Γράμματα Αναγνωστών

ΠΟΛΙΤΙΚΗ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ: Γραμματα Aναγνωστων

Ορθή συγγενική σχέση...

Κύριε διευθυντά
Ανατρέχοντας στο γενεαλογικό δένδρο της οικογένειας Μητσοτάκη, βρίσκουμε ότι η Κατίγκω (Αικατερίνη) Βενιζέλου,αδελφή του Ελευθερίου Βενιζέλου, νυμφεύθηκε τον γενάρχη της οικογένειας Μητσοτάκη, τον Κωνσταντίνο (Γεροκωστή) Μητσοτάκη (1845-1898).

Γιος του ήταν ο Κυριάκος (1883-1944), του οποίου γιος ήταν ο πρώην πρωθυπουργός Κωνσταντίνος. Αρα, η φράση του Στέφανου Κασιμάτη «ομιλία στην οποία ο Τσώρτσιλ ξεκίνησε με αναφορά στον αδελφό της γιαγιάς του Κυριάκου, τον Ελευθέριο Βενιζέλο)», που έγραψε στο άρθρο του «Το καλό να λέγεται» στις 3 Απριλίου, δεν αποδίδει την αλήθεια. Ηταν, λοιπόν, η προγιαγιά και όχι η γιαγιά του σημερινού πρωθυπουργού.

Προκαλεί εντύπωση πως ο λεπτολόγος και ενημερωμένος κ. Κασιμάτης υποπίπτει στο ίδιο λάθος πάλι.

Η φιλόξενη «Καθημερινή» είχε δημοσιεύσει επιστολή μου την 1η Ιουνίου 2017 με τίτλο «Ο εκλιπών και η συνεννόηση».Εκεί τόνιζα τη γενεαλογική ακρίβεια του θανόντος τότε Κωνσταντίνου Μητσοτάκη. Διότι τον είχε χαρακτηρίσει ως ανιψιό του Ελευθερίου Βενιζέλου.

Δημητρης Γεωργαντας, Χειρουργός, Μαρούσι

Κάλλιον το προλαμβάνειν ή το θεραπεύειν

Κύριε διευθυντά
Είναι γεγονός ότι ολόκληρος ο πλανήτης αναμένει με μεγάλη αγωνία και ανυπομονησία την παραγωγή του εμβολίου για τον κορωνοϊό. Τεράστια, δε, χρηματικά ποσά χορηγούνται σε φαρμακευτικές εταιρείες για την όσο το δυνατόν ταχύτερη παραγωγή του. («Καθημερινή» 31/3).

Αποτελεί όμως παράδοξο όσο και επικίνδυνο πως ορισμένοι ακόμη και σήμερα αρνούνται συνειδητά να εμβολιάσουν τα παιδιά τους για άλλες αρρώστιες, δυστυχώς ξεχασμένες στον πολιτισμένο κόσμο, που σε άλλες όμως εποχές δημιουργούσαν τεράστια επιδημιολογικά προβλήματα, όπως το σημερινό. Θα πρέπει πάντως να γίνει μάθημα σε αυτούς που δεν μπορώ να τους χαρακτηρίσω ότι τα εμβόλια προσφέρουν αυτό που ο Ιπποκράτης τόνισε εδώ και 2.500 χρόνια, «Κάλλιον το προλαμβάνειν ή το θεραπεύειν».

Βασιλικη Κεχαγια

Το ανοσοποιητικό ανδρών - γυναικών

Κύριε διευθυντά
Στο ερώτημα γιατί προσβάλλονται και πεθαίνουν περισσότεροι άντρες από τον κορωνοϊό, θα ήθελα να καταθέσω τις δικές μου γνώσεις παρότι δεν είμαι ειδικός επί του θέματος.

Το ανοσοποιητικό σύστημα της γυναίκας είναι προικισμένο να αντέχει περισσότερο στις λοιμώδεις προσβολές ώστε να αντιμετωπίζει το βάρος στη θαυμαστή βάσανο της κυήσεως και του τοκετού και επιπλέον στη θρέψη του βρέφους. Ο αντρικός οργανισμός δεν θα μπορούσε να αντέξει τις δοκιμασίες αυτές, συν τη μηνιαία απώλεια αίματος με την έμμηνο ρύση. Ετσι ο άντρας έχει το δυσμενές προνόμιο του μεγαλύτερου δείκτη νοσηρότητας και θνητότητας σε όλα τα λοιμώδη νοσήματα, εκτός του κοκίτη, έναντι των γυναικών. 

Κατά θαυμάσιο τρόπο η φύση έχει προβλέψει να γεννιούνται 106-107 αγόρια έναντι 100 κοριτσιών (παγκόσμιος δείκτης). Μετά δώδεκα χρόνια ο δείκτης έχει εξισωθεί και μετέπειτα αρχίζει να υπερέχει ο θηλυκός πληθυσμός. Σημειωτέον ότι αυτός ο δείκτης αυξανόταν υπέρ της γεννήσεως αγοριών έπειτα από αιματηρούς πολέμους.

Αυτές τις γνώσεις τις έχω από τη στατιστική του μαθήματος της υγιεινής που διδάχθηκα ακόμη και από τα φοιτητικά χρόνια (καθηγητής υγιεινής ο Γεράσιμος Αλιβιζάτος).

Εκτοτε ως χειρουργός δεν είχα σχέση με τα στατιστικά στοιχεία της υγείας. Ισως οι επιδημιολόγοι να μπορούν να πουν τη γνώμη τους.

Χαραλαμπος Μπαλαρουτσος, Πρώην επίκουρος καθηγητής ΕΚΠΑ, Πρώην διευθυντής Χειρουργικής Τζανείου Νοσοκομείου

Η παρεξηγημένη έννοια του «σώζω»...

Κύριε διευθυντά
Απαντώντας  σε ερώτηση επιστολογράφου σας, επιθυμώ να διευκρινίσω τα ακόλουθα: 1. Στην επιστολή μου («Κ» – 24/3/2020) μπορεί να μην έγινε σαφής διαχωρισμός των διαφόρων εννοιών του ρήματος «σώζω», τονίστηκε όμως ότι ο Ιησούς (=Σωτήρας) ήρθε για να σώσει τους ανθρώπους από τις αμαρτίες τους. Η έννοια του «σώζω» δηλώνει την απελευθέρωση από την ενοχή και την κατάκριση της αμαρτίας, καθώς και από τη δύναμη και την επίδρασή της στην ψυχή του ανθρώπου.  Με τη σταυρική Του θυσία ο Ιησούς πήρε επάνω Του την ποινή για όλες τις αμαρτίες μας (Α΄ Πέτρου 2.24). Ο άνθρωπος λοιπόν μπορεί με μετάνοια και πίστη να γίνει αποδέκτης αυτής της θυσίας, για να μπει σε πορεία «σωτηρίας»... με στόχο να κερδίσει –όπως τόνισε– την αιώνια ζωή «...αγωνίζεσθε εισελθείν διά της στενής πύλης· ότι πολλοί, λέγω υμίν, ζητήσουσιν εισελθείν και ουκ ισχύσουσιν» (Λουκάς 13.23-24). 2. Είναι φανερό ότι ο αξιότιμος κ. Τσολοδήμος στην επιστολή του, «Η επιστήμη είναι αυτή που σώζει» («Κ» – 28/3/2020), χρησιμοποιεί το ρήμα «σώζω» με εντελώς διαφορετική έννοια, αυτήν του «διασώζω και απελευθερώνω από έναν επερχόμενο κίνδυνο». Δυστυχώς πολλά δυσάρεστα και τραγικά συμβαίνουν σε αθώους ανθρώπους εξαιτίας του κακού που αποφασίζουν να επιλέξουν και να επιβάλουν κάποιοι κακόβουλοι άνθρωποι.

Πρόκειται για αποτέλεσμα της κατάχρησης ενός μεγάλου δώρου που έδωσε ο Δημιουργός στον άνθρωπο, της ελεύθερης βούλησης, αυτού δηλαδή που οι Πατέρες της Εκκλησίας ονομάζουν «το αυτεξούσιο». Η ελευθερία της βούλησης είναι αυτή που κάνει τον καθένα από εμάς να είναι υπεύθυνος και υπόλογος στον Θεό και στους ανθρώπους για τα λόγια και τις πράξεις του, και του δίνει το δικαίωμα ακόμη και να αμφισβητήσει την ύπαρξη του Δημιουργού του, ή και να θεωρήσει παρωχημένη και ξεπερασμένη την πίστη στις αιώνιες αξίες που Εκείνος αποκάλυψε. 3. Η επιστήμη αναντίρρητα έκανε καταπληκτικές προόδους. Πόσο άραγε προχώρησε η ανθρώπινη γνώση στην ουσία των όσων έφτιαξε ο Θεός; Ανεξαρτητοποιήθηκε απ’ Αυτόν ή Τον μιμείται; Ο μέγας αστρονόμος Τζέιμς Τζινς (1877-1946) έγραψε: «Η επιστήμη νόμιζε πως θα μπορέσει να φτιάξει μηχανή που να αναπαράγει τις σκέψεις του Νεύτωνα, την έμπνευση του Μιχαήλ Αγγελου, τις συγκινήσεις του Μπαχ...

Στην πορεία κατάλαβε πως είναι αδύνατο να κατασκευαστεί μηχανή ικανή να αναπαραγάγει το φως ενός κεριού  ή το πέσιμο ενός μήλου». Η επιστήμη μάς βοηθάει ελέω Θεού, ως «προέκταση» της αγάπης Του, και της Χάρης Του, είναι το χέρι του Θεού για τη βελτίωση της καθημερινότητας μετά την πτώση του ανθρώπου. Αλλωστε «πάσα δόσις αγαθή και παν δώρημα τέλειον άνωθέν εστιν, καταβαίνον από του πατρός των φώτων» (Ιάκωβος 1.17).                                               

Τάκης Καραθανασης, Αξιωματικός Αεροπορίας ε.α., Παπάγου

«Το περιστατικό» και «ο ασθενής»

Κύριε διευθυντά
Τις τελευταίες μέρες διαβάζω στον Τύπο και ακούω στην τηλεόραση εκφράσεις, όπως: σήμερα είχαμε Χ νέα περιστατικά, αυτό είναι ένα καινούργιο περιστατικό, αυτός ο άντρας ήταν άλλο ένα ενδιαφέρον ή σπάνιο περιστατικό κ.λπ. Το χρηστικό λεξικό της Νεοελληνικής Γλώσσας της Ακαδημίας Αθηνών δίνει δύο σημασίες του λήμματος «περιστατικό»: 1 συμβάν και 2 ΙΑΤΡ συγκεκριμένη περίπτωση προβλήματος υγείας.

Ανεξάρτητα από τη σημασία που δίνουν στον όρο τα λεξικά, νομίζω ότι οι λέξεις που χρησιμοποιούμε για να περιγράψουμε μία κατάσταση, υποδηλώνουν και τον τρόπο με τον οποίο την αντιμετωπίζουμε. Για παράδειγμα, η προσέλευση στο νοσοκομείο ενός ασθενούντος ατόμου μπορεί να περιγραφεί με δύο εκφράσεις: ήρθε ένα καινούργιο περιστατικό ή ήρθε ένας καινούργιος άρρωστος. Κατά τη γνώμη μου η πρώτη έκφραση υποδηλώνει ότι πρέπει να διαχειριστούμε ένα καινούργιο, απρόσωπο συμβάν (ή ακόμα χειρότερα έναν καινούργιο αριθμό), ενώ η δεύτερη ότι καλούμαστε να περιθάλψουμε έναν πάσχοντα συνάνθρωπό μας. Γι’ αυτό είναι προτιμότερο να αντικατασταθεί ο όρος περιστατικό με τη λέξη ασθενής ή άρρωστος.

Θεοδοσιος Δοσιος, Θωρακοχειρουργός

Για περισσότερη αρθρογραφία, γίνετε συνδρομητής στην έντυπη Καθημερινή.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ