Φεβρουάριος του 1934, ακριβώς 86 χρόνια πίσω. Βερολίνο. Αν και αναγνωρίζουμε αμέσως τον έναν από τους δύο πρωταγωνιστές της φωτογραφίας του θερμού αυτού ενσταντανέ, ο πραγματικός σταρ της εποχής δεν είναι αυτός που νομίζετε. Ίσως εκεί οφείλεται και η ελαφρά συστολή του Αδόλφου Χίτλερ ενώ ακόμη κρατά το χέρι της Σόνια Χένι (1912-1969), η οποία ακτινοβολεί αυτοπεποίθηση. Βεβαίως αυτή δεν είναι μια χειρονομία αβροφροσύνης εκ μέρους της κορυφαίας αθλήτριας στην ιστορία του καλλιτεχνικού πατινάζ. Η Νορβηγίδα, η οποία εκείνη την εποχή μεσουρανούσε στα ευρωπαϊκά παγοδρόμια φέρνοντας πραγματική επανάσταση στο άθλημά της και κατακτώντας το ένα χρυσό μετάλλιο μετά το άλλο σε διαδοχικούς Ολυμπιακούς Αγώνες από το 1928 έως το 1936, υπήρξε θαυμάστρια του Φύρερ, γεγονός που αμαύρωσε μια ανεπανάληπτη καριέρα κυρίως στο πατινάζ αλλά και στο Χόλιγουντ. Μια σειρά από γεγονότα όπως ο ναζιστικός της χαιρετισμός στους Χειμερινούς Ολυμπιακούς Αγώνες στο Γκαρμίς-Παρτενκίρχεν της Γερμανίας, η επίσκεψή της στον πύργο του Χίτλερ αλλά και η φωτογραφία του με προσωπική αφιέρωση που βρέθηκε στο πιάνο της στο σπίτι της στο Όσλο, με αποτέλεσμα να προστατευτούν τόσο η οικογένειά της όσο και η περιουσία της (κινητή και ακίνητη) στη διάρκεια της ναζιστικής κατοχής, ταύτισαν τη Χένι με την πιο σκοτεινή φιγούρα του 20ού αιώνα. Αν και το 1940 μετακόμισε στις Ηνωμένες Πολιτείες και μετά το Περλ Χάρμπορ προσπάθησε να δείξει ένα διαφορετικό δημόσιο πρόσωπο, η προπολεμική της στάση δεν ξεχάστηκε εύκολα. Πάντως η ευρωπαϊκή της περιοδεία το 1953 υπήρξε ένας θρίαμβος και η επιστροφή της στη Νορβηγία απέκτησε πανηγυρικό χαρακτήρα. Λίγα χρόνια αργότερα εγκαταστάθηκε μόνιμα μαζί με τον τρίτο της σύζυγο στο Όσλο, χρηματοδοτώντας μια μυθική συλλογή με έργα τέχνης που σύντομα αποτέλεσε τον κορμό για ένα από τα μεγαλύτερα μουσεία τέχνης σε ολόκληρη τη Σκανδιναβία. ■

Περιοδικό "Κ"

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ