Το γραμματόσημο ως μικρογραφία τέχνης και ως πολιτισμικό ίχνος

Το γραμματόσημο ως μικρογραφία τέχνης και ως πολιτισμικό ίχνος

1' 47" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Ο συλλέκτης έργων σύγχρονης ελληνικής ζωγραφικής και δικηγόρος Αντώνης Χατζηιωάννου παρουσιάζει αυτήν την περίοδο μια πρωτότυπη έκθεση στην γκαλερί «7» της οδού Σόλωνος 20. Με τίτλο «Μικρογραφίες εικόνων: Γραμματόσημα από τη συλλογή του Αντώνη Χατζηιωάννου», η έκθεση είναι μια εξαιρετική ευκαιρία να σταθεί κανείς απέναντι στην εικαστική αξία πολλών και σημαντικών ελληνικών (κυρίως) σειρών γραμματοσήμων όσο και να συλλογιστεί πάνω στη διαχρονική αξία τους (και φευ, της ολοένα και μικρότερης απήχησής τους). Ο Αντώνης Χατζηιωάννου, που διαθέτει μία από τις σημαντικές συλλογές παραστατικής ελληνικής ζωγραφικής, είναι γιος εμπόρου γραμματοσήμων. Από τον πατέρα του έχει όχι μόνο μια πλούσια συλλογή αλλά και την κληροδοτημένη αγάπη στον φιλοτελισμό και τις πολλές παραμέτρους του, που οδηγούν πέραν από τη χρηστική και εικαστική αξία του γραμματοσήμου. Το γραμματόσημο είναι πολιτισμικό ίχνος, τεκμήριο γνώσης, πηγή πνευματικής χαράς.

Η έκθεση στην γκαλερί «7» παρουσιάζει σειρές και ενότητες γραμματοσήμων, κυρίως μετά τη δεκαετία του ’70 (αλλά όχι μόνο) σε συνθέσεις που προσεγγίζουν τη λογική και τη φιλοσοφία μικρών εικαστικών εγκαταστάσεων. Είναι ο τρόπος της ένθεσης, του συνδυασμού ή ακόμη και του συμβολικού παιγνίου/ σχολίου, τέτοιος που η περιήγηση σε αυτήν τη διόλου συνηθισμένη έκθεση να είναι μια ξενάγηση σε ένα κήπο αισθητικών απολαβών. Συχνά, αναρωτιέμαι ποιο είναι το μέλλον του φιλοτελισμού σε έναν κόσμο που αξιολογεί ως λιγότερο πρωτεύοντα τον χρηστικό ρόλο του γραμματοσήμου. Παρ’ όλα αυτά, το χόμπι της συλλογής γραμματοσήμων συνεχίζει διεθνώς με γνώστες και ερασιτέχνες. Η φιλοτελική διάσταση και οι όποιες προεκτάσεις της είναι μονάχα μία αφετηρία γι’ αυτήν την έκθεση του Αντώνη Χατζηιωάννου. Την προσέλαβα περισσότερο ως μία επιθυμία ανασύνθεσης και αναστοχασμού πάνω σε ένα πρωτογενές συλλεκτικό υλικό που αναδεικνύει την εικαστική όψη ενός χρηστικού αντικειμένου. Βεβαίως, τα γραμματόσημα συνδέονται με το γενικότερο αισθητικό επίπεδο των εθνών, τον αυτοπροσδιορισμό τους, την ιστορική διάσταση των συμβολισμών και τον μέγιστο συσπειρωτικό και ενωτικό λόγο τους στο πλαίσιο μιας κρατικής διαχρονίας. Εχει ενδιαφέρον ο ασύμμετρος τρόπος παρουσίασης των γραμματοσήμων σε αυτήν την έκθεση, όπως και ο σχολιογραφικός χαρακτήρας τους, εμφανέστατος στη σύνθεση με τον Τίτο της Γιουγκοσλαβίας ή στα κυπριακά γραμματόσημα με τον βασιλιά της Αγγλίας Γεώργιο ΣΤ΄, επί βρετανικής κατοχής.

Γκαλερί «7», Σόλωνος 20, Κολωνάκι, τηλ. 210- 36.12.050. Διάρκεια έως 20 Ιανουαρίου.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή