ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Alitalia, το αγαπημένο παιδί της ιταλικής κυβέρνησης

LISA JUCCA / REUTERS BREAKINGVIEWS

ΕΤΙΚΕΤΕΣ: ΑΝΑΛΥΣΗ

Η Ιταλία δεν μπορεί με τίποτα να κόψει μία κακή συνήθεια, τη στήριξη της Alitalia. Επικαλούμενος τον οικονομικό αντίκτυπο της πανδημίας, ο Ιταλός πρωθυπουργός Τζουζέπε Κόντε διοχέτευσε 3 δισ. ευρώ στον εθνικό αερομεταφορέα της χώρας. Αυτό προστίθεται στα περίπου 10 δισ. ευρώ που έχουν ήδη σπαταλήσει οι Ιταλοί φορολογούμενοι για την Alitalia από το 2008. Ισως κάποια στιγμή η Ε.Ε. να κρίνει ότι η στήριξη αυτή είναι παράνομη, ωστόσο μέχρι τότε τα χρήματα θα έχουν ήδη κάνει φτερά.

Ο κλάδος της αεροπλοΐας αντιμετωπίζει αναμφίβολα μία από τις μεγαλύτερες κρίσεις στην ιστορία του. Τα περιοριστικά μέτρα έχουν καθηλώσει στο έδαφος την πλειονότητα των αεροσκαφών σε ολόκληρο τον κόσμο. Ορισμένες μικρές εταιρείες κήρυξαν πτώχευση και οι εθνικοί αερομεταφορείς, μεταξύ αυτών η Air France – KLM και η Lufthansa, διαπραγματεύονται για κρατική στήριξη. Ο κλάδος θα χάσει 314 δισ. δολάρια φέτος, ή άλλως το 55% των ετήσιων εσόδων του από τους επιβάτες, σύμφωνα με τη Διεθνή Ενωση Αερομεταφορών.

Ακόμα όμως και υπό αυτές τις συνθήκες, η ενίσχυση της Alitalia από την ιταλική κυβέρνηση είναι υπερβολικά μεγάλη. Οι επιχορηγήσεις στην αεροπορική εταιρεία αντιστοιχούν στο 5,5% του πακέτου 55 δισ. ευρώ που διοχετεύτηκε για τη στήριξη των πληγεισών οικογενειών και επιχειρήσεων. Είναι διπλάσιο από το ποσό που διοχετεύτηκε στα ιταλικά σχολεία και ξεπερνάει τα 500 εκατ. ευρώ που έλαβε ο κλάδος της αεροπλοΐας τον Μάρτιο, στο πλαίσιο άλλου έκτακτου πακέτου στήριξης. Συνολικά, αντιστοιχούν περίπου 300.000 ευρώ για κάθε εργαζόμενο της Alitalia.

Επίσης, τα χρήματα είναι αδικαιολόγητα. Η κρατική στήριξη, όπως επεσήμανε πρόσφατα η Κομισιόν, δρομολογείται σε επιχειρήσεις οι οποίες είχαν υγιείς ισολογισμούς αλλά επλήγησαν από την πανδημία. Η Alitalia αντιμετώπιζε προβλήματα πολύ πριν από την επέλαση του κορωνοϊού. Το μερίδιό της στην αγορά μειωνόταν εξαιτίας των δραστηριοτήτων της Easyjet και της Ryanair, ενώ έφερε ζημίες ύψους περίπου 600 εκατ. ευρώ το πρώτο τρίμηνο του 2019. Παρά τα κρατικά δάνεια, τα προγράμματα στήριξης εργαζομένων και τις προσπάθειες ανασχηματισμού, η Alitalia δεν έχει σημειώσει σχεδόν καθόλου έσοδα τις τελευταίες δύο δεκαετίες.

Οι συνδικαλιστικές ενώσεις της Alitalia φέρουν ένα μέρος της ευθύνης. Το 2017 υποχρέωσαν την εταιρεία να κηρύξει πτώχευση καθώς αρνήθηκαν το σχέδιο αναδιάρθρωσης, το οποίο θα διοχέτευε ρευστότητα από ιταλικές τράπεζες και από την Etihad Airways. Επίσης, απέρριψαν την εξαγορά της εταιρείας από τη Lufthansa, διότι επρόκειτο να ακολουθήσουν απολύσεις. Οι Ιταλοί φορολογούμενοι πληρώνουν άλλη μία φορά, διότι οι πολιτικοί τους είναι εθισμένοι στην ιδέα κατοχής ενός εθνικού αερομεταφορέα. Οι παλιές κακές συνήθειες κόβονται δύσκολα.

Για περισσότερη αρθρογραφία, γίνετε συνδρομητής στην έντυπη Καθημερινή.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ