«Πάγωσαν» οι μαρίνες, ανύπαρκτη η ζήτηση για θέσεις ελλιμενισμού

«Πάγωσαν» οι μαρίνες, ανύπαρκτη η ζήτηση για θέσεις ελλιμενισμού

1' 58" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Σημαντική επίδραση στα μεγέθη που αφορούν τις  μαρίνες της χώρας προκαλεί η πανδημία του COVID -19, η οποία έχει καταστήσει αναγκαία την απαγόρευση του κατάπλου ιδιωτικών σκαφών έως τις 19 Απριλίου, με τη ζήτηση για ελλιμενισμό από εισερχόμενα σκάφη να αναμένεται ότι θα παραμείνει ιδιαίτερα χαμηλή, κατά τους επόμενους μήνες, ακόμη και σε περίπτωση που η ισχύς των περιοριστικών αυτών μέτρων δεν ανανεωθεί. Συνδυαστικά, σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα της Ενωσης Μαρινών Ελλάδας (ΕΜΑΕ), οι τουριστικές μαρίνες και ο κλάδος του γιότινγκ συμβάλλουν με 2,7 δισ. ευρώ ή 1,41% στο ΑΕΠ (δεδομένα 2018), μέγεθος που αντιπροσωπεύει τις δαπάνες όχι μόνο για ναύλα, αλλά και για εργασίες συντήρησης, ασφάλιση, προμήθεια καυσίμων και πάσης φύσεως έξοδα των πληρωμάτων.

Οπως εξηγεί στην «Κ» ο πρόεδρος της ΕΜΑΕ Σταύρος Κατσικάδης, η ζήτηση για θέσεις ελλιμενισμού από εισερχόμενα σκάφη είναι ανύπαρκτη, τη στιγμή που προσέγγιζε τα επίπεδα του 2010 προτού η ελληνική και παγκόσμια οικονομία μπει σε δοκιμασία λόγω του κορωνοϊού. «Ζητούμε από το υπουργείο Οικονομικών την αναστολή των μισθωμάτων που πληρώνουν στην ΕΤΑΔ οι μαρίνες, ορισμένες από τις οποίες ήταν οριακά βιώσιμες πριν από την κρίση», αναφέρει ο κ. Κατσικάδης. Σε όλη τη χώρα, υπολογίζεται ότι υπάρχουν περίπου 60 τουριστικοί λιμένες, από τους οποίους 30 ανήκουν σε ιδιώτες, ενώ εξ αυτών 21 διαθέτουν άδεια λειτουργίας. Οι υπολειπόμενες 30 μαρίνες είναι υπό τη διαχείριση λιμενικών ταμείων τα οποία ως δημόσιες εταιρείες είναι σε θέση να διαχειριστούν, καλύτερα, συγκριτικά με τις ιδιωτικές εγκαταστάσεις, από πλευράς χρηματοοικονομικής, την ανύπαρκτη, λόγω COVID-19, ζήτηση, όπως αναφέρουν παράγοντες του κλάδου.

Υπολογίζεται ότι η δραστηριότητα των διερχόμενων σκαφών αντιστοιχεί, κατά μέσον όρο, σε ένα χαμηλό μονοψήφιο ποσοστό του συνολικού κύκλου εργασιών των ιδιωτικών μαρινών. Ωστόσο, «σε μαρίνες του Ιονίου και των Δωδεκανήσων ο τζίρος των διερχόμενων σκαφών, με χρονική αφετηρία τα μέσα Απριλίου, ξεπερνάει το 50%», σημειώνει ο κ. Κατσικάδης.

Ωστόσο, με τα έως σήμερα δεδομένα, τα έσοδα από τις μόνιμες θέσεις ελλιμενισμού για τις οποίες συνάπτονται, συνήθως, ετήσιες συμβάσεις μίσθωσης δεν αναμένεται να επηρεαστούν λόγω του ιού, αν και η ανησυχία με τη συγκεκριμένη κατηγορία χρηστών σχετίζεται με το «εάν όσοι δεν έχουν προπληρώσει τα μισθώματα, θα είναι σε θέση να εκπληρώσουν τις υποχρεώσεις τους», όπως αναφέρει στέλεχος του κλάδου.

Για κάθε ένα ευρώ ελλιμενισμού σε τουριστικό λιμένα, η Ενωση Μαρινών Ελλάδας υπολογίζει ότι δαπανώνται 5 έως 12 ευρώ στην τοπική οικονομία, με τον κλάδο του γιότινγκ και των μαρινών να απασχολεί άμεσα και έμμεσα 43.000 άτομα.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή