Ενοχη για δυστυχήματα η Boeing

Ενοχη για δυστυχήματα η Boeing

2' 13" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Οταν, προ δεκαετίας, συνετρίβη ένα Boeing 737 κοντά στο Αμστερνταμ, οι Ολλανδοί εμπειρογνώμονες επέρριψαν την ευθύνη στους πιλότους, που δεν μπόρεσαν να αντιδράσουν σε δυσλειτουργία του αυτόματου συστήματος, προκαλώντας την πτώση του αεροπλάνου στο έδαφoς. Ωστόσο η αλήθεια είναι ότι το σφάλμα δεν περιοριζόταν στις ενέργειες των χειριστών.

Κάποιες επιλογές της Boeing, όπως ο επισφαλής σχεδιασμός και οι επιπόλαιες αξιολογήσεις ασφαλείας, συνέβαλαν στο δυστύχημα της Turkish Airlines. Παρ’ όλα αυτά η ολλανδική υπηρεσία πολιτικής αεροπορίας, στο τελικό της πόρισμα, είτε δεν περιέλαβε είτε υποβάθμισε την κριτική για την αεροπορική βιομηχανία μετά την έντονη παρέμβαση ομάδας Αμερικανών, στην οποία περιλαμβάνονταν στελέχη της Boeing και ομοσπονδιακοί αξιωματούχοι.

Η ανάλυση των στοιχείων για το δυστύχημα του Φεβρουαρίου του 2009, που πραγματοποιήθηκε από τους New York Times, αποκαλύπτει αξιοσημείωτες ομοιότητες με τα πιο πρόσφατα δυστυχήματα των Boeing 737 Max σε Αιθιοπία και Ινδονησία, όπου σκοτώθηκαν 346 άνθρωποι, παρασύροντας την εταιρεία στη μεγαλύτερη κρίση της ιστορίας της. Τόσο στο δυστύχημα του 2009 όσο και σε αυτά των αεροσκαφών B737 Max, η δυσλειτουργία ενός αισθητήρα δεν επέτρεψε σε άλλα συστήματα να λειτουργήσουν, με τα γνωστά καταστροφικά αποτελέσματα. Η Boeing, ωστόσο, δεν είχε εφοδιάσει με πληροφορίες τους χειριστές, έτσι ώστε να μπορούν να αντιμετωπίσουν το πρόβλημα. «Το δυστύχημα των τουρκικών αερογραμμών ήταν ένας οιωνός που ποτέ δεν ελήφθη σοβαρά», αναφέρει ο Σίντνεϊ Ντέκερ, ειδικός εμπειρογνώμονας αεροπορικών δυστυχημάτων που ανέλαβε την εξιχνίαση των αιτίων του δυστυχήματος για την ολλανδική υπηρεσία πολιτικής αεροπορίας, ενώ κατηγορεί την Boeing ότι προσπάθησε να αποσπάσει την προσοχή των ειδικών από τις «σχεδιαστικές αποτυχίες της και άλλα λάθη της».

Η έκθεση του δρος Ντέκερ ουδέποτε δημοσιοποιήθηκε, ενώ η ολλανδική υπηρεσία πολιτικής αεροπορίας είτε διέγραψε είτε τροποποίησε τα ευρήματα που αφορούσαν το αεροσκάφος κατά την έκθεσή της για το τραγικό συμβάν, μετά την παρέμβαση της αμερικανικής ομάδας. Κάποιες από τις ομοιότητες μεταξύ του δυστυχήματος του 2009 και των πιο πρόσφατων είναι πραγματικά αξιοσημείωτες. Ο σχεδιασμός τόσο των Boeing Max όσο και του 737 NG των τουρκικών αερογραμμών επέτρεψε να τίθεται σε λειτουργία ο πανίσχυρος υπολογιστής από έναν ελαττωματικό αισθητήρα, παρότι κάθε αεροσκάφος ήταν εξοπλισμένο με δύο. Στα δύο δυστυχήματα των Max, ο αισθητήρας που μετρούσε τη γωνία του αεροσκάφους προς τον άνεμο πυροδότησε το σύστημα ελέγχου της πτήσης ώστε να «πιέσει» το ρύγχος του αεροσκάφους προς τα κάτω, μετά την απογείωση. Στην πτήση των τουρκικών αερογραμμών ένας αισθητήρας υψομέτρου προκάλεσε τη μείωση της ταχύτητας του αεροσκάφους λίγο πριν από την προσγείωση. Ωστόσο, στο εγχειρίδιο του Boeing 737 NG δεν περιλαμβανόταν καμία οδηγία προς τους χειριστές σχετικά με τον τρόπο αντιμετώπισης του προβλήματος.

Η Boeing αρνήθηκε να σχολιάσει τις αποκαλύψεις των New York Times, επισημαίνοντας τις διαφορές μεταξύ των δυστυχημάτων του Boeing 737 Max και του 737 NG των τουρκικών αερογραμμών.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή