνή πρώτη ύλη από γειτονική χώρα.

Εταιρεία αναψυκτικών περιορίζει το ενδιαφέρον της για βιώσιμη ανάπτυξη στις «τοπικές κοινωνίες». Γι’ αυτό «η συνεισφορά στην κοινωνία υλοποιείται μέσα από την ανάπτυξη της νέας γενιάς, την ενίσχυση των τοπικών κοινωνιών και την παροχή βοήθειας σε ευπαθείς κοινωνικές ομάδες».

Τρεις εταιρείες προσφέρουν ίδιες υπηρεσίες σε παραπλήσιο τιμολόγιο. Αυτό μπορεί να είναι ορισμός του ολιγοπωλίου, ακόμα κι αν δηλώνουν ως κοινό όραμα την εξυπηρέτηση του κοινού.

Βιομηχανική εταιρεία δηλώνει «ξεκάθαρο όραμα την περαιτέρω ανάπτυξη, τις επενδύσεις…». Δυστυχώς, ο ισολογισμός δεν επιβεβαιώνει τις υποσχέσεις αφού οι επενδύσεις είναι ελάχιστο ποσοστό του τζίρου… Η εύκολη ρητορική κρύβει κινδύνους. Παρόμοιους με εκείνους που απειλούν πολιτικούς.

Κάποιοι κινδυνεύουν να θεωρηθούν υποκριτές, άλλοι να κατηγορηθούν ότι αθέτησαν τις υποσχέσεις τους. Το λάθος είναι ότι «οικειοποιούνται» ευθύνες της πολιτείας που δεν έχουν τη δυνατότητα να υλοποιήσουν. Ανέλαβαν να «υπερασπιστούν» όποιο σκοπό τους φάνηκε γενναίος, επειδή η περιρρέουσα ατμόσφαιρα ήταν αρνητική και αισθάνονταν ότι πρέπει να αποδείξουν πως δεν είναι απατεώνες! Κατέφυγαν στην εύκολη λύση.

Αυτή όμως η πρακτική απομακρύνει τις εταιρείες από τα κεφάλαια που επενδύονται σε εταιρείες με υπεύθυνη συμπεριφορά. Ακόμα κι αν «παραπλανήσουν» το κοινό, οι διαχειριστές κεφαλαίων εντοπίζουν γρήγορα τον εταιρικό λαϊκισμό.

Αυτό που τώρα χρειάζεται είναι να συγκεντρωθούν όλοι στα καθήκοντα και στις ευθύνες που έχουν. Αν μια επιχείρηση επιλέγει επενδύσεις που μειώνουν την κατανάλωση ενέργειας, προσφέρει (δωρεάν) υπηρεσίες για να αυξήσει το μερίδιο αγοράς ή κάνει χορηγίες για να προσελκύσει νέα ταλέντα, ενισχύει τα αποτελέσματά της. Δεν χρειάζονται υπερβολές, ούτε «τα ψεύτικα τα λόγια τα μεγάλα», που δεν πείθουν. Αρκεί καθένας να περιοριστεί στο καθήκον του.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή