ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Επιδρομή στα σούπερ μάρκετ για αντισηπτικά και μακαρόνια

ΔΗΜΗΤΡΑ ΜΑΝΙΦΑΒΑ

Αμέσως μετά την εμφάνιση των πρώτων κρουσμάτων στην Ελλάδα, εκτινάχθηκαν οι πωλήσεις απορρυπαντικών και προϊόντων απολύμανσης. Σε υψηλά επίπεδα κυμάνθηκαν και οι πωλήσεις στο χαρτί υγείας και στα κατεψυγμένα τρόφιμα, τα οποία είχαν γίνει ιδιαιτέρως δημοφιλή και κατά τις πρώτες ημέρες εφαρμογής των capital controls.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ: Κορωνοϊός

Σχεδόν οκταπλάσιες πωλήσεις σε σχέση με την αντίστοιχη περυσινή περίοδο καταγράφηκαν στα αντισηπτικά μαντιλάκια κατά την εβδομάδα που ανακοινώθηκαν τα πρώτα επιβεβαιωμένα κρούσματα κορωνοϊού στην Ελλάδα, γεγονός που εξηγεί σε σημαντικό βαθμό για ποιο λόγο είναι είδος σε έλλειψη τις τελευταίες ημέρες. Την ίδια ώρα φαίνεται πως οι Ελληνες καταναλωτές θα έχουν αποθέματα ρυζιού και ζυμαρικών για πολλούς μήνες ακόμη, ενώ τα στοιχεία για τις πωλήσεις αλεύρων δείχνουν ότι μάλλον ετοιμάζονται να ξεκινήσουν να ζυμώνουν ψωμί. Οι συμπεριφορές αυτές, πάντως, της υπεραποθεματοποίησης τροφίμων μακράς διαρκείας και αντισηπτικών προϊόντων δεν αποτελεί εν προκειμένω χαρακτηριστικό μόνο των Ελλήνων καταναλωτών, αλλά σχεδόν παγκόσμιο φαινόμενο.

Τα στοιχεία της εταιρείας ερευνών αγοράς IRI Hellas για το πώς κινήθηκαν οι πωλήσεις των σούπερ μάρκετ την εβδομάδα των πρώτων κρουσμάτων στην Ελλάδα, δηλαδή από τις 24 Φεβρουαρίου έως την 1η Μαρτίου 2020, είναι εξόχως αποκαλυπτικά. Το διάστημα αυτό συνέπεσε με την εβδομάδα προ της Καθαράς Δευτέρας, αλλά οι πωλήσεις που εκτοξεύτηκαν σε δυσθεώρητα ύψη δεν αφορούσαν ούτε τον χαλβά ούτε τον ταραμά, ούτε βεβαίως τα ντολμαδάκια σε κονσέρβα. Κατ’ αρχάς καταγράφηκε αύξηση πάνω από 100% σε 12 κατηγορίες προϊόντων, ενώ από τη θεαματική αύξηση των πωλήσεων στις 54 βασικές κατηγορίες προϊόντων τα σούπερ μάρκετ έβαλαν στα ταμεία τους –υπό τη μορφή μεικτού τζίρου– και μόνο από τις 54 αυτές κατηγορίες 24,2 εκατ. ευρώ περισσότερα σε σύγκριση με την αντίστοιχη περυσινή περίοδο. Συγκεκριμένα, οι 54 κατηγορίες με τις περισσότερες πωλήσεις το εξεταζόμενο διάστημα έκαναν τζίρο 60,91 εκατ. ευρώ, έναντι 36,71 εκατ. ευρώ πέρυσι, αύξηση δηλαδή κατά 65,9%.

Ανάρπαστα τα μαντιλάκια

Οι 10 υψηλότερες, ποσοστιαία, μεταβολές πωλήσεων ως προς την αξία σε σύγκριση με την εβδομάδα από 25 Φεβρουαρίου έως 3 Μαρτίου 2019 καταγράφηκαν στα ακόλουθα είδη: αντιβακτηριακά μαντιλάκια κατά 670%, αντισηπτικά τζελ (297%), κρεμοσάπουνα (286,3%), όσπρια (187%), μακαρόνια (176%), ρύζι (172,3%), έτοιμα γεύματα (162%), καθαριστικά κουζίνας και μπάνιου (160%), άλευρα (153%) και αφρόλουτρα (123%). Ακολουθούν οι χλωρίνες (104%), τα πλαστικά γάντια (103%), τα χαρτομάντιλα (98%), πελτές (94,4%) –προφανώς για τα πολλά μακαρόνια και τα όσπρια–φαγητό σε κονσέρβα (92,3%) αλλά και ντομάτα πασάτα (84,4%), προφανώς ως εναλλακτική του πελτέ. Θα πρέπει να σημειώσουμε εδώ ότι πωλήσεις αντισηπτικών προϊόντων έχουν γίνει και από άλλα κανάλια, όπως είναι τα φαρμακεία και τα πολυκαταστήματα, όπως η αλυσίδα Jumbo, πωλήσεις οι οποίες δεν περιλαμβάνονται στα παραπάνω στοιχεία.

Σε υψηλά επίπεδα κυμάνθηκαν και οι πωλήσεις στο χαρτί υγείας (55% υψηλότερα σε σύγκριση με το αντίστοιχο χρονικό διάστημα του 2019), όπως επίσης και των βρεφικών τροφών και ειδών φροντίδας για τα βρέφη. Ειδικότερα, αύξηση των πωλήσεων κατά 76% καταγράφηκε στην κατηγορία του βρεφικού γάλακτος, κατά 53,3% στις παιδικές τροφές, κατά 70% σε απορρυπαντικά για ρούχα μωρών, κατά 55% στις παιδικές κρέμες και κατά 50% στα μωρομάντιλα. Σημαντική αύξηση καταγράφηκε στις διάφορες κατηγορίες κατεψυγμένων τροφίμων, τα οποία είχαν γίνει ιδιαιτέρως δημοφιλή και κατά τις πρώτες ημέρες εφαρμογής των capital controls. Κατά 66,2% ενισχύθηκαν οι πωλήσεις κατεψυγμένων λαχανικών, κατά 28,3% οι πωλήσεις κατεψυγμένων ζυμών, ενώ κατά 20,2% αυξήθηκαν οι πωλήσεις στις κατεψυγμένες πίτες.

Υπενθυμίζεται ότι συνολικά κατά την εβδομάδα ανακοίνωσης των πρώτων κρουσμάτων κορωνοϊού στην Ελλάδα, οι πωλήσεις των σούπερ μάρκετ αυξήθηκαν κατά 35,7% σε σύγκριση με την εβδομάδα πριν από την Καθαρά Δευτέρα του 2019 (την εβδομάδα δηλαδή από τις 4 Μαρτίου 2019 έως τις 10 Μαρτίου 2019). Η αύξηση σε σύγκριση με την αντίστοιχη –ημερολογιακά– εβδομάδα του 2019 (δηλαδή από 25/2/2019 έως 3/3/2019) η αύξηση των πωλήσεων σε αξία ήταν 41,8%. Το γεγονός ότι η συνολική αύξηση του τζίρου είναι αισθητά μικρότερη σε σύγκριση με τα στοιχεία ανά κατηγορία που προαναφέρθηκαν, οφείλεται στο ότι κατηγορίες με πολύ μεγαλύτερη βαρύτητα στη διαμόρφωση του συνολικού κύκλου εργασιών (όπως είναι τα γαλακτοκομικά, ποτά, αναψυκτικά) παρέμειναν σε χαμηλά επίπεδα.

Υπάρχει επάρκεια

Διαβεβαιώσεις για επάρκεια τροφίμων στην ελληνική αγορά έδωσε για μια ακόμη φορά το υπουργείο Ανάπτυξης διά στόματος Αδ. Γεωργιάδη. Ο υπουργός, μιλώντας στη Βουλή, δήλωσε ότι «δεν δικαιολογείται πανικός στα σούπερ μάρκετ, καθώς η επάρκεια είναι απολύτως εξασφαλισμένη για τους επόμενους μήνες». Πρόσθεσε ότι τα συνεργεία της Γενικής Γραμματείας Προστασίας του Καταναλωτή μαζί με τα συναρμόδια υπουργεία κάνουν ασταμάτητα ελέγχους για να αντιμετωπισθούν άμεσα φαινόμενα αισχροκέρδειας.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ