Απόβαση στη Σούδα του βορρά για την άσκηση «Defender 21»

Απόβαση στη Σούδα του βορρά για την άσκηση «Defender 21»

3' 5" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Την Τετάρτη 12 Φεβρουαρίου, ο στρατηγός Κρίστοφερ Μόχαν, διοικητής της 21ης ταξιαρχίας υποστήριξης των αμερικανικών δυνάμεων στην Ευρώπη, πέταξε στην Αλεξανδρούπολη και συμμετείχε σε συσκέψεις για την προετοιμασία της νατοϊκής άσκησης «Defender (Αμυντικός) 2021» στις ακτές της Μαύρης Θάλασσας. Οταν ο πρόεδρος του τοπικού λιμανιού, που θα χρησιμοποιηθεί ως πύλη εισόδου και εξόδου στρατευμάτων και οπλισμού, Κωνσταντίνος Χατζημιχαήλ, του προέβαλε το βίντεο με τις εγκαταστάσεις, αναφώνησε λέγοντας ότι «οι δυνατότητες είναι τρομακτικές».

Αυτές οι δυνατότητες θα δοκιμαστούν σε πραγματικές συνθήκες, την άνοιξη του 2021, όταν το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης θα κληθεί να υποστηρίξει την αποβίβαση και διέλευση 5.000 αρμάτων μάχης, τεθωρακισμένων οχημάτων προσωπικού, μονάδες σύγχρονων οπλικών συστημάτων, θηριώδη στρατιωτικά φορτηγά, καθώς επίσης και 10.000 στρατιωτικά κοντέινερ. Πληροφορίες αναφέρουν ότι στην άσκηση θα πάρουν μέρος συνολικά 38.000 Αμερικανοί και Βρετανοί στρατιώτες. «Είμαστε έτοιμοι να φέρουμε εις πέρας το κολοσσιαίο αυτό στρατιωτικό εγχείρημα», λέει στην «Κ» ο πρόεδρος του Οργανισμού Λιμένος, ενώ ο  Ελληνοαμερικανός υποναύαρχος Πίτερ Σταματόπουλος, διευθυντής λογιστικής υποστήριξης της Ευρωπαϊκής Διοίκησης των ΗΠΑ δήλωσε (ΑΠΕ-ΜΠΕ) ότι «ανυπομονούμε να χρησιμοποιούμε το λιμάνι αυτό πιο συχνά, κάτι που θα γίνει και κατά τη διάρκεια της άσκησης “Defender 2021” το επόμενο έτος».

Με βάση τους σχεδιασμούς, γιγαντιαία μεταγωγικά πλοία του πολεμικού ναυτικού των ΗΠΑ ή και μισθωμένα ελληνικά, θα αποβιβάσουν τανκς, οχήματα και οπλισμό στην κεντρική προβλήτα που πλέον δεν θα έχει στην προκυμαία της το εμπόδιο της βυθισμένης βυθοκόρου «Ολγα». «Από το λιμάνι  θα συνεχίσουν με δύο τρόπους. Ο ένας διά του οδικού καθέτου άξονα Αλεξανδρούπολης – Ορμενίου, κάτι που έχει γίνει και άλλες δυο φορές στο παρελθόν, αλλά σε πολύ μικρότερη κλίμακα. Τώρα, για πρώτη φορά, θα επιχειρήσουμε να χρησιμοποιήσουμε και τον σιδηρόδρομο, επειδή υπάρχουν ευαίσθητα οπλικά συστήματα που πρέπει να μεταφερθούν με ασφάλεια».

Ο πρόεδρος του λιμανιού διαψεύδει κατηγορηματικά ότι προβλέπεται η δημιουργία  αμερικανικής στρατιωτικής βάσης στον ευρύτερο χώρο του λιμανιού και, όπως λέει, ούτε και έξω από αυτόν. «Εμείς κάνουμε αυτό που κάνουμε και στους άλλους πελάτες, νοικιάζουμε τις εγκαταστάσεις μας» αναφέρει, και προσθέτει πως «αποτελεί στόχο η αξιοποίηση των στρατιωτικών διαδρομών για εμπορικούς και επιχειρηματικούς σκοπούς».

Ανεξαρτήτως της εκεί μορφής και της διάρκειας της αμερικανικής στρατιωτικής παρουσίας μετά και την υπογραφή της ελληνοαμερικανικής αμυντικής συμφωνίας, η Αλεξανδρούπολη –κάποιοι μιλάνε και για «νέα Σούδα»– αποκτά και με «βούλα» πλέον περίοπτη θέση στους ευρύτερους γεωστρατηγικούς αμερικανικούς και γενικότερα δυτικούς σχεδιασμούς.

Η άσκηση «Defender 21», όπως εξήγησε στην «Κ» τέως στρατιωτικός αξιωματούχος του ΝΑΤΟ, καλός γνώστης της στρατιωτικής κινητικότητας στη Νοτιοανατολική Ευρώπη, αποτελεί μια επίδειξη δύναμης των δυτικών προς τη Ρωσία ως προς τη δυνατότητα έγκαιρης και απρόσκοπτης μεταφοράς, μέσω Αλεξανδρούπολης εν προκειμένω, ανάπτυξης στρατιωτικών δυνάμεων και βαρέος οπλισμού στα δυτικά της σύνορα.  «Δεδομένης της επισφάλειας των στενών του Βοσπόρου, μολονότι η Τουρκία είναι μέλος του ΝΑΤΟ, αλλά όχι και τόσο πιστό, όπως δείχνουν οι “έρωτές” της τελευταία με τη Ρωσία, οι Αμερικανοί επιλέγουν την Αλεξανδρούπολη για την ανεμπόδιστη στρατιωτική είσοδό τους στη Μαύρη Θάλασσα, όπου μαίνεται ένας ακήρυχτος ψυχρός πόλεμος με τη Μόσχα, η οποία επιχειρεί με τα αντιπυραυλικά και όχι μόνο συστήματά της στις ακτές να την ελέγξει απολύτως», πρόσθεσε.

Και αν ο ένας λόγος της περιοδικής ή και με κάποιον τρόπο μόνιμης, στρατιωτικής εγκατάστασης των Αμερικανών στην Αλεξανδρούπολη είναι μαζί με τη «ρωσική επιβουλή» ο Ελλήσποντος και τα Στενά του που αποτελεί το τρίτο από τα «choke points» της θαλάσσιας διακίνησης αγαθών και ανθρώπων προς και από τη Μεσόγειο (τα άλλα δύο είναι το Γιβραλτάρ και το Σουέζ), ο άλλος είναι η προστασία, εφόσον χρειαστεί, της πύλης εισόδου στη Νοτιοανατολική και όχι μόνο, Ευρώπη του υγροποιημένου σχιστολιθικού αερίου των ΗΠΑ.

Στα ανοιχτά του λιμανιού πρόκειται να λειτουργήσει η εξέδρα αεριοποίησης του φυσικού αερίου που θα μεταφέρεται εκεί για να διοχετευθεί μέσω του αγωγού TAP και του κάθετου άξονά του, IGB στη ΝΑ και στην Κεντρική Ευρώπη.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή