ΕΛΛΑΔΑ

Η απόφαση στον καταναλωτή

ΛΙΝΑ ΓΙΑΝΝΑΡΟΥ

Ηδη, οι καταναλωτές ψηφίζουν διαδικτυακά και συναποφασίζουν για τα χαρακτηριστικά του πρώτου προϊόντος, του φρέσκου γάλακτος ενός λίτρου.

Ελληνικό γάλα ή... δεν μας νοιάζει; Τροφή αγελάδων πλούσια σε ωμέγα-3 ή συμβατική διατροφή; Τροφή με ή χωρίς γενετικώς τροποποιημένους οργανισμούς; Πόσα λιπαρά; Σε τι θερμοκρασία παστερίωσης; Χάρτινο κουτί ή πλαστικό μπουκάλι; Τελική τιμή που επιτρέπει στον παραγωγό να ζει από το επάγγελμά του ή κατώτερη δυνατή τιμή; Η απάντηση σε αυτά τα ερωτήματα από εμάς τους καταναλωτές μπορεί να φέρει στα ψυγεία των σούπερ μάρκετ το πρώτο φρέσκο γάλα που όχι μόνο θα ανταποκρίνεται στις προσδοκίες μας και στις προδιαγραφές που εμείς οι ίδιοι έχουμε θέσει, αλλά και που θα εξασφαλίζει αξιοπρεπή αμοιβή για τους παραγωγούς του.

Ο λόγος για την κοινωνική πρωτοβουλία «Ποιος είναι το αφεντικό;», που μετά το επιτυχημένο λανσάρισμά της στη Γαλλία, ήρθε και στην Ελλάδα χάρη στους Λάμπη Κώτσου και Αγγελική Ζάγκα και φιλοδοξεί να δώσει στους καταναλωτές τα... ηνία αλλά και την ευθύνη για τα προϊόντα που αγοράζουμε, τον αντίκτυπό τους στο περιβάλλον αλλά και στην οικονομία. «Αν το σκεφτείτε, όταν πηγαίνουμε σούπερ μάρκετ δεν γνωρίζουμε τίποτα για τα προϊόντα που αγοράζουμε» λέει στην «Κ» ο κ. Κώτσου, που συστήνεται απλώς ως «καταναλωτής». «Δεν ξέρουμε για παράδειγμα ένα γάλα που μπορεί να κάνει από 0,85 έως 2,22 ευρώ πόσο πληρώθηκε γι’ αυτό ο παραγωγός του. Κι όμως, επιλέγοντάς το γινόμαστε κατά κάποιον τρόπο επενδυτές ή χρηματοδότες του. Εάν ο παραγωγός δεν μπορεί να επιβιώσει από τη δραστηριότητά του, επιλέγοντας το γάλα αυτό επικροτούμε την κατάσταση. Εάν η παραγωγή έχει αρνητική επίδραση στο περιβάλλον ή στα ζώα, επίσης τη χρηματοδοτώ αγοράζοντας το τελικό προϊόν». Γιατί να μη χρησιμοποιήσουμε λοιπόν την αγοραστική μας δύναμη για να χρηματοδοτήσουμε νέα προϊόντα που παράγονται σύμφωνα με τις δικές μας αυστηρές προδιαγραφές;

Το εγχείρημα «Ποιος είναι το αφεντικό;» φιλοδοξεί να βγάλει στην αγορά κατ’ αρχάς τρία προϊόντα: γάλα, ελαιόλαδο και φέτα. Ηδη, στην ιστοσελίδα www.imarkatoukatanaloti.gr υπάρχει αναρτημένο ερωτηματολόγιο στο οποίο οι καταναλωτές μπορούν (μέχρι τις 16 Φεβρουαρίου) να ψηφίσουν και να συναποφασίσουν για τα χαρακτηριστικά του πρώτου προϊόντος, του φρέσκου γάλακτος ενός λίτρου. Επιλέγοντας τις απαντήσεις, μπορούν να βλέπουν «ζωντανά» πώς αυτές διαμορφώνουν την τελική τιμή του προϊόντος αλλά και την αμοιβή του παραγωγού. Σύμφωνα με τους διοργανωτές, ομάδα παραγωγών έχει συμφωνήσει να δημιουργήσει ένα προϊόν σύμφωνα με τις προδιαγραφές μας, όπως αυτές θα δημιουργηθούν κατά πλειοψηφία, ενώ βρίσκονται σε συνεργασία με βιομηχανία που θα ολοκληρώσει την παραγωγή. Το αντίστοιχο ερωτηματολόγιο για το ελαιόλαδο θα αναρτηθεί στην πλατφόρμα σε λίγες ημέρες.

Το «Ποιος είναι το αφεντικό;» δημιουργήθηκε το ’16 στη Γαλλία και θεωρήθηκε το πιο επιτυχημένο μοντέλο στον αγροτοδιατροφικό τομέα τα τελευταία χρόνια. Οπως λέει ο κ. Κώτσου, αυτή τη στιγμή η πρωτοβουλία υποστηρίζεται ενεργά από 14,1 εκατ. καταναλωτές (Nielsen), ενώ επιβιώνουν χάρη σε αυτή, περισσότερες από 4.000 οικογένειες παραγωγών. Ηδη, στη χώρα έχουν παραχθεί με αυτόν τον τρόπο 36 προϊόντα. «Το πρώτο προϊόν της ελληνικής προσπάθειας θα βρίσκεται σύντομα στα ράφια», λένε οι καταναλωτές. «Η εκτίμησή μας είναι ότι σε λίγο περισσότερο από ένα χρόνο θα επηρεάσουμε 1.000 οικογένειες στην Ελλάδα, παραγωγούς αλλά και άλλους επαγγελματίες της αλυσίδας παραγωγής».

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ