ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Την ώρα που οι δημοσιογράφοι μπαίναμε στον ισόγειο χώρο του κτιρίου Φιξ, το οποίο με φρεσκοβαμμένη την κατακόκκινη είσοδό του υποδεχόταν τους επισκέπτες, οι τελευταίοι μαθητές του 1ου Πειραματικού Σχολείου Πλάκας κατέβαιναν τις κυλιόμενες σκάλες για να φύγουν. Τα παιδιά υπήρξαν οι πρώτοι επισκέπτες που ξεναγήθηκαν στη μόνιμη συλλογή του Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης (ΕΜΣΤ), ενός θεσμού που υπέφερε από χρόνια δομικά και λειτουργικά προβλήματα.

Και είναι πραγματικά ενδιαφέρον ότι τα παιδιά που σήμερα έκαναν ποδαρικό στο μουσείο, το οποίο αποτελούσε ένα πολύχρονο οξύμωρο σχήμα στο κέντρο της πρωτεύουσας –να λειτουργεί, όντας κλειστό για το κοινό–, δεν είχαν καν γεννηθεί όταν, το 1997, συστάθηκε ο νόμος της ίδρυσής του. Ούτε όταν η πρώτη κατά σειράν διευθύντριά του, Αννα Καφέτση –τοποθετήθηκε το 2000 και παρέμεινε επί 15 χρόνια– άρχισε να δημιουργεί τη μόνιμη συλλογή των έργων που αποτελούν την προίκα του. Μέχρι σήμερα, 15 διαφορετικές πολιτικές ηγεσίες του ΥΠΠΟ ασχολήθηκαν με το άνοιγμά του, με πρώτη εξαγγελία θυρανοιξίων το 2004.


Mέχρι και τις 26 Φεβρουαρίου το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης θα δέχεται ομάδες μαθητών, ενώ για το κοινό θα ανοίξει την Παρασκευή 28/2, με ελεύθερη είσοδο τον πρώτο μήνα λειτουργίας.

«Το ΕΜΣΤ έπρεπε να ανοίξει τώρα, γιατί επί 16 χρόνια υπήρξε ένας ενεστώτας διαρκείας που τελικά κράτησε υπερβολικά πολύ», σχολίασε η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη στην εισαγωγική ομιλία της. Και συμπλήρωσε: «Ξέρω ότι πολλοί δυσκολεύονται να πεισθούν, αλλά πραγματικά το ΕΜΣΤ ξεκινά από σήμερα τη λειτουργία του με τη μόνιμη συλλογή του εκτεθειμένη σύμφωνα με την εγκεκριμένη από το 2016 μουσειολογική μελέτη της τελευταίας καλλιτεχνικής διευθύντριάς του, Κατερίνας Κοσκινά. Στο κτίριο του Φιξ δεν στεγάζεται πλέον ένας πολυχώρος πολιτιστικών δραστηριοτήτων, αλλά ένα εθνικό μουσείο. Ξεκινάμε με μια πρώτη δοκιμαστική περίοδο κατά την οποία το κοινό μπορεί να επισκέπτεται το ΕΜΣΤ δωρεάν, γεγονός που αποτελεί διεθνή πρακτική, προκειμένου να συλλέξουμε πολύτιμα στοιχεία και σχόλια. Δεν ανοίγουμε ούτε πρόχειρα ούτε βιαστικά», υπογράμμισε, τονίζοντας ότι το τελευταίο εξάμηνο οι εργασίες εντατικοποιήθηκαν προκειμένου αυτή τη φορά να τηρηθούν τα χρονοδιαγράμματα και να επιβεβαιωθούν οι επίσημες εξαγγελίες των εγκαινίων. 


Δημοσθένης Κοκκινίδης, από τη σειρά «Των δε κακών μνήμη», 1967-1977.

Τόσο η ίδια όσο και γενικός γραμματέας Σύγχρονου Πολιτισμού Νικόλας Γιατρομανωλάκης, ο οποίος υπήρξε βασικός συντονιστής αυτού του τελευταίου «σπριντ» σε έναν δρόμο αντοχής με πολλά εμπόδια, αναφέρθηκαν στη συλλογική προσπάθεια –πολιτείας, προσωρινής διεύθυνσης από τους Δημήτρη Αντωνακάκη και Συραγώ Τσιάρα και εργαζομένων– που καταλήγει στο άνοιγμα ενός άρτιου μουσείου, από τις 28 Φεβρουαρίου. Μέχρι στιγμής το κόστος του ΕΜΣΤ έχει ανέλθει περίπου στα 44,6 εκατ. ευρώ, τα οποία καλύφθηκαν από δημόσια δαπάνη, ενώ στη χρηματοδότηση προστέθηκαν 3 εκατ. ευρώ από τη δωρεά του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος.

Τα επίσημα εγκαίνια θα ορισθούν μέσα στις προσεχείς εβδομάδες. Σύμφωνα, δε, με τη δέσμευση της υπουργού, θα πραγματοποιηθούν με τον νέο καλλιτεχνικό διευθυντή του μουσείου, που θα οριστεί σύντομα από την πολιτεία, με διετή θητεία. Μέσα στη φετινή χρονιά και χωρίς άλλη καθυστέρηση θα ανακοινωθεί επίσης η προκήρυξη διεθνούς διαγωνισμού για την πλήρωση της θέσης του καλλιτεχνικού διευθυντή, στον οποίο μπορεί να συμμετάσχει και ο διορισθείς. Επιπλέον, έχει προβλεφθεί θέση εκτελεστικού διευθυντή με καθήκοντα διοικητικά - οικονομικά, ο οποίος θα αναλάβει σύντομα τη θέση ακολουθώντας διοικητική διαδικασία.


Επίσκεψη μαθητών δίπλα στο έργο της Κιμσούτζα «Μποτάρι».

Στα εγκαίνια θα ανακοινωθεί ο καλλιτεχνικός σχεδιασμός του έτους και προετοιμάζεται η πρώτη περιοδική έκθεση του μουσείου. Η υπουργός ανέφερε ότι το ΥΠΠΟ πρόκειται να αυξήσει τον προϋπολογισμό λειτουργικών εξόδων του ΕΜΣΤ, ώστε να καλυφθούν οι ανάγκες για νέο προσωπικό, να εκπαιδευτεί το υπάρχον στις νέες τεχνολογίες, να υπάρξουν κονδύλια για τη διοργάνωση περιοδικών εκθέσεων και την αγορά έργων τέχνης. Με νομοθετική ρύθμιση του περασμένου Δεκεμβρίου τακτοποιήθηκε το θέμα της λειτουργίας του καφέ-εστιατορίου στον τέταρτο όροφο του κτιρίου, σύντομα ολοκληρώνεται ο διαγωνισμός και έχει βρεθεί ανάδοχος. Μέχρι τότε θα λειτουργεί pop up καφέ στο ισόγειο.  Τέλος, με νομοθετική ρύθμιση, η κυριότητα του ιστορικού κτιρίου του Φιξ θα μεταβιβαστεί στο ΕΜΣΤ, δίνοντας τέλος στη μίσθωσή του από την «Αττικόν Μετρό», και υπάρχει πρόβλεψη να συνδεθεί με τον σταθμό μετρό Συγγρού - Φιξ.


Αποψη του 2ου ορόφου. Στο πλάνο, το έργο του Βλ. Κανιάρη «Το κουτσό», 1974.

Συλλογή με 1.300 έργα – 172 παρουσιάζονται στην έκθεση

Εκείνοι που (μας) έλειψαν από τη χθεσινή συνέντευξη Τύπου και την πρώτη ξενάγηση στη μόνιμη συλλογή του ΕΜΣΤ ήταν οι καλλιτέχνες. Και δεν αναφερόμαστε μόνο στους δημιουργούς των οποίων τα έργα περιλαμβάνονται στη συλλογή του μουσείου, αλλά και στον καλλιτεχνικό και επιμελητικό κόσμο της χώρας, ενώ από τους συλλέκτες παρών ήταν ο Δάκης Ιωάννου.


Κώστας Τσόκλης, «Σκιάχτρο», 1960.

Πάντως, όπως πληροφορηθήκαμε, υπάρχει η πρόνοια να προσκληθούν στα επίσημα εγκαίνια και επιπλέον να καλυφθούν τα έξοδα ώστε να παραστούν σε αυτή την εκδήλωση όσοι καλλιτέχνες βρίσκονται στο εξωτερικό και τα έργα τους παρουσιάζονται στη μόνιμη συλλογή.

Ας θυμίσουμε ότι η μόνιμη συλλογή του ΕΜΣΤ άρχισε να συγκροτείται το 2000. Περιλαμβάνει 1.300 έργα –ζωγραφικής, βίντεο, εγκαταστάσεις, γλυπτά– τα οποία αποκτήθηκαν από αγορές, δωρεές καλλιτεχνών ή συλλεκτών και κληρονομιές.


Στο κτίριο του Φιξ, η φρεσκοβαμμένη κατακόκκινη είσοδος υποδέχθηκε χθες τους πρώτους επισκέπτες.

Στην έκθεση της μόνιμης συλλογής παρουσιάζονται 172 έργα 78 Ελλήνων και ξένων καλλιτεχνών που συνδέονται με τρεις εννοιολογικούς άξονες: «Αναφορές μνήμης - Πολιτικές αφηγήσεις», «Ορια και διελεύσεις», «Ετεροτοπίες - Μυθολογίες του οικείου». Η μόνιμη συλλογή παρουσιάζεται σε τρεις ορόφους και η έκθεση θα πλαισιωθεί από ποικίλες δράσεις καθώς και εκπαιδευτικά προγράμματα. Στον χώρο του υπογείου πρόκειται να φιλοξενηθούν οι περιοδικές εκθέσεις, ενώ υπάρχει ένα αναλυτικό χρονολόγιο με την πορεία της δημιουργίας του ΕΜΣΤ.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ