ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Εξωστρέφεια, ταχύτητα, ευελιξία. Σε αυτό το τρίπτυχο «απαντούν» εξ ορισμού οι νεοφυείς επιχειρήσεις, και στη δεδομένη χρονική συγκυρία καλούνται όχι απλώς να σκεφτούν δημιουργικά, αλλά να επαναξιολογήσουν το επιχειρηματικό τους μοντέλο και πιθανώς να το εξελίξουν σε κάτι καινούργιο. Η εθελοντική δράση COVID-19 Response Greece, μια πρωτοβουλία ανθρώπων της κοινότητας του OK!Thess, στην οποία συμμετέχουν εταιρείες και startups που συνδέονται με το οικοσύστημα τεχνολογικής καινοτομίας της Θεσσαλονίκης οργανώνοντας projects που προσφέρουν πρακτικές λύσεις σε ελλείψεις ειδών πρώτης ανάγκης, όπως προστατευτικές ασπίδες προσώπου για το ιατρικό και νοσηλευτικό προσωπικό, είδε τις τελευταίες ημέρες το φως της δημοσιότητας και αποτελεί ένα αξιόλογο παράδειγμα συλλογικής προσπάθειας σε αυτή την κατεύθυνση. Δεν είναι όμως τα μοναδικά «καλά νέα» που μας έρχονται από τον χώρο των ελληνικών startups.

«Οι δύσκολες συνθήκες ωριμάζουν ανθρώπους και καταστάσεις», παρατηρεί ο Δημήτρης Καλαβρός-Γουσίου, συνιδρυτής και εταίρος της Velocity.Partners και του φορέα επιχειρηματικότητας και καινοτομίας Found.ation. «Συζητώντας με Ελληνες επιχειρηματίες, διαπιστώνω γρήγορα αντανακλαστικά, προσαρμοστικότητα και ισχυρή θέληση για αναζήτηση διεξόδων, αλλά ακόμα και ευκαιριών. Καλούνται με ελάχιστους πόρους να διαχειριστούν μια εύθραυστη πραγματικότητα, σχεδιάζοντας ένα πλάνο διαχείρισης της κρίσης για τις εταιρείες τους, προστατεύοντας παράλληλα θέσεις εργασίας, αλλά και δημιουργώντας ένα πλάνο επιτάχυνσης μόλις τελειώσει αυτή η περίοδος. Δεν θα επιβιώσουν όλες οι εταιρείες, όμως το σίγουρο είναι πως όσες καταφέρουν να αντεπεξέλθουν τη συγκεκριμένη περίοδο θα βγουν από αυτή ισχυρότερες».

Σε αυτή τη λογική, η ελληνική Booking Clinic, μια πολυβραβευμένη διεθνής πλατφόρμα που συνδέει ασθενείς με κλινικές και γιατρούς, παρέχοντας πληροφορίες σχετικά με το ιατρικό προσωπικό, τις υπηρεσίες και το συνολικό κόστος με τη δυνατότητα απευθείας ηλεκτρονικής κράτησης, συμπράττει με τους Γιατρούς του Κόσμου και διαθέτει την πλατφόρμα της με στόχο τη δωρεάν, εξ αποστάσεως ιατρική εκτίμηση για τον νέο κορωνοϊό, καθώς και την παραπομπή στο ΕΣΥ σύμφωνα με τις κατευθυντήριες οδηγίες του ΕΟΔΥ, χωρίς έκθεση σε περιττούς κινδύνους. «Με τέσσερα απλά βήματα ο ασθενής κλείνει ραντεβού με έναν από τους Γιατρούς του Κόσμου, συνομιλεί μαζί του μέσα από την οθόνη της συσκευής του και λαμβάνει την απαραίτητη καθοδήγηση σύμφωνα με τα πρωτόκολλα του ΕΟΔΥ. Σε περίπτωση που κριθεί απαραίτητο, οι Γιατροί του Κόσμου με ασφάλεια και αξιοπιστία τον παραπέμπουν απευθείας στο κατάλληλο κέντρο του Εθνικού Συστήματος Υγείας», εξηγεί η Βασιλεία Χατζηστεργίου, γιατρός, υπεύθυνη ιατρικού περιεχομένου και επικοινωνίας της Booking Clinic. Η εθελοντική δράση έχει τεθεί υπό την αιγίδα του ΕΟΔΥ.

Με γραφεία στην Αθήνα και στο Λονδίνο, η εταιρεία Causaly, που έχει αναπτύξει μια πλατφόρμα τεχνητής νοημοσύνης «εκπαιδευμένη» ώστε να διαβάζει βιοϊατρικά τεκμήρια –ανατρέχοντας σε περισσότερα από 30 εκατ. επιστημονικές δημοσιεύσεις, κλινικές δοκιμές και βάσεις δεδομένων φαρμακευτικών παρενεργειών–, προσφέρει σήμερα ανοικτή πρόσβαση στις υπηρεσίες της για έρευνα μη εμπορικού σκοπού που αφορά τον νέο κορωνοϊό. Πανεπιστημιακά ιδρύματα και κρατικοί φορείς σε όλο τον κόσμο «κερδίζουν χρόνο», εντοπίζοντας μέσω της πλατφόρμας τις φαρμακευτικές ουσίες που αναφέρονται στη βιβλιογραφία ως πιθανές επιλογές θεραπείας της οικογένειας των κορωνοϊών και παράλληλα διερευνώντας σχέσεις και συνάφειες που δεν είναι προφανείς μέσα από τη συμβατική μελέτη της βιβλιογραφίας. Στον χώρο της τεχνητής νοημοσύνης κινείται και η Purposeful, που ασχολείται με την υπολογιστική επανατοποθέτηση φαρμάκων, δηλαδή την εύρεση νέων θεραπευτικών δράσεων για φάρμακα που βρίσκονται ήδη στην αγορά. Πεδίο δράσης της είναι κυρίως οι σπάνιες ασθένειες, εκ των οποίων 6.400 δεν έχουν, ακόμα, θεραπευτική αγωγή. «Η κρίση αυτή μας έδωσε μια πρώτης τάξεως ευκαιρία να δοκιμάσουμε την προσαρμοστικότητα της πλατφόρμας μας σε δυναμικά εξελισσόμενα δεδομένα, κάτι που στον τομέα των σπάνιων ασθενειών δεν συμβαίνει συχνά», λέει ο Γιώργος Δρακάκης, CEO της Purposeful. «Στην περίπτωση του COVID-19, εφαρμόσαμε τη μεθοδολογία μας σε δεδομένα που είναι ήδη γνωστά για τον ιό και την ασθένεια, αλλά και συγγενείς του παθήσεις (SARS-Cov, MARS-Cov). Επιπλέον, επειδή έως τώρα δεν έχει υπάρξει μια κεντρική δομή αποθήκευσης της τρέχουσας γνώσης, αντλήσαμε πληροφορίες και από τις δυναμικά αυξανόμενες επιστημονικές δημοσιεύσεις. Τα αποτελέσματά μας, ουσιαστικά, μπορούν να κατηγοριοποιηθούν σε έξι μεγάλες οικογένειες φαρμάκων, που φαίνεται να λειτουργούν κατευναστικά ως προς τα συμπτώματα της ασθένειας και που μάλιστα συμπεριλαμβάνουν κάποια από τα πολυσυζητημένα φάρμακα, όπως η χλωροκίνη. Αυτή τη στιγμή βρισκόμαστε στον σχεδιασμό πειραματικής επιβεβαίωσης για κάποια μόρια που δεν έχουν ακόμη δοκιμαστεί και ευελπιστούμε να τα έχουμε στα χέρια μας μέσα στους επόμενους μήνες».

Αναζήτηση προσωπικού

Το στοίχημα της επιτυχούς προσαρμογής στη νέα πραγματικότητα δεν αφορά όμως μόνο νεοφυείς επιχειρήσεις από τον χώρο της ιατρικής και της βιοτεχνολογίας. Η πλατφόρμα MyJobΝow, που βοηθάει επιχειρήσεις εστίασης, λιανεμπορίου και τουρισμού στην πρόσληψη προσωπικού πρώτης γραμμής, εγκαινίασε πριν από λίγες ημέρες τη διαδικασία αναζήτησης προσωπικού χωρίς ανθρώπινη επαφή (μέσα από συνεντεύξεις με βιντεοκλήση και άλλα ψηφιακά εργαλεία), διατηρώντας και ενισχύοντας την υπηρεσία delivery, που δίνει τη δυνατότητα στους πελάτες της να έχουν επαγγελματία διανομέα όποτε τον χρειάζονται. «Η περίοδος κρίσης σού επιτρέπει να ενισχύσεις τις δομές σου, να χτίσεις αυτοματισμούς και να δημιουργήσεις υποδομές», εξηγεί ο Στέφανος Κατσίμπας, συνιδρυτής της MyJobNow.


Δύο Ελληνες, προερχόμενοι από τον χώρο της νεοφυούς επιχειρηματικότητας, ο Κωνστάντιος Μπατσιόλας και ο Βασίλης Τσίτουρας, αντλώντας έμπνευση από τις παρούσες συνθήκες, δημιούργησαν τη δωρεάν εφαρμογή BeΑHero.

Η κρίση όμως γεννά και νέες ιδέες. Δύο Ελληνες, προερχόμενοι από τον χώρο της νεοφυούς επιχειρηματικότητας, ο Κωνστάντιος Μπατσιόλας και ο Βασίλης Τσίτουρας, αντλώντας έμπνευση από τις παρούσες συνθήκες, δημιούργησαν τη δωρεάν εφαρμογή BeΑHero. Διαθέσιμη για κινητά τηλέφωνα από τα τέλη αυτής της εβδομάδας μέσω App Store και Google Play, επιβραβεύει τους εργαζομένους σε νοσοκομεία, σούπερ μάρκετ και σώματα ασφαλείας αλλά και «ανταμείβει» τους πολίτες που μένουν σπίτι μέσα από ένα σύστημα πόντων, το οποίο λειτουργεί με γεωγραφικό εντοπισμό. Οι πόντοι συλλέγονται με push notifications και, συγκεντρώνοντάς τους, οι χρήστες του app συμμετέχουν σε καθημερινές κληρώσεις με δώρα τα οποία προσφέρουν επιχειρήσεις, στο πλαίσιο της εταιρικής κοινωνικής ευθύνης τους. «Για κάποιους κλάδους, όπως το ηλεκτρονικό λιανεμπόριο, υπάρχουν ευκαιρίες που μπορεί να αξιοποιήσει κανείς αυτή την εποχή. Αυτή είναι και η πρόκληση», εξηγεί ο κ. Μπατσιόλας.

Κιτ επιβίωσης για τον COVID-19

Στον λεπτομερή ψηφιακό οδηγό Κιτ Επιβίωσης, τον οποίο βρίσκουμε ανηρτημένο στον ιστότοπο envolveglobal.org, συγκέντρωσε ο οργανισμός Envolve Entrepreneurship –που δραστηριοποιείται στην καθοδήγηση νεοφυών επιχειρήσεων και την πρόσβασή τους σε πόρους–, μία σειρά από υποστηρικτικά εργαλεία, υπηρεσίες και σχετική αρθρογραφία με σκοπό την ενίσχυση του ελληνικού start-up οικοσυστήματος μέσα από πρακτικές λύσεις στη δεδομένη συγκυρία: «Η υποστήριξη είναι ουσιαστική και μπορεί να αφορά άτομα, ομάδες, startups, χωρίς να αποκλείονται και άλλου είδους επιχειρήσεις», εξηγεί ο Αλέξανδρος Νούσιας, διευθυντής του Envolve Entrepreneurship στην Ελλάδα. «Βάσει της κατηγοριοποίησης που κάναμε, γλιτώνουμε πολύ χρόνο για τον χρήστη. Μέχρι στιγμής, οι πιο δημοφιλείς ενότητες είναι τα Εργαλεία και Πόροι (22%), τα Κανάλια Slack & Ψηφιακές ομάδες (14%), οι Online Εκδηλώσεις και Συνέδρια (14%), καθώς και τα Μαθήματα και Σεμινάρια (9,5%) που προσφέρονται online. Αυτό είναι και αναμενόμενο, λόγω του ότι η έλλειψη της κοινωνικής ζωής μάς έχει κάνει να επιζητούμε την επικοινωνία με άλλους τρόπους».

Για περισσότερη αρθρογραφία, γίνετε συνδρομητής στην έντυπη Καθημερινή.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΑΡΧΕΙΟ