ΑΤΖΕΝΤΑ

Ματιές στον κόσμο

ΝΙΚΟΣ ΒΑΤΟΠΟΥΛΟΣ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ: Ματιές

ΗΠΑ
1922, όταν το Χόλιγουντ καθιέρωσε το box office

Τώρα που οι κινηματογράφοι αναμένουν την επόμενη μέρα, έχουν λείψει στους πιστούς φίλους του σινεμά και στους μανιώδεις των πάσης φύσεως καταλόγων, τα στοιχεία του box office. Είναι μια μεγάλη παράδοση, που γεννήθηκε φυσικά στο Χόλιγουντ του βωβού κινηματογράφου και που τη θύμισαν με ένα δημοσίευμα και οι New York Times. Το box office είναι ένας επιπλέον τρόπος να διαβάσει κανείς την απήχηση μιας ταινίας στο κοινό και σαφώς παρέχει αδιάψευστα αριθμητικά στοιχεία, είναι δηλαδή ένας καθρέφτης τάσεων τόσο της κινηματογραφικής βιομηχανίας όσο και των λαϊκών προτιμήσεων. Περισσότερο ενδιαφέρον έχουν οι εκπλήξεις. Ακριβές και φιλόδοξες παραγωγές με μεγάλα ονόματα που τελικά δεν κατάφεραν να συγκινήσουν και άλλες παραγωγές, πιο μικρές, που έκαναν ανέλπιστη επιτυχία. To 1922 γεννήθηκε η παράδοση του box office, εποχή κατά την οποία η βιομηχανία του κινηματογράφου είχε ενηλικιωθεί και οι αστέρες της οθόνης είχαν περίβλημα ημίθεου. Μεγάλα ονόματα της εποχής ήταν βεβαίως ο Τσάρλι Τσάπλιν, που εκείνη τη χρονιά είχε βγάλει το «Pay Day» που δεν τα πήγε τόσο καλά στα ταμεία (με συμπρωταγωνίστρια την Εντνα Προυβιάνς), ο πρωτοεμφανιζόμενος Ραμόν Νοβάρο στον «Αιχμάλωτο της Ζέντα», η Ναζιμόβα στη «Σαλώμη» με σκηνικά εμπνευσμένα από τα σχέδια του Μπίρντσλεϊ, η Γκλόρια Σουάνσον, ο Ροδόλφος Βαλεντίνο στο «Αίμα και άμμος», ο Γουάλας Ριντ, ο Τζάκι Κούγκαν ως «Ολιβερ Τουίστ», ο Ντάγκλας Φέρμπανκς ως «Ρομπέν των Δασών» (φωτ.), η Μαίρη Πίκφορντ, ο Εριχ φον Στροχάιμ ως ηθοποιός και σκηνοθέτης, ο Χάρολντ Λόιντ και ο Μπάστερ Κίτον, ο Τομ Μιξ με τα γουέστερν, οι αδελφές Γκις, η Λίλιαν και η Ντόροθι στη διασκευή του κλασικού βιβλίου «Δύο Ορφανές» με τίτλο «Orphans of the Strom» (παραγωγή του Γκρίφιθ), ο Τζον Γκίλμπερτ ως «Κόμης Μοντεχρίστος», η Κλάρα Κίμπαλ Γιανγκ, οι γοητευτικές αδελφές Τάλματζ, η Κόνστανς και η Νόρμα, η Κόνστανς Μπένετ που μόλις είχε αναδυθεί όπως επίσης και τα φρέσκα πρόσωπα του Γουίλιαμ Χέινς και της Μπίλι Ντόουβ. To box office εγκαινιάστηκε ως θεσμός από το περιοδικό Variety, που είχε αρχίσει να κυκλοφορεί το 1905, ως ένα περιοδικό για τα δημοφιλή θεάματα κυρίως για το βοντβίλ και το μουσικό θέατρο. Οταν όμως άρχισε η συστηματική παραγωγή ταινιών, μετά το 1909, υποστήριξε τον κινηματογράφο. 

ΛΟΝΔΙΝΟ
Βιογραφία του Μπετόβεν

Τα 250 χρόνια από τη γέννηση του μεγάλου μουσουργού Λούντβιχ βαν Μπετόβεν γιορτάζονται διεθνώς και είναι ευκαιρία να φρεσκάρει κανείς τις γνώσεις του. Η βιογραφία του Γερμανού που επηρέασε όσο ελάχιστοι τη μουσική, από τον Τζον Σουσέ, συγγραφέα και προσωπικότητα των μίντια στη Βρετανία, με δημοφιλείς εκπομπές στο Classic FM, κυκλοφόρησε εκ νέου ανανεωμένη. Είναι μια θαυμάσια εισαγωγή στον κόσμο του Μπετόβεν για το γενικό κοινό και όχι μόνο. 

ΝΕΑ ΥΟΡΚΗ
Κόλσον Γουάιτχεντ

Με ένα –ακόμη– Πούλιτζερ λογοτεχνίας, ο 50χρονος Αμερικανός συγγραφέας Κόλσον Γουάιτχεντ είναι ένα φαινόμενο της εποχής μας. Τιμήθηκε με το Πούλιτζερ 2020 για το μυθιστόρημά του «Τα αγόρια του Νίκελ», που στα ελληνικά κυκλοφορεί από τον «Ικαρο» σε μετάφραση Μυρσίνης Γκανά. Το 2017 είχε και πάλι πάρει το Πούλιτζερ για τον «Υπόγειο σιδηρόδρομο» που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Ψυχογιός σε μετάφραση Γιώργου Μπλάνα. 

ΓΕΡΜΑΝΙΑ
Σπάνιος Καντίνσκι

Στις δημοπρασίες συλλεκτικών ειδών που διενεργεί διαδικτυακά η πλατφόρμα της akpool με χιλιάδες ταχυδρομικά δελτάρια όλων των κατηγοριών, εμφανίστηκε μια κάρτα με το φωτογραφικό πορτρέτο του Βασίλι Καντίνσκι. Είναι έκδοση των αρχών του εικοστού αιώνα, πριν από το 1910, στη σειρά προσωπογραφιών της STURM-Künstler Lichtbildkarten, με έδρα το Βερολίνο. Η τιμή ορίστηκε στα 350 ευρώ, που είναι ρεκόρ, όταν μια ακριβή κάρτα σπανίως περνάει τα 50 ευρώ. 

ΛΟΝΔΙΝΟ
Σχέδια με μολύβι

Ενας κόσμος ολόκληρος, τα σχέδια με μολύβι, είναι αδιάψευστος μάρτυρας της σχεδιαστικής ικανότητας του ζωγράφου. Στη νέα ψηφιακή έκθεση που εγκαινίασε η αίθουσα τέχνης Cristea Roberts του Λονδίνου, παρουσιάζει τα νέα έργα της 37χρονης Μαρί Χάρνετ, η οποία με εξαιρετική τέχνη επεκτείνει τη θεματογραφία της. Αντλεί από σκηνές ταινιών εποχής ή εστιάζει στην ατμόσφαιρα εσωτερικών σπιτιών από τον ολλανδικό χρυσό αιώνα. 

ΜΝΗΜΗ
Θα ήταν 91 ετών

Η Οντρεϊ Χέπμπορν θα είχε μόλις κλείσει τα 91 της χρόνια την εβδομάδα που πέρασε. Μνημονεύτηκε από εκατομμύρια θαυμαστές της σε όλον τον κόσμο ως μία ηθοποιός αξεπέραστης ποιότητας και φινέτσας. Η κομψότητα της Βρετανίδας που έμεινε αξέχαστη μέσα από τις εμβληματικές ταινίες στις οποίες πρωταγωνίστησε δύσκολα μπορεί να επαναληφθεί, ήταν από μόνη της ένας κόσμος ολόκληρος, μια γυναίκα που καταγράφηκε στην κοινή μνήμη ως ένα κλασικό πρότυπο.

Για περισσότερη αρθρογραφία, γίνετε συνδρομητής στην έντυπη Καθημερινή.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ