«Θαμώνες» των δικαστηρίων οι κατασκευαστικοί όμιλοι, λόγω του μπαράζ προσφυγών

«Θαμώνες» των δικαστηρίων οι κατασκευαστικοί όμιλοι, λόγω του μπαράζ προσφυγών

2' 17" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Στις δικαστικές αίθουσες κρίνεται πλέον η πλειονότητα των διαγωνισμών δημοσίων έργων, καθώς συνεχίζεται το «πολεμικό» κλίμα μεταξύ των εταιρειών του κλάδου. Το τελευταίο διάστημα έγιναν γνωστές νέες αποφάσεις του ΣτΕ για τέσσερα έργα, συνολικού προϋπολογισμού άνω των 500 εκατ. ευρώ.

Η πιο πρόσφατη απόφαση αφορά το έργο ΣΔΙΤ για την οδική σύνδεση Καλαμάτας – Μεθώνης, το οποίο έχει επιλεγεί να προωθηθεί με τη μέθοδο του ανταγωνιστικού διαλόγου. Στο αρχικό στάδιο του διαγωνισμού κι έπειτα από προσφυγή της Intrakat, τόσο η «Ακτωρ Παραχωρήσεις» όσο και το σχήμα Μυτιληναίος-Acciona είχαν αποκλειστεί. Αμφότερες οι εταιρείες προσέφυγαν στο ΣτΕ ενάντια στη σχετική απόφαση της ΑΕΠΠ (Αρχή Εξέτασης Προδικαστικών Προσφυγών), με το ανώτατο δικαστήριο να δέχεται τις προσφυγές και να τις επαναφέρει στον διαγωνισμό, ο οποίος πλέον θα συνεχιστεί με πέντε σχήματα.

Αντίστοιχα, πριν από λίγες εβδομάδες, το ΣτΕ είχε κάνει δεκτή την προσφυγή του ομίλου Μυτιληναίου που ζητούσε τον αποκλεισμό δύο άλλων σχημάτων, στον διαγωνισμό για την ηλεκτροκίνηση του σιδηροδρομικού τμήματος Κιάτο – Ροδοδάφνη, με αναθέτουσα αρχή την ΕΡΓΟΣΕ. Το ΣτΕ απέκλεισε τόσο την «Ακτωρ», που είχε αναδειχθεί προσωρινός ανάδοχος, όσο και τον αμέσως επόμενο μειοδότη, την κοινοπραξία των εταιρειών Alstom-Σιδηροδρομικά, δεχόμενο την προσφυγή της «Μυτιληναίος» για τη γνωστή υπόθεση της Επιτροπής Ανταγωνισμού. Ετσι, η κοινοπραξία Μυτιληναίος-Elecnor είναι επί του παρόντος προσωρινός μειοδότης του έργου, αν και αμφότεροι οι αποκλεισθέντες έχουν τη δυνατότητα να καταθέσουν αίτηση αναίρεσης της σχετικής απόφασης, καθυστερώντας κι άλλο τον διαγωνισμό, ο οποίος ξεκίνησε πριν από δύο και πλέον χρόνια, τον Φεβρουάριο του 2018, χωρίς μέχρι σήμερα να έχει παραγάγει αποτέλεσμα. Η «Ακτωρ» είχε προσφέρει την υψηλότερη έκπτωση με ποσοστό 53,83%, ενώ ο αρχικός προϋπολογισμός του έργου ήταν 83 εκατ. ευρώ (με ΦΠΑ).

Ακόμα ένας διαγωνισμός, το αποτέλεσμα του οποίου διαφοροποιήθηκε, αφορά τη σύμβαση για τις πρόδρομες εργασίες της νέας γραμμής 4 του μετρό της Αθήνας. Αρχικός μειοδότης ήταν η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ωστόσο, έπειτα από προσφυγή της ΕΡΕΤΒΟ στο ΣτΕ, η πρώτη αποκλείστηκε από τον διαγωνισμό. Ασφαλώς, το συγκεκριμένο έργο είναι άρρηκτα συνδεδεμένο και με τον κύριο διαγωνισμό για τη νέα γραμμή, προϋπολογισμού 1,8 δισ. ευρώ. Εφόσον επί του παρόντος δεν προκύπτουν εξελίξεις στο εν λόγω «μέτωπο», είναι σαφές ότι και το έργο των πρόδρομων εργασιών θα παραμένει «παγωμένο».

Πάντως, όπου έχει τη δυνατότητα επίλυσης των διαφορών, ακολουθώντας τις αποφάσεις του ΣτΕ, το υπουργείο Υποδομών έχει μέχρι σήμερα επιλέξει να προχωρήσει σε ακύρωση των διαγωνισμών και σε επαναπροκήρυξή τους. Ενα τέτοιο παράδειγμα αφορά την εργολαβία-σκούπα για την ολοκλήρωση της οδικής σύνδεσης Ακτιο – Αμβρακία. Στο εν λόγω έργο, προϋπολογισμού 150 εκατ. ευρώ, μειοδότησε η κοινοπραξία Ακτωρ-ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ. Ωστόσο, έπειτα από προσφυγή της ιταλικής GD Infrastrutture στο ΣτΕ, το πρώτο σχήμα αποκλείστηκε. Στη συνέχεια, το υπουργείο Υποδομών διάλεξε να ακυρώσει και να επαναπροκηρύξει τον διαγωνισμό, με την ιταλική εταιρεία να προσφεύγει εκ νέου και να δικαιώνεται και πάλι.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή