ΠΟΛΗ

Το «Μπάγκειον», ο πολιτισμός και η αισθητική της φθοράς

ΜΑΡΩ ΒΑΣΙΛΕΙΑΔΟΥ

Ενας από τους τεράστιους καθρέφτες του ιστορικού ξενοδοχείου.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ: ΠΡΟ-ΒΟΛΕΣ

Πέρασα την πόρτα του «Μπάγκειον» στην πλατεία Ομονοίας την πρώτη ημέρα του καινούργιου χρόνου. Εάν βεβαίως αυτό το άθλιο νοβοπάν που καλύπτει την είσοδο μπορεί να ονομαστεί πόρτα, πίσω από την οποία βρίσκεται ένα κρύο και υγρό γιαπί. Με ευγένεια ο νεαρός στον προθάλαμο, αγκαλιά με ένα ηλεκτρικό θερμαντικό σώμα που ελάχιστα του πρόσφερε, μας ενημέρωσε για την έναρξη της παράστασης, του «Lemon» του Αλεσάντρο Μπαρίκο. Ανεβήκαμε στον πρώτο όροφο από την καταπληκτική αλλά ταλαίπωρη μαρμάρινη σκάλα και –μάλλον– στην πάλαι ποτέ κεντρική αίθουσα του ξενοδοχείου είχε στηθεί το μικρό θέατρο, δηλαδή σειρές με πλαστικές καρέκλες που άφηναν ελεύθερο χώρο στο κέντρο.

Ο ηθοποιός Μελαχρινός Βελέντζας, που πρωταγωνιστεί στον ρόλο του Χίλια Εννιακόσια, έγραψε στο Φέισμπουκ ότι στο Μπάγκειον είδε έναν εγκαταλελειμμένο χώρο όπου η site-specific παράστασή του θα ταίριαζε ιδανικά. Απολύτως σωστή καλλιτεχνική επιλογή – ο χώρος πρόσφερε απλόχερα την απαιτούμενη για το έργο ατμόσφαιρα φθοράς. Απολύτως σωστή και η κρίση του – το Μπάγκειον, ένας θησαυρός, ιστορικό τοπόσημο της πόλης, είναι όντως εγκαταλελειμμένο. Με σκούπες χωμένες στις γωνίες, με κουρτίνες από νάιλον που απομονώνουν τους χώρους, με τους «μάρτυρες» να αποκαλύπτουν σε σημεία του τοίχου τον παλιό διάκοσμο κάτω από τον ξεφτισμένο σοβά.

Η αισθητική των ερειπίων, αλήθεια, φαίνεται πολύ γοητευτική στις σέλφις που όλοι έβγαζαν μπροστά στους τεράστιους κατεστραμμένους καθρέφτες με τους μαύρους λεκέδες στην όψη. Το παλιό μεγαλείο του περίφημου ξενοδοχείου, που μαζί με το δίδυμό του «Αλέξανδρος» είχε σχεδιάσει ο Ερνέστος Τσίλλερ κατόπιν δωρεάς του Ιωάννη Μπάγκα στο τέλος του 19ου αιώνα, διαθέτει τη ρομαντική αύρα του τέλους εποχής. Είναι σίγουρα πιο ατμοσφαιρικό από το γιαπί της πλατείας Ομονοίας, όπως φαίνεται από τα ξεχαρβαλωμένα παράθυρα του ξενοδοχείου με τα υποστυλώματα. Αλλά το ερώτημα παραμένει: Στην Αθήνα του 2020, γιατί τα χαλάσματα αποτελούν καλλιτεχνική δήλωση; Υπάρχει κάποιος που φροντίζει για την ανακαίνιση του Μπάγκειον αντί απλώς να μισθώνει την παλιά του αίγλη για πολιτιστικά δρώμενα;

Για περισσότερη αρθρογραφία, γίνετε συνδρομητής στην έντυπη Καθημερινή.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

 

 Πτυχές 
 

Δείτε τις διαδρομές του Ν. Βατόπουλου στο διαδραστικό χάρτη