Το ελληνικό θέατρο σε καταιγίδα

Το ελληνικό θέατρο σε καταιγίδα

4' 17" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Με αύξηση των επιχορηγήσεων προς το ελεύθερο θέατρο, σκοπεύει να στηρίξει η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη τον πληττόμενο εξαιτίας της πανδημίας θεατρικό κόσμο. «Προφανώς, έχουμε απόλυτη επίγνωση του τεράστιου οικονομικού προβλήματος που θα αντιμετωπίσει ο καλλιτεχνικός κόσμος», δηλώνει στην «Κ» η υπουργός Πολιτισμού. «Αυτό που μπορώ να πω αυτή τη στιγμή, και αφορά το υπουργείο Πολιτισμού μόνο, είναι ότι στο πλαίσιο των επιχορηγήσεων που προκηρύχθηκαν, φέτος θα διαθέσουμε περισσότερα κονδύλια απ’ ό,τι τις προηγούμενες δυο χρονιές. Θα γίνει μέσω των πιστώσεων που έχουμε ήδη».

Αυτό σημαίνει ότι δεν θα πάρουν λίγοι πολλά, αλλά περισσότεροι θα μοιραστούν τα χρήματα που θα δοθούν στο ελεύθερο θέατρο. Η κ. Μενδώνη λέει ακόμη ότι «εξετάζουμε το ενδεχόμενο τηλεμετάδοσης κάποιων παραστάσεων, αλλά είναι ακόμη πρώιμο να ειπωθεί. Πρωτοβουλίες όπως αυτή του Θεάτρου Τέχνης ή η αξιοποίηση του ιστορικού αρχείου των κρατικών σκηνών είναι ζητήματα που μελετάμε».

Αν η θεατρική σεζόν ξεκίνησε για το ελεύθερο θέατρο με αμηχανία, διακόπτεται πριν από την ώρα της, και μάλιστα με πανικό, λόγω της πανδημίας του κορωνοϊού. Οι συνέπειες για τον καλλιτεχνικό χώρο είναι καταστροφικές, αφού η ανεργία αυξάνεται και νέα αβεβαιότητα απλώνεται αυτή τη φορά για τους καλοκαιρινούς σχεδιασμούς που έχουν προχωρήσει, αλλά και για εκείνους της ερχόμενης χειμερινής σεζόν οι οποίοι δεν έχουν ολοκληρωθεί. Ο θεατρικός χώρος αντιδρά με τον τρόπο του και με αλληλεγγύη. Οσο κάποιοι παραγωγοί προσανατολίζονται στην επιμήκυνση της τρέχουσας σεζόν –αν θα συνέλθουμε βέβαια έως τον Μάιο– το Θέατρο Τέχνης  δίνει τη δυνατότητα on demand παρακολούθησης των τρεχουσών παραστάσεων μέσω της επίσημης ιστοσελίδας του www.theatro-technis.gr.  Αλλοι ανεβάζουν παραστάσεις τους στο YouΤube, με πρώτο τον πάντα ανήσυχο  Αργύρη  Ξάφη, που μας δίνει τη δυνατότητα να ξαναδούμε τις «8 Γυναίκες» του Ρομπέρ Τομά σε σκηνοθεσία Νίκου Καραθάνου, που παίχτηκαν στην Πειραιώς 260, αλλά και την παραγωγή «Αφιξη», η οποία ανέβηκε το 2017 στη Μικρή Επίδαυρο.

Πρώτα οι άνθρωποι

«Θέλω να ξέρετε πως η προτεραιότητά μου, θεσμικά μα κυρίως ανθρώπινα, είναι η διαφύλαξη της υγείας, της ασφάλειας και του αισθήματος αλληλεγγύης, στον καθένα από εσάς. Με γνώμονα αυτά, σας ευχαριστώ που, από κοινού και με αυταπάρνηση, βοηθάτε στη διαφύλαξη, για όσο επιτρέπουν οι συνθήκες, της λειτουργικής “επιβίωσης” του θεάτρου. Το οποίο εμείς το ζούμε και από αυτό ζούμε», έγραψε μεταξύ άλλων σε συγκινητικό μέιλ προς τους εργαζομένους του Εθνικού Θεάτρου ο καλλιτεχνικός διευθυντής του, Δημήτρης Λιγνάδης. Οσο για το κοινό, αν θέλει μπορεί να δει παλιές παραγωγές του Εθνικού στην ιστοσελίδα του θεάτρου.

Στο μεταξύ, οι εποπτευόμενοι οργανισμοί του ΥΠΠΟΑ, με απόφαση της υπουργού Λίνας Μενδώνη, ανέστειλαν μέχρι τις 30 Μαρτίου αναγνώσεις και πρόβες. Στο ελεύθερο θέατρο, κάποιοι έχουν επιλέξει τη λύση του skype για πρόβες, για να προλάβουν τα καλοκαιρινά σχέδια. Το ελεύθερο θέατρο πλήττεται και τον πρώτο λόγο έχουν τα υπουργεία Ανάπτυξης και Εργασίας. Ας δούμε όμως πώς περιγράφει τη θεατρική αγορά ο παραγωγός των Θεατρικών Σκηνών, Πάνος Κατσαρίδης. «Η ζημιά ήρθε σταδιακά. Κρατήσαμε τις σολντ άουτ παραστάσεις έως την προπερασμένη εβδομάδα. Την εβδομάδα πριν ανακοινωθεί το κλείσιμο των θεάτρων, η πτώση ξεπέρασε το 80% και μία ημέρα πριν από την ανακοίνωση άγγιξε το 100%. Απλώς κάποιες σκηνές έκλεισαν νωρίτερα και κάποιοι κλείσαμε τελευταία στιγμή, όχι γιατί δεν είχαμε συναίσθηση, αλλά γιατί θεωρήσαμε ότι είναι καλύτερο να είναι κυβερνητική η απόφαση. Το αποτέλεσμα αυτής της νέας κρίσης θα εξαρτηθεί από το πόσο θα διαρκέσει και από το πώς θα είναι η οικονομία μετά. Την περασμένη Πέμπτη, πολλοί παραγωγοί συναντηθήκαμε στο Παλλάς, διότι ανακύπτουν πολλά ζητήματα: επιστροφές εισιτηρίων, θέματα οφειλών, ασφάλισης, εφορίας, ενοικίων, αμοιβών προσωπικού. Κάποιοι απέλυσαν τους εποχικούς την περασμένη Παρασκευή, άλλοι τους κρατήσαμε και περιμένουμε. Οι παραγωγοί εξουσιοδοτήσαμε την πρόεδρο του Συνδέσμου Διοργανωτών, Κατερίνα Σταματάκη, να μας εκπροσωπήσει έναντι των αρμόδιων υπουργείων για να μας βοηθήσουν. Θα είναι επιδοτήσεις προσωπικού, ειδικό πρόγραμμα στήριξης στο οποίο θα μας εντάξουν, δεν γνωρίζουμε. Από την πλευρά μας, εξετάζουμε την επιμήκυνση της θεατρικής περιόδου. Τη δημιουργία δηλαδή μιας νέας σεζόν, μικρής. Αυτό βέβαια είναι το αισιόδοξο σενάριο, γιατί όλα είναι στον “αέρα”».

Μπήκε μια άνω τελεία

Ο Αρης Ασπρούλης, διευθυντής επικοινωνίας του Θεάτρου Τέχνης αλλά και θεατρικός συγγραφέας, υπογραμμίζει πως η θεατρική χρονιά είχε αρχίσει άσχημα. «Καταγράφεται ως η χειρότερη των τελευταίων 15 ετών. Ομως αυτό που ακολούθησε είναι καταστροφικό και αχαρτογράφητο. Δεν γνωρίζουμε πόσο θα κρατήσει, πότε θα κοπάσει, πότε θα ξανασταθούμε όρθιοι και με ποιους όρους θα συμβεί. Είναι σημαντικό να δούμε με ποιους όρους θα ξαναμπούμε στη δουλειά, όταν θα κοπάσει η καταιγίδα και μετρηθούμε. Τώρα έχει παύσει η αγορά. Από τους παραγωγούς έως τους εργαζομένους, όλοι θα βιώσουμε για ένα διάστημα την ανεργία. Δεν υπάρχει εναλλακτική στον κλάδο αυτό. Ομως υπάρχει αλληλεγγύη και συνεννόηση μπροστά σε αυτό που μας συμβαίνει, και όπως φαίνεται ζούμε μόνο την αρχή του. Είναι χειρότερα από την οικονομική κρίση ή τα capital controls, γιατί εδώ οι αριθμοί καταγράφονται. Η απόφαση της Μαριάννας Κάλμπαρη να ανεβάζουμε τις τρέχουσες παραστάσεις μαγνητοσκοπημένες στο Διαδίκτυο σταδιακά, με χαμηλό αντίτιμο, ελήφθη για να μπορέσουν οι άνθρωποι που είναι κλεισμένοι στο σπίτι να διατηρούν επαφή με το θέατρο, αλλά και για να μη μείνουν απλήρωτοι οι εργαζόμενοι του Θεάτρου Τέχνης. Σε μια εποχή συζητήσεων για το καλοκαίρι και την επόμενη σεζόν, όλα σταματάνε με μια άνω τελεία, αφού κανείς δεν γνωρίζει αν θα είναι σε θέση να γίνονται event και με ποιους όρους». 

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή