ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Τίτλοι τέλους για την κατασκευαστική «Τοξότης»

ΝΙΚΟΣ ΡΟΥΣΑΝΟΓΛΟΥ

Ξεκινούν οι διαδικασίες για τη σφράγιση της περιουσίας της εταιρείας και η εκκαθάρισή της, ώστε να αρχίσουν οι πληρωμές προς τους πιστωτές.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Με μια προδιαγεγραμμένη εξέλιξη φαντάζει η πτώχευση της τεχνικής εταιρείας «Τοξότης», της ναυαρχίδας του ομίλου Καλογρίτσα. Μετά την αδυναμία εξασφάλισης εγγυητικών επιστολών για την ανάληψη, έστω, των δύο εργολαβιών στο έργο κατασκευής του οδικού άξονα Πάτρας - Πύργου και τη συνακόλουθη έναρξη των διαδικασιών έκπτωσής του, πριν ακόμα αλλάξει η κυβέρνηση το προηγούμενο καλοκαίρι, ήταν δεδομένος ο οικονομικός «στραγγαλισμός» του ομίλου. Ετσι, πριν από λίγες ημέρες, το Πολυμελές Πρωτοδικείο Αθηνών έκανε δεκτή την αίτηση που κατέθεσαν πιστωτές και συγκεκριμένα η Ιντερμπετόν του ομίλου ΤΙΤΑΝ και κήρυξε την εταιρεία σε κατάσταση πτώχευσης, ενώ ως ημερομηνία παύσης των πληρωμών ορίστηκε η 5η Ιουλίου του 2019. Πλέον, ξεκινούν οι διαδικασίες για τη σφράγιση της περιουσίας της εταιρείας και η εκκαθάρισή της, ώστε να αρχίσουν οι πληρωμές προς τους πιστωτές.

Ασφαλώς, τα οικονομικά προβλήματα για τον όμιλο Καλογρίτσα δεν ξεκίνησαν το 2019. Χρονολογούνται ήδη από τα μέσα του 2015, όταν παρά τις δεκάδες εργολαβίες του ΔΕΔΔΗΕ που είχε αναλάβει στις αρχές του ίδιου έτους, αξίας 103 εκατ. ευρώ (μετά τις εκπτώσεις της τάξεως του 50%) αλλά και μία σειρά άλλων έργων – κυρίως οδοποιίες, σε διάφορες περιοχές της χώρας, είχαν προκύψει σημαντικές αρρυθμίες στην ομαλή λειτουργία των εργοταξίων. Σε πολλές περιπτώσεις, υπήρξαν αποχές και απεργίες εργατών, λόγω πολύμηνων καθυστερήσεων στις πληρωμές, ενώ στη συντριπτική πλειονότητα των έργων οι καθυστερήσεις ήταν πολύ πέραν του προβλεπόμενου, ακόμα και για τα ελληνικά κατασκευαστικά δεδομένα.

Το καλοκαίρι του 2018 αποτέλεσε όμως το σημείο καμπής για τον κ. Καλογρίτσα, χωρίς να κατορθώσει να επανέλθει έκτοτε. Κατ’ αρχάς, ο Δήμος Διονύσου εκκινεί τις διαδικασίες για την έκπτωσή του από το έργο του αποχετευτικού δικτύου ύψους 16 εκατ. ευρώ, κάτι που επιτυγχάνει τους μήνες που ακολούθησαν. Παράλληλα, εν μέσω διακοπής της παροχής περαιτέρω πιστώσεων από την Τράπεζα Αττικής, που ήταν ο αποκλειστικός χρηματοδότης της εταιρείας, η διοίκηση Καλογρίτσα υποχρεώνεται στην εκχώρηση σειράς έργων, συνολικού προϋπολογισμού της τάξεως των 100 εκατ. ευρώ στην Ακτωρ. Λίγους μήνες μετά ξεκινούν και οι εκπτώσεις της εταιρείας από τις εργολαβίες του ΔΕΔΔΗΕ. Τον Αύγουστο του 2018, εκκινούν οι διαδικασίες για τη σταδιακή έκπτωση των εταιρειών συμφερόντων Καλογρίτσα από μία σειρά εργολαβιών. Σήμερα, σχεδόν όλες οι εργολαβίες εκτελούνται από άλλες εταιρείες.

Με δεδομένο ότι η υπογραφή των συμβάσεων για την κατασκευή του άξονα Πάτρας - Πύργου απαίτησε πάνω από τρία χρόνια από τη δημοπράτηση της πρώτης εργολαβίας, ουσιαστικά ο όμιλος Καλογρίτσα κατέρρευσε λόγω έλλειψης χρόνου. Είναι σαφές ότι εφόσον είχε προλάβει να υπογράψει συμβάσεις και για τις τέσσερις εργολαβίες στις οποίες αρχικά μειοδότησε, θα είχε λάβει μια πολύ σημαντική οικονομική «ανάσα», η οποία πιθανότατα θα του επέτρεπε να διατηρήσει την κατασκευαστική του δραστηριότητα, έστω με τα γνωστά οικονομικά προβλήματα και τον πολύ μεγάλο δανεισμό, σε σχέση με τον τζίρο της εταιρείας.

Η Τράπεζα Αττικής

Πλέον, μετά την πτώχευση της εταιρείας, εγείρονται σοβαρές επιφυλάξεις και για το κατά πόσον η Τράπεζα Αττικής θα μπορέσει να εισπράξει, μέρος έστω, των πολύ σημαντικών οφειλών. Εκτιμάται ότι μόνο το ύψος των ληξιπρόθεσμων δανείων προς την τράπεζα προσεγγίζει τα 115-120 εκατ. ευρώ, ενώ σε αυτά θα πρέπει να προστεθούν και ποσά άνω των 30-40 εκατ. ευρώ από τις εγγυητικές επιστολές που έχουν καταπέσει.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ