ΕΛΛΑΔΑ

Ξεναγοί - αφεντικά του εαυτού τους

MΑΡΙΑ ΑΘΑΝΑΣΙΟΥ

Στους δρόμους και στις περιοχές τουριστικού ή αρχαιολογικού ενδιαφέροντος της Αθήνας μπορεί κανείς καθημερινά να εντοπίσει μικρότερες ή μεγαλύτερες ομάδες επισκεπτών που συμμετέχουν σε ανάλογες ξεναγήσεις.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

«Περπατώντας με τους αρχαίους θεούς: Από το Θησείο στου Φιλοπάππου», «Δωρεάν street food tour στην Αθήνα», «Τα καλύτερα της Αθήνας σε τρεις ώρες», «Δωρεάν περιήγηση στην Αθήνα το ηλιοβασίλεμα», «Ανακαλύψτε τον κόσμο της αθηναϊκής τέχνης του δρόμου και των γκράφιτι», «Δωρεάν περιήγηση στην αθηναϊκή νύχτα», «Ανακαλύψτε την Αθήνα μέσα από τους μύθους και την ιστορία». Στη σελίδα της πλατφόρμας GuruWalk που είναι αφιερωμένη στην ελληνική πρωτεύουσα, δεκάδες είναι οι καταχωρίσεις που διαφημίζουν δωρεάν τουριστικούς περιπάτους, θεματικούς, εναλλακτικούς, ειδικού ή γενικού ενδιαφέροντος.

Η GuruWalk ιδρύθηκε το 2017 στην Ισπανία ως μια διεθνής κοινότητα που προσφέρει δωρεάν περιηγήσεις σε περιοχές σε όλο τον κόσμο και μέχρι σήμερα δραστηριοποιούνται μέσω αυτής ξεναγοί σε περισσότερες από 100 χώρες. Η πλατφόρμα λειτουργεί ως συνδετικός κρίκος ανάμεσα στους ξεναγούς και τους τουρίστες, οι οποίοι εντοπίζουν την περιήγηση που τους ενδιαφέρει και επικοινωνούν με τον ξεναγό ώστε να ορίσουν το ραντεβού.

Στους δρόμους και στις περιοχές τουριστικού ή αρχαιολογικού ενδιαφέροντος της Αθήνας μπορεί κανείς καθημερινά να εντοπίσει μικρότερες ή μεγαλύτερες ομάδες επισκεπτών που συμμετέχουν σε ανάλογες ξεναγήσεις. Συχνά, κοντά σε αυτά τα γκρουπ κινούνται ολιγομελείς ομάδες διπλωματούχων ξεναγών φορώντας τζάκετ με τη φράση «Οι μη αδειοδοτημένοι ξεναγοί είναι παράνομοι», διαμαρτυρόμενοι για την άνθηση αυτής της πρακτικής και τονίζοντας ότι η ελληνική νομοθεσία απαγορεύει τις ξεναγήσεις από μη διπλωματούχους επαγγελματίες. Από την πλευρά της, η GuruWalk και οι συνεργάτες της καταγγέλλουν ότι οι διπλωματούχοι ξεναγοί παρενοχλούν τους ίδιους και τους τουρίστες και συχνά τους ζητούν να τους ακολουθήσουν στο αστυνομικό τμήμα για να καταγραφεί η παράβαση.

«Η αγορά των ξεναγήσεων αλλάζει γρήγορα και οι δωρεάν περίπατοι βρίσκονται στην πρωτοπορία αυτής της αλλαγής», επισημαίνει η κ. Σάντρα Αράνα Γκίσμπερτ, επικεφαλής του τμήματος επικοινωνίας της GuruWalk. «Θεωρούμε ότι ο νόμος θα πρέπει να προσαρμοστεί σε αυτές τις αλλαγές και στις απαιτήσεις των ταξιδιωτών και των νέων επαγγελματιών. Οι ξεναγοί μας παρενοχλούνται εν ώρα εργασίας. Αυτό έχει ως συνέπεια να μην μπορούν να ολοκληρώσουν την περιήγηση απρόσκοπτα, αλλά και να καταστρέφεται η εμπειρία του επισκέπτη. Σε ό,τι μας αφορά, ο εκφοβισμός και οι απειλές μπορεί να θεωρηθούν παράνομες, καθώς παραβιάζουν πανανθρώπινα δικαιώματα. Η λογική των δωρεάν περιηγήσεων ακολουθεί το παράδειγμα άλλων μεγάλων εταιρειών σε άλλες αγορές, όπως η Amazon και η Uber, όπου ο πελάτης έχει τον τελευταίο λόγο και τη δύναμη να αποφασίσει», καταλήγει.
«παρεξήγηση»

Επειδή, ενδεχομένως, η διαφήμιση των περιηγήσεων ως «δωρεάν» θα μπορούσε να εκληφθεί ως παραπλανητική, η κ. Αράνα ξεκαθαρίζει ότι πρόκειται περί «παρεξήγησης» και ότι στην πραγματικότητα ο όρος free walking tour αντιστοιχεί σε μια περιήγηση όπου ο καθένας πληρώνει ό,τι προαιρείται, ανάλογα με τον βαθμό ικανοποίησής του, ενώ έχει τη δυνατότητα να αποχωρήσει πριν ολοκληρωθεί, εφόσον δεν την απολαμβάνει.

Σε ό,τι αφορά το θέμα της λειτουργίας μιας «μαύρης» αγοράς με αδήλωτα έσοδα, που ανακινούν οι διπλωματούχοι ξεναγοί, ομολογεί πως, παρότι ως εταιρεία ενθαρρύνουν τους συνεργάτες τους να δηλώνουν τα έσοδά τους στην εφορία, ώστε να φορολογείται το εισόδημά τους από αυτή την απασχόληση, εξαρτάται αποκλειστικά από τους ίδιους εάν τελικά θα το πράξουν.

Οι ξεναγοί που φιλοξενούνται στην πλατφόρμα είναι «ερασιτέχνες», ντόπιοι αλλά και αλλοδαποί που έχουν εγκατασταθεί στην Αθήνα, οι οποίοι θέλουν να μοιραστούν με άλλους επισκέπτες την κουλτούρα της πόλης και να κερδίσουν μερικά έξτρα χρήματα – σε πολλές χώρες του εξωτερικού μπορεί να είναι και διπλωματούχοι ξεναγοί. «Συνεργαζόμαστε με ξεναγούς που δεν έχουν ακόμα άδεια ασκήσεως επαγγέλματος, αλλά διαθέτουν σπουδές στην Ιστορία, στις τέχνες και στον τουρισμό. Οι “ανεπίσημοι” ξεναγοί κάνουν εναλλακτικές περιηγήσεις, οι οποίες βασίζονται σε γειτονιές που δεν θεωρούνται περιοχές πολιτιστικού ενδιαφέροντος. Για παράδειγμα, προωθούν την ελληνική γαστρονομία. Εξ όσων γνωρίζουμε, αυτές οι ξεναγήσεις δεν παραβαίνουν κάποιον νόμο». Επισημαίνει, επίσης, μία ακόμη διαφορά ανάμεσα στις υπηρεσίες που παρέχουν οι διπλωματούχοι ξεναγοί και σε αυτές που προσφέρουν οι συνεργάτες της GuruWalk: «Εν αντιθέσει με τις ιδιωτικές ξεναγήσεις, οι άνθρωποι που κάνουν δωρεάν περιηγήσεις δεν επικεντρώνονται στο να δίνουν πληροφορίες και δεδομένα στους ταξιδιώτες. Ο στόχος τους είναι να τους συστήσουν την τοπική κουλτούρα και να τους εξασφαλίσουν υπέροχες, αξέχαστες εμπειρίες. [...] Οι ταξιδιώτες βρίσκονται σε διακοπές και θέλουν να μάθουν με έναν τρόπο ενδιαφέροντα και διασκεδαστικό. Θέλουν να είναι ενεργοί, όχι απλώς να ακούν έναν ξεναγό. Επιθυμούν κάτι περισσότερο από έναν ξεναγό: έναν έμπειρο ντόπιο που θα προσαρμοστεί στις ανάγκες τους και θα γίνει ο νέος φίλος τους στην πόλη».

Διαβεβαιώνει ότι οι ξεναγοί που φιλοξενούνται στην πλατφόρμα της εταιρείας έχουν να επιδείξουν υψηλά προσόντα αλλά και καλές κριτικές· για παράδειγμα, όσοι δραστηριοποιούνται στην Αθήνα έχουν συγκεντρώσει 3.000 κριτικές και 4,8 αστέρια στα 5. Ταυτόχρονα, η GuruWalk προσπαθεί να προσελκύσει Ελληνες διπλωματούχους ξεναγούς: «Ενθαρρύνουμε τους Ελληνες ξεναγούς να δοκιμάσουν αυτή την πρακτική. Σε άλλες χώρες συνεργαζόμαστε με επίσημους ξεναγούς. Στην αρχή ήταν και οι ίδιοι επιφυλακτικοί, αλλά τελικά το είδαν ως μια επικερδή ευκαιρία. Ενώ οι ομάδες στις ιδιωτικές ξεναγήσεις είναι μικρές, στους δικούς μας περιπάτους μπορεί να συμμετέχουν ομάδες 15 ή και 20 ατόμων. Επιπλέον, μπορούν να εργάζονται όσο επιθυμούν. [...] Είναι τα αφεντικά του εαυτού τους».

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ