ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Απώλειες 410.000 θέσεων εργασίας στην παραγωγή Ι.Χ. στη Γερμανία

Οι εκτιμήσεις για τις απώλειες θέσεων εργασίας βασίζονται στο γεγονός ότι τα ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα έχουν λιγότερα εξαρτήματα από τα συμβατικά, καθώς ένα τυπικό ηλεκτροκίνητο αποτελείται από περίπου 200 τμήματα όταν ένα πετρελαιοκίνητο ή βενζινοκίνητο όχημα αποτελείται από περίπου 1.200 τμήματα.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Δυσοίωνες έως και δραματικές είναι οι προβλέψεις για τις επιπτώσεις που θα έχει η στροφή στα ηλεκτροκίνητα οχήματα στην αγορά εργασίας της Γερμανίας και ειδικότερα στην απασχόληση στον κλάδο της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας. Σχετική μελέτη της Εθνικής Πλατφόρμας για το Μέλλον της Κίνησης (ΝΡΜ) που διέρρευσε στην εφημερίδα Handelsblatt καταλήγει στο συμπέρασμα πως μέχρι το τέλος της δεκαετίας θα χαθούν 410.000 θέσεις εργασίας που συνδέονται με την αυτοκινητοβιομηχανία είτε άμεσα είτε έμμεσα. Από αυτές εκτιμάται ειδικότερα πως περίπου 88.000 θέσεις θα χαθούν από την παραγωγή κινητήρων και συστημάτων μετάδοσης. Οι εκτιμήσεις της ΝΡΜ αναμένεται να παρουσιαστούν στη γερμανική κυβέρνηση μέσα στην εβδομάδα, αλλά έχουν ήδη προκαλέσει έντονο προβληματισμό στους κόλπους της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας αλλά και της κοινωνίας. Και αυτό γιατί στη Γερμανία πάνω από 800.000 άνθρωποι απασχολούνται άμεσα ή έμμεσα στον ευρύτερο κλάδο της αυτοκινητοβιομηχανίας. Ανεξάρτητα, πάντως, από την ανησυχία που έχουν ενσπείρει, οι εκτιμήσεις αυτές αμφισβητούνται από ορισμένους παράγοντες του κλάδου που τις θεωρούν υπερβολικές και υποστηρίζουν ότι βασίζονται σε εσφαλμένες υποθέσεις. 

Οπως τονίζει η γερμανική εφημερίδα, οι εκτιμήσεις για τις απώλειες θέσεων εργασίας βασίζονται στην πραγματικότητα ότι τα ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα έχουν λιγότερα εξαρτήματα από τα συμβατικά. Ενα τυπικό ηλεκτροκίνητο αυτοκίνητο αποτελείται από περίπου 200 τμήματα, όταν ένα πετρελαιοκίνητο ή βενζινοκίνητο όχημα αποτελείται από περίπου 1.200 τμήματα. Το αναπόφευκτο συμπέρασμα είναι πως χρειάζονται σαφώς λιγότεροι εργάτες τόσο στην παραγωγή όσο και στην αλυσίδα προσφοράς των ηλεκτροκίνητων οχημάτων.

Η απαισιόδοξη πρόβλεψη αμφισβητείται, πάντως, από τον γενικό διευθυντή της Ενωσης Γερμανικών Αυτοκινητοβιομηχανιών (VDA) Κουρτ Κρίστιαν Σιλ, ο οποίος μιλώντας στη Handelsblatt επισήμανε ότι βασίζεται σε «ένα εξωπραγματικά ακραίο σενάριο». Οπως τόνισε, το σφάλμα στις εκτιμήσεις της ΝΡΜ είναι ότι παίρνει ως δεδομένο πως η εγχώρια παραγωγή μπαταριών και ηλεκτροκίνητων οχημάτων θα παραμείνει περιορισμένη για τα επόμενα 10 χρόνια και ότι η Γερμανία θα καλύπτει με εισαγωγές τις ανάγκες της σε μπαταρίες και ηλεκτροκίνητα. Ομως ο Σιλ εκτιμά, αντιθέτως, ότι μέχρι το 2023 οι γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες θα τριπλασιάσουν τα ηλεκτροκίνητα μοντέλα που παράγουν.

Η εμβληματική αυτοκινητοβιομηχανία της Γερμανίας, Volkswagen, έχει ανακοινώσει τα σχέδιά της να παράγει 1 εκατ. ηλεκτροκίνητα οχήματα μέχρι το 2023 και φιλοδοξεί να τα φτάσει στο 1,5 εκατ. μέχρι το 2025. Σε ό,τι αφορά την πρωτοπόρο Tesla σχεδιάζει να παράγει στη Γερμανία 500.000 οχήματα τον χρόνο από τη στιγμή που θα είναι σε θέση να αξιοποιήσει πλήρως την παραγωγική της δυνατότητα η μονάδα της έξω από το Βερολίνο. Οπως τονίζει το σχετικό δημοσίευμα της Handelsblatt, είναι πράγματι υπερβολικές οι απαισιόδοξες προβλέψεις της ΝΡΜ σε ό,τι αφορά τον όλεθρο που προεξοφλεί ότι θα ακολουθήσει στη γερμανική αγορά εργασίας. Είναι, όμως, μεγάλη η πίεση που υφίστανται αυτοκινητοβιομηχανίες με μεγάλο όγκο παραγωγής όπως η Volskswagen προκειμένου να αυξήσουν την παραγωγή τους σε ηλεκτροκίνητα οχήματα. Την ίδια στιγμή εντείνονται οι πιέσεις προς τη γερμανική κυβέρνηση να βελτιώσει και να επεκτείνει το δίκτυο σταθμών επαναφόρτισης μπαταριών, ώστε να δώσει στους Γερμανούς οδηγούς τη δυνατότητα να ανταλλάξουν τα συμβατικά αυτοκίνητά τους με ηλεκτροκίνητα και να τα χρησιμοποιούν άφοβα.

Ηγετική δύναμη στην Ε.Ε.

Το περασμένο έτος η Γερμανία αναδείχθηκε σε ηγετική δύναμη της Ευρώπης στην παραγωγή ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων που λειτουργούν με μπαταρία και εκτόπισε τη Νορβηγία από την πρώτη θέση. Βάσει των πωλήσεων αυτοκινήτων που έχουν καταγραφεί από τον Ιανουάριο μέχρι τον Νοέμβριο του 2019, τα ηλεκτροκίνητα οχήματα αντιπροσωπεύουν το 19,2% της γερμανικής αγοράς αυτοκινήτων και το 18,9% της νορβηγικής.

Σύμφωνα με τον αναλυτή του κλάδου Ματίας Σμιντ, «τα επίπεδα του 2019 φαίνονται ιστορικά υψηλά αλλά στην αγορά επικρατεί η άποψη ότι θα υπερδιπλασιασθούν μέσα στο τρέχον έτος προκειμένου να επιτευχθούν και οι στόχοι για τη μείωση των εκπομπών καυσαερίων».

Ο ίδιος εκτιμά πως με αυτόν τον στόχο οι αυτοκινητοβιομηχανίες θα λανσάρουν νέα μοντέλα και θα αυξήσουν την παραγωγή που έως τώρα είναι ατροφική.

Σε ό,τι αφορά την παραγωγή της Tesla στη Γερμανία, τον Νοέμβριο ο ιδρυτής της, Ελον Μασκ, εξέπληξε το κοινό του όταν ανακοίνωσε ότι είχε επιλέξει το κρατίδιο του Βραδεμβούργου για τη νέα μονάδα της βιομηχανίας του.

Και ενώ έχει ανακοινώσει ότι στη μονάδα του Βραδεμβούργου θα παράγει το Model Y, τα επίσημα έγγραφα που υπέβαλε στη σχετική αίτησή του αναφέρουν πως στην ίδια μονάδα θα παράγεται το δημοφιλές μοντέλο του Model 3. Πρόκειται για μια μνημειακών διαστάσεων μονάδα που θα περιλαμβάνει και μονάδα παραγωγής μπαταριών αλλά και διαχείρισης υγρών αποβλήτων.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ