ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Μπορεί μια ελληνική εταιρεία να ανταγωνιστεί τους κορυφαίους διεθνώς σε μια απαιτητική αγορά, στην οποία οι πελάτες της συγκαταλέγονται μεταξύ των πλέον εύπορων, και ενίοτε ιδιότροπων, ανθρώπων παγκοσμίως; Μπορεί να έχει διπλασιάσει τον τζίρο της μέσα σε λίγα χρόνια και παράλληλα να έχει δημιουργήσει θυγατρικές σε χώρες όπως η Γερμανία και να απασχολεί εκεί δεκάδες εργαζομένους; Η απάντηση είναι καταφατική όσον αφορά την MVS. Πρόκειται για ελληνική εταιρεία, η οποία ιδρύθηκε το 2006 από τον Μάριο Στεργίου και τον Στέφανο Μάνο. Δραστηριοποιείται στην κατασκευή εσωτερικών χώρων –κυρίως υπερπολυτελών θαλαμηγών, άνω των 100 μέτρων μήκους– αλλά πλέον και κτιρίων, και βρίσκεται μεταξύ των οκτώ κορυφαίων εταιρειών του κλάδου, παγκοσμίως. Δεν είναι μικρό κατόρθωμα.

Πόσο μάλλον που η MVS κατάφερε όχι μόνο να αναπτυχθεί στην απαιτητική βιομηχανία κατασκευής mega yachts της Βόρειας Ευρώπης, αλλά και να επεκταθεί ευρύτερα στο εξωτερικό την ώρα που η οικονομική κρίση μαινόταν στην Ελλάδα, με ό,τι αυτό σημαίνει για τις δυνατότητες πρόσβασης σε τραπεζική ή άλλη χρηματοδότηση.

Τα πρώτα πέντε χρόνια, έως το 2011, η εταιρεία είχε καταφέρει να αποκτήσει μία παραγωγική μονάδα στην Αθήνα και στη συνέχεια επεκτάθηκε στη Γερμανία και στο Ηνωμένο Βασίλειο. Σήμερα στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, απασχολεί συνολικά πάνω από 130 άτομα μόνιμο προσωπικό, ενώ οι παραγωγικές μονάδες της εκτείνονται σε περισσότερα από 10.000 τετραγωνικά μέτρα. Από μερικές εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ κύκλο εργασιών στις απαρχές της ανέβηκε στα 5 εκατομμύρια τα πρώτα χρόνια της διεθνούς της επέκτασης και αγγίζει πλέον τα 10 εκατομμύρια ευρώ. Με νέα έργα στη θάλασσα και τώρα πια και στη στεριά, συνεχίζει την ανάπτυξη των οικονομικών της μεγεθών διατηρώντας πρακτικά μηδενικό δανεισμό και εύρωστη κερδοφορία.

Δεν πρόκειται, πάντως, για μια απρόσωπη τεχνική εταιρεία. Ο Μάριος Στεργίου, ναυπηγός, μηχανολόγος και ηλεκτρολόγος, και ο Στέφανος Μάνος, μαθηματικός και οικονομολόγος, αποτελούν ακόμη και σήμερα, που η εταιρική υπόσταση της εταιρείας έχει διογκωθεί, την ψυχή της. Για όσους γνωρίζουν την εταιρεία και το έργο της, το «πάντρεμα» των δύο ιδρυτών με το εντελώς διαφορετικό υπόβαθρο είναι ένα από τα μυστικά της επιτυχία της. Τα άλλα είναι η σκληρή δουλειά, η αφοσίωση στην παράδοση κορυφαίων ποιοτικών έργων, αλλά και το όραμα.

Οι δύο ιδρυτές, έχοντας διαπιστώσει από την προηγούμενη επαγγελματική τους διαδρομή πως δεν υπήρχε ελληνική εταιρεία που να προσφέρει το προϊόν στην απαιτητική αγορά της Ευρώπης στον συγκεκριμένο τομέα, αποφάσισαν να ιδρύσουν την MVS το 2006. Στόχος τους ήταν να γίνουν η καλύτερη εταιρεία στο είδος της, απευθυνόμενοι στην πλέον απαιτητική αγορά της Βορείου Ευρώπης – Γερμανία και Ολλανδία, όπου και εδρεύουν κάποια από τα κορυφαία ναυπηγεία mega yachts παγκοσμίως. Δεν ήταν εύκολο. Οι δυσκολίες που αντιμετώπισαν ήταν πολλές, αρχής γενομένης από την παγκόσμια οικονομική κρίση που ξέσπασε στα τέλη του 2008, μόλις δυο χρόνια μετά την ίδρυση της εταιρείας τους. Ακολούθησαν η παραλίγο ελληνική χρεοκοπία και το δύσκολο 2015. Το πολιτικό ρίσκο που ενσωμάτωναν οι ξένοι στην Ελλάδα αντανακλούσε και την MVS. Μια εταιρεία που ήταν πρακτικά εντελώς άγνωστη σε αυτή την αγορά, όπου οι καταξιωμένες εταιρείες του είδους λειτουργούν για δεκαετίες, με κάποιες μάλιστα να μετρούν πάνω από 100 χρόνια ιστορίας. Υστερα υπάρχει η διαρκής πρόκληση ανεύρεσης κατάλληλου εργατοτεχνικού προσωπικού, που ούτως ή άλλως χρειάζεται διαρκή εκπαίδευση στις εξειδικευμένες και συνεχώς εξελισσόμενες τεχνικές.

Στα 77,3 δισ. δολ. η αξία των σκαφών αναψυχής διεθνώς

Ο ελληνικών συμφερόντων στόλος mega yachts, δηλαδή θαλαμηγών μήκους άνω των 30 μέτρων, είναι ο μεγαλύτερος στον κόσμο σύμφωνα με μελέτη της Knightfrank, μιας από τους κορυφαίους συμβούλους διαχείρισης περιουσίας ιδιωτών υψηλού εισοδήματος, με τίτλο «The Wealth Report - 2018».

Σύμφωνα δε με τον ίδιο οίκο και στοιχεία του 2019, οι ελληνικές θάλασσες από πέμπτος δημοφιλέστερος καλοκαιρινός μεσογειακός προορισμός των mega yachts παγκοσμίως το 2017 ανέβηκε στην τέταρτη θέση το 2018 με 9% της αγοράς έναντι 19% της Ιταλίας, 16% της Γαλλίας, 12% της Ισπανίας και 8% και 6% της Κροατίας και του Μαυροβουνίου, αντίστοιχα.

Η Knightfrank, προσδιορίζοντας ως ελάχιστο μήκος για τον χαρακτηρισμό ενός σκάφους ως mega yacht αυτό των 30 μέτρων και χρησιμοποιώντας τη βάση δεδομένων της ειδικευμένης εταιρείας Superyacht IQ, διαπιστώνει την ύπαρξη 4.795 τέτοιων yachts παγκοσμίως.

Ανεβάζοντας τον πήχυ λίγο υψηλότερα, στις θαλαμηγούς 40 μέτρων και άνω, κατατάσσει την Ελλάδα ως τρίτη μεγαλύτερη χώρα ιδιοκτησίας σε απόλυτο αριθμό σκαφών, μετά τη Ρωσία που βρίσκεται στη δεύτερη και τις Ηνωμένες Πολιτείες που βρίσκονται στην πρώτη.

Το μέσο ελληνικών συμφερόντων mega yacht έχει μήκος 50 μέτρα και εκτόπισμα 598 τόνους ολικής χωρητικότητας (gt). To πλήθος των ελληνικής ιδιοκτησίας ή συμφερόντων τέτοιων θαλαμηγών ανέρχεται στις 107. Της χώρας μας έπεται το Ηνωμένο Βασίλειο με 96 θαλαμηγούς και η Σαουδική Αραβία με 54, αλλά με πολύ μεγαλύτερα μήκη και εκτοπίσματα θαλαμηγών. Αμερικανικών συμφερόντων είναι 407 mega yachts και ρωσικών 168, με το μέσο μήκος τους στα 52 και 59 μέτρα, αντίστοιχα.

Με βάση δεδομένα που συνέλεξε και επεξεργάστηκε το 2018 η VesselsValue, συμβουλευτική εταιρεία που παρακολουθεί και αποτιμά τις αξίες του παγκόσμιου στόλου των εμπορικών πλοίων και πλέον και των μεγάλων πλοίων αναψυχής, υπάρχουν 6.245 mega yachts παγκοσμίως, η αθροιστική αξία των οποίων υπολογίζεται στα 77,3 δισ. δολάρια.

Σύμφωνα με άλλα στοιχεία, των Reuters και Bloomberg, μετά το ξέσπασμα της παγκόσμιας χρηματοπιστωτικής κρίσης το 2008, η αγορά των mega yachts υποχώρησε κατά 90%.

Ως αποτέλεσμα τα ναυπηγεία που κατασκευάζουν τέτοια σκάφη μειώθηκαν σχεδόν στο μισό. Δώδεκα χρόνια μετά, η αγορά όχι μόνον έχει ανακάμψει, αλλά κοιτάζει και νέα ιστορικά υψηλά.

Το ακριβότερο mega yacht στον κόσμο (στοιχεία 2018) ανήκει, σύμφωνα με τη VesselsValue, στον Alisher Usmanov από το Ουζμπεκιστάν, ονομάζεται «Dilbar», έχει μήκος 156,07 μέτρα, ναυπηγήθηκε το 2016 και το κόστος του είχε ανέλθει στα 594 εκατ. δολάρια.

Από τις πολυτελείς θαλαμηγούς στα ρετιρέ του Mayfair Residence

Εως τώρα η εταιρεία έχει αναλάβει projects σε όλο τον κόσμο: Αμερική, Αγγλία, Γερμανία, Γαλλία, Ρωσία, κ.α. και στο πελατολόγιό της συγκαταλέγονται ονόματα Ελλήνων εφοπλιστών, βαθύπλουτων Σαουδαράβων, Αμερικανών επιχειρηματιών και Ρώσων κροίσων. Η MVS συνδυάζει εντελώς διαφορετικές πρώτες ύλες και συνεπώς μπορεί να ολοκληρώσει το όραμα ακόμη και των πιο απαιτητικών designers του κόσμου, που βρίσκονται αυτή τη στιγμή στο τοπ της αγοράς, όπως οι Terence Disdale, Francesco Paszkowski και Andrew Winch. Κατασκευάζει στα εργαστήριά της όλα τα κομμάτια που συνθέτουν το εσωτερικό ενός σκάφους και τα συναρμολογεί εκεί ώστε να μπορούν να τα επιθεωρήσουν οι εντολείς τους και μετά τα μεταφέρει στα ναυπηγεία στο εξωτερικό ή και στην Ελλάδα όπου και τα συναρμολογεί με ακρίβεια χιλιοστού επί των yachts.


Η MVS ανέλαβε να υλοποιήσει μέρος των διαμερισμάτων του Mayfair Park Residence, τα οποία πωλούνται από 20 εκατ. ευρώ και άνω.

Με βατήρα την ποιοτική δουλειά και την ικανοποίηση σχεδιαστών και πελατών για την υλοποίηση των σχεδίων τους ήταν θέμα χρόνου να «βγει στη στεριά». Λόγω των ειδικών κατασκευών της που είναι πολύπλοκες, υψηλής αισθητικής και custom made, η MVS ανέλαβε να υλοποιήσει έργα σε συγκεκριμένους χώρους στο ιστορικό κτίριο Regent’s Crescent στο Λονδίνο που ανακατασκευάζεται αυτή την περίοδο, μεταξύ των οποίων συμπεριλαμβάνονται ο χώρος της κύριας υποδοχής, η κεντρική σκάλα κ.λπ., αλλά και μέρος των διαμερισμάτων του Mayfair Park Residence –τα οποία πωλούνται από 20 εκατ. ευρώ και άνω–, καθώς και την Penthouse σουίτα του Mayfair Park Residence. Αλλωστε, ήδη από το 2006 έως σήμερα, η MVS μεγεθύνει σταδιακά αλλά σταθερά το χαρτοφυλάκιο των εργασιών της σε ακίνητα, καθώς έχει υλοποιήσει έργα σε κτίρια υψηλών προδιαγραφών στο Μονακό, στο Παρίσι, στη Μόσχα, στην Αγία Πετρούπολή, στο Λονδίνο, στην Αθήνα. Επίσης, στα έργα για θαλαμηγούς που ανέλαβε το 2019 και θα παραδοθούν το 2020 περιλαμβάνονται πέντε πολυτελή yacht, το «M/Y Ouranos» το οποίο χτίζεται στην Ελλάδα, τα «M/Y Opus», «M/Y Lucky II» και «M/Y Enzo» που ναυπηγούνται στη Lürssen στη Γερμανία και το «S/Y Wings» στην Oceanco της Ολλανδίας.

Ενα από τα πιο σημαντικά τμήματα της MVS, είναι εκείνο των ειδικών επεξεργασιών και στιλβώσεων, που απαρτίζεται από 10 άτομα –εξειδικευμένους στιλβωτές αλλά και συντηρητές έργων τέχνης– τα οποία αναλαμβάνουν ειδικές κατασκευές, υψηλής αισθητικής. Ομως η μεγαλύτερη πρόκληση για το μέλλον αφορά την καινοτομία και την ακόμα υψηλότερη εξειδίκευση. Στόχος της MVS, δηλώνουν στην «Κ» οι ιδρυτές της, είναι να φτάσει στην κορυφή και να ξεπεράσει τους ανταγωνιστές της. Ετσι η εταιρεία έχει ήδη έρθει σε επαφή με εξειδικευμένους φορείς, προκειμένου να δημιουργηθούν προγράμματα εντός της εταιρείας με στόχο την εξειδίκευση τεχνιτών πάνω στο συγκεκριμένο αντικείμενο. Βάζει έτσι ίσως τα θεμέλια για να αναπτυχθεί στην Ελλάδα μια ολοκαίνουργια βιομηχανία ικανή να απευθυνθεί σε ολόκληρο τον κόσμο. Ενα φυτώριο στελεχών και τεχνιτών που ίσως αφήσει διεθνώς το αποτύπωμά της και βάλει τη χώρα μεταξύ των κορυφαίων κατασκευαστών εσωτερικής διακόσμησης και αρχιτεκτονικής mega yachts. Εκεί παραπέμπει και το επενδυτικό πρόγραμμα της MVS που αντιλαμβανόμενη την ένταση του διεθνούς ανταγωνισμού και των διαρκώς υψηλότερων απαιτήσεων του πελατολογίου δεν σταματά να εξελίσσεται. Προχωρά έτσι τώρα στον εκσυγχρονισμό των συστημάτων πληροφορικής, με την αναβάθμιση του συνόλου του ηλεκτρονικού εξοπλισμού, την εγκατάσταση νέου ERP και την προμήθεια σύγχρονου 3D σχεδιαστικού προγράμματος αυτόματα συνδεδεμένου με την παραγωγική διαδικασία. Παράλληλα, αναβαθμίζει τον μηχανολογικό εξοπλισμό της παραγωγής και αγοράζει πρόσθετο, ενώ εκσυγχρονίζει και τους χώρους των εγκαταστάσεων της παραγωγής και των κτιριακών της εγκαταστάσεων σε Ελλάδα και Γερμανία.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΑΡΧΕΙΟ