ΡΕΠΟΡΤΑΖ

Νηστεία: ευλογία ή κατάρα;

ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΚΟΝΤΗ

Τι πρέπει να προσέξουν όσοι νηστεύουν, ώστε να διασφαλίσουν πως ο οργανισμός τους λαμβάνει όλα τα απαραίτητα συστατικά.

Η έλευση του Μαρτίου σήμανε την έναρξη της Σαρακοστής και της νηστείας. Αυτή η περίοδος μεταφράζεται από πολύ κόσμο ως μια ευκαιρία εσωτερικής αναζήτησης, ψυχικής ανάτασης, μετάνοιας, αλλά και αυτοκριτικής. Η νηστεία βιώνεται από πολλούς και ως αποχή από την καθημερινή κατανάλωση ορισμένων τροφών, κάτι που μπορεί να αποδειχθεί ευεργετικό για τον οργανισμό, εάν και εφόσον γίνεται με σωστό τρόπο. Κύριο χαρακτηριστικό της νηστείας είναι η αποχή από τρόφιμα ζωικής προέλευσης, γεγονός που μειώνει την πρόσληψη κορεσμένου λίπους (που θεωρείται επιβλαβές για τον οργανισμό), βοηθώντας στην αποτοξίνωση του οργανισμού. Επίσης, γίνεται μεγαλύτερη κατανάλωση φρούτων, λαχανικών και οσπρίων, με αποτέλεσμα την αυξημένη πρόσληψη φυτικών ινών. Αυξάνεται επίσης η κατανάλωση μονοακόρεστων και πολυακόρεστων λιπαρών οξέων, τα οποία είναι ευεργετικά για την υγεία μας (ελαιόλαδο, ξηροί καρποί κ.ά).

Ωστόσο, οι διατροφικοί αποκλεισμοί ομάδων τροφίμων δημιουργούν ερωτήματα για τις επιπτώσεις που μπορεί να έχει η νηστεία στην υγεία μας. Ειδικοί αναφέρουν ότι κατά την περίοδο της νηστείας πρέπει να προσέξουμε να είναι επαρκής η πρόσληψη πρωτεϊνών, ασβεστίου και σιδήρου. Το κρέας, αλλά και τα ζωικά προϊόντα, που αποτελούν τις πληρέστερες πηγές πρωτεϊνών, θα πρέπει να τα υποκαταστήσουμε με πρωτεΐνες προερχόμενες από θαλασσινά και όσπρια, κάνοντας ωστόσο και τους σωστούς συνδυασμούς, ώστε αυτές οι πρωτεΐνες να έχουν υψηλή βιολογική αξία. Έτσι, ο συνδυασμός της φακής με το ρύζι αποτελεί πολύ καλό υποκατάστατο κρέατος.

Από την άλλη, η μη πρόσληψη γαλακτοκομικών μπορεί να επηρεάσει την επαρκή πρόσληψη ασβεστίου. Η κατανάλωση λοιπόν πολλών λαχανικών, ξηρών καρπών και σόγιας βοηθά στην πρόσληψη της ποσότητας ασβεστίου που χρειάζεται ο οργανισμός. Όσον αφορά την πρόσληψη σιδήρου, ειδικοί αναφέρουν ότι ο σίδηρος ζωικής προέλευσης απορροφάται καλύτερα από τον πεπτικό σωλήνα. Αντίθετα, η απορρόφηση σιδήρου φυτικής προέλευσης δεν είναι τόσο καλή, αλλά βελτιώνεται από τη βιταμίνη C που περιέχεται σε πολλά φρούτα και λαχανικά. Σημειώνεται ότι οι γυναίκες κατά τον θηλασμό και την εγκυμοσύνη, καθώς και τα παιδιά που έχουν ανάγκη πρόσληψης των παραπάνω θρεπτικών ουσιών, καλό θα ήταν να αποφεύγουν τη νηστεία για μεγάλα χρονικά διαστήματα. Σε κάθε περίπτωση, η περίοδος της νηστείας μπορεί να είναι ωφέλιμη για την υγεία, όταν γίνεται με σωστό και ισορροπημένο τρόπο, εντάσσοντας παράλληλα στη διατροφή μας ποικιλία τροφών. Ωστόσο, άτομα με προβλήματα υγείας ή ευπαθείς ομάδες θα πρέπει να συμβουλευτούν τον γιατρό και τον διαιτολόγο τους πριν αποφασίσουν την αποχή από την κατανάλωση ζωικών τροφίμων.■

Online

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ