ΑΤΖΕΝΤΑ

Ματιές στον κόσμο

ΕΤΙΚΕΤΕΣ: Ματιές

ΙΑΠΩΝΙΑ
Το Ολυμπιακό Στάδιο του Τόκιο στον «παγωμένο» χρόνο

Ποιος θα το έλεγε πως το πολυδιαφημισμένο και πανάκριβο Ολυμπιακό Στάδιο του Τόκιο, σχεδιασμένο για να υποδεχθεί τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2020, θα γινόταν σύμβολο αυτής της τεράστιας καμπής που βιώνει ο κόσμος. Με τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2020 να έχουν μετατεθεί για το 2021, η ανατροπή αυτή εγγράφεται ήδη στη μεγάλη ιστορία των απρόοπτων παλινδρομήσεων του σύγχρονου πολιτισμού. Το Στάδιο του Τόκιο είναι από μόνο του ένα αρχιτεκτονικό και τεχνικό επίτευγμα, σχεδιασμένο από τον 66χρονο Κένγκο Κούμα, έναν από τους επιφανέστερους σύγχρονους Ιάπωνες αρχιτέκτονες, καθηγητής ο ίδιος στο Πανεπιστήμιο του Τόκιο, με ευρύ έργο, τεχνικό αλλά και πνευματικό καθώς τα κείμενά του είναι πολλά και αξιοπρόσεκτα. Κατά μία έννοια θεωρείται ένας σύγχρονος φιλόσοφος της αρχιτεκτονικής με σκέψη πάνω στη χρήση της ύλης και στη σύζευξη της παράδοσης με την τεχνολογία. Είναι η νέα πρόταση που ενέκρινε η ιαπωνική κυβέρνηση, καθώς το αρχικό, και πολυσυζητημένο, σχέδιο από το αρχιτεκτονικό γραφείο της Ζάχα Χαντίντ δεν μπόρεσε να προχωρήσει και για οικονομικούς λόγους. Το Στάδιο εγκαινιάστηκε ήδη από τις 21 Δεκεμβρίου 2019, η κατασκευή του διήρκεσε ακριβώς τρία χρόνια και κόστισε 1,4 δισ. δολάρια. Είναι, φυσικά, υπερσύγχρονο, και σχεδιάστηκε ως πρότυπο για αθλητικούς αγώνες τον 21ο αιώνα. Χτίστηκε στη θέση του κατεδαφισθέντος παλαιού σταδίου, που, και εκείνο με τη σειρά του, ήταν πρότυπο στην εποχή του και εξέφραζε τις νεωτερικές αντιλήψεις για τα στάδια στα μέσα του εικοστού αιώνα. Είχε εγκαινιαστεί το 1958, φιλοξένησε τους Πανασιατικούς Αγώνες εκείνη τη χρονιά και φυσικά, τους Ολυμπιακούς Αγώνες του Τόκιο το 1964. Το νέο Στάδιο, λοιπόν, πλήρους χωρητικότητας 80.000 θεατών, είναι μια πρόταση της εποχής μας, ή καλύτερη η πρόταση της Ιαπωνίας μέσω της σκέψης ενός από τους πλέον αναγνωρισμένους αρχιτέκτονές της, για το πώς μπορούν να είναι ο χώρος και ο αθλητικός τόπος για Αγώνες οικουμενικής εμβέλειας. Δεν είχαν, φυσικά, υπολογίσει την πανδημία. Εγκαινιάστηκε τον Ιανουάριο του 2020 με τους εθνικούς αγώνες ποδοσφαίρου της Ιαπωνίας, ενώ είχε ήδη ξεσπάσει η κρίση με τον κορωνοϊό, αλλά φυσικά ήταν αδιανόητη ακόμη η σκέψη περί πανδημίας και αλλαγής του τρόπου με τον οποίον βιώνουμε τον πολιτισμό.

ΛΟΝΔΙΝΟ
Οριενταλισμός

Τα μουσεία έκλεισαν όπως και οι δημοπρασίες ενώπιον κοινού, αλλά έργα δημοπρατούνται διαδικτυακά και οι μεγάλοι οίκοι συνεχίζουν με άυλη επικοινωνία. Ο οίκος Sotheby’s έχει ανακοινώσει για τις 31 Μαρτίου δημοπρασία έργων ζωγραφικής με οριενταλιστικά θέματα που ανήκουν στη συλλογή Nadj. Στη φωτογραφία, έργο του Paul Joanovits, Σέρβου ζωγράφου του 19ου αιώνα. Πολλά από τα έργα έχουν ενδιαφέρον για τις φορεσιές στον οθωμανικό στρατό.

ΠΑΡΙΣΙ
Υπομονή, Νοτρ Νταμ

Το εργοτάξιο για την αποκατάσταση της Νοτρ Νταμ σίγησε και αυτό. Ο λόγος είναι ότι απασχολεί 100 και πλέον εργάτες και τεχνικό προσωπικό που έρχονται από διάφορες περιοχές του Παρισιού. Οι εργασίες έχουν ακόμη πολύ δρόμο. Στις 23 Μαρτίου επρόκειτο να στηθεί η σκαλωσιά για την αποκατάσταση του «βέλους» που είχε προσθέσει τον 19ο αιώνα ο αρχιτέκτων Βιολέ Λε Ντικ, όταν είχε γίνει η ριζική ανακαίνιση του ναού, της παναγίας των Παρισίων.

ΡΩΜΗ
Λουτσία Μποζέ (1931-2020)

Από τα μεγάλα ονόματα του ιταλικού κινηματογράφου, η όχι και τόσο γνωστή εκτός συνόρων Λουτσία Μποζέ πέθανε σε ηλικία 89 ετών, προκαλώντας ποταμούς νοσταλγίας στους Ιταλούς που είναι ήδη συναισθηματικά φορτισμένοι λόγω των συνθηκών. Η Λουτσία Μποζέ είχε πρωταγωνιστήσει σε ταινίες του Αντονιόνι και του Βισκόντι, στη διάρκεια της χρυσής εποχής του ιταλικού κινηματογράφου, και η μορφή της είχε σφραγίσει τις μεταπολεμικές δεκαετίες.

ΗΝΩΜΕΝΟ ΒΑΣΙΛΕΙΟ
Η επιστροφή του Ρικ Αστλεϊ

Από τους αστέρες της βρετανικής ποπ, ο Ρικ Αστλεϊ εκτοξεύθηκε στην κορυφή στη δεκαετία του 1980. Ηταν το φρέσκο πρόσωπο της διπλανής πόρτας, που διέθετε όμως μια βαθιά, ευχάριστη φωνή και δύο-τρία τραγούδια που άρεσαν σε όλους. Το «Never Gonna Give You Up» ανέβηκε στην κορυφή το 1987. Ο νέος δίσκος του Ρικ Αστλεϊ κυκλοφόρησε στα τέλη του 2019 και μια μεγάλη του περιοδεία ήταν κανονισμένη για τον Απρίλιο.

ΖΑΓΚΡΕΜΠ
Ο καθεδρικός ναός

Σημαντική ζημιά υπέστη ένα από τα μνημεία του Ζάγκρεμπ στον πρόσφατο σεισμό. Ο καθεδρικός ναός, έμβλημα της πρωτεύουσας της Κροατίας, έχει δύο πύργους κωδωνοστάσια, ένας εκ των οποίων μερικώς κατέρρευσε. Ο ναός είναι μεσαιωνικός, αλλά μετά τον σεισμό του 1880 ανοικοδομήθηκε στο νεογοτθικό ύφος της εποχής. Είναι αφιερωμένος στον Ευαγγελισμό της Θεοτόκου και στους Ούγγρους βασιλείς Αγιο Στέφανο και Αγιο Λαντισλάους (Λαδίσλαο). 

Για περισσότερη αρθρογραφία, γίνετε συνδρομητής στην έντυπη Καθημερινή.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ