Γιούλη Επτακοίλη ΓΙΟΥΛΗ ΕΠΤΑΚΟΙΛΗ

Αγρια παιδιά, ανήμποροι δάσκαλοι

ΠΟΛΙΤΙΚΗ

«Θα είμαστε αμείλικτοι απέναντι σε τέτοιες συμπεριφορές», δήλωσε η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως. Δεν αμφισβητείται από κανέναν η θλίψη και η οργή της για το περιστατικό στο 1ο Γενικό Γυμνάσιο και Λύκειο Βύρωνα. Δεκαεπτάχρονος έπεσε θύμα βάναυσου ξυλοδαρμού από νταήδες συμμαθητές του, όταν τους ζήτησε τον λόγο για το καθημερινό bullying που έκαναν στη μικρή του αδελφή.

Εξι άτομα τον έβαλαν κάτω, τον χτυπούσαν αλύπητα με μπουνιές και κλωτσιές, «με μίσος, το κάνανε για να με τελειώσουν», εξομολογήθηκε αργότερα σοκαρισμένος ο μαθητής. Το λάθος του; Τόλμησε να διαμαρτυρηθεί, τόλμησε να υπερασπιστεί την αδελφή του, που της έκαναν τη ζωή δύσκολη
καθημερινά.

Είναι αυτονόητη η καταδίκη του πρωτοφανούς περιστατικού. Αυτονόητη και η πράξη της υπουργού Παιδείας να επισκεφθεί χθες το πρωί το συγκεκριμένο σχολείο. Στέλνει ένα μήνυμα. Αρκεί; Φοβάμαι πως όχι. Δεν θα εκλείψει η βία από το σχολείο. Είναι στη φύση των παιδιών αυτής της ηλικίας συχνά να υιοθετούν σκληρές, απάνθρωπες συμπεριφορές. Και σε περιόδους μεγάλων προβλημάτων, απαξίωσης, αδιεξόδων, όταν οι οικογένειες βρίσκονται σε κρίση, με μεγάλα προβλήματα όπως αυτά που ζούμε τα τελευταία δέκα και πλέον χρόνια στη χώρα, η ένταση αντίστοιχων περιστατικών είναι πολύ μεγαλύτερη.

Πριν από λίγες ημέρες, στο ΕΠΑΛ της Πάτρας μαθητής γρονθοκόπησε συμμαθητή του τόσο άγρια που ο νεαρός χρειάστηκε να χειρουργηθεί στη γνάθο. Πρόσφατα, επίσης, έγινε γνωστό ότι σε δημοτικό σχολείο της Θεσσαλονίκης τρεις μικροί μαθητές υποχρέωσαν συμμαθήτριά τους να γλείψει τουαλέτα, ενώ δεν έχει περάσει πολύς καιρός από την επίθεση με αιχμηρό αντικείμενο μαθητή λυκείου της Αμαλιάδας σε συμμαθητή του, αλλά ούτε και από την αυτοκτονία 15χρονου μαθητή του 3ου Λυκείου Αργυρούπολης, ο οποίος φέρεται πως ήταν θύμα σχολικού εκφοβισμού.

Τα περιστατικά bullying έχουν ανοδική πορεία τα τελευταία χρόνια στην Ελλάδα. Προφανώς δεν υπάρχουν εύκολες λύσεις, ειδικά αν σκεφτεί κανείς την ισοπέδωση των δομών ψυχικής υγείας τη δεκαετία της κρίσης, αλλά και την ελλιπή χρηματοδότηση γενικότερα για την κοινωνική πολιτική.

Αλλά, από την άλλη πλευρά, είναι και θέμα προτεραιότητας, στόχευσης και σχεδιασμού. Δυστυχώς, όποτε τα θέματα της Παιδείας απασχολούν την επικαιρότητα και γίνονται αντικείμενο προβληματισμού και αντιπαράθεσης είναι πάνω σε θέματα σχετικά με την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών, τη διδασκαλία των Θρησκευτικών, τα σχολικά βιβλία, την κατάργηση ή όχι της βάσης του 10.

Καμία εκπαιδευτική μεταρρύθμιση δεν θα καρποφορήσει εάν εφαρμοστεί σε ένα έδαφος σαθρό από τη διαταραχή, την παραβατικότητα, τη βία. Με φοβισμένα ή εξαγριωμένα παιδιά και με δάσκαλους ανήμπορους να αντιδράσουν. 

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ