Αλλαγή υποδείγματος

3' 20" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Δεν θέλω να χαλάσω τη χαρά του καλοκαιριού που έρχεται, αλλά προμηνύεται πολύ θερμό και όσον αφορά τα πολιτικά. Τα σενάρια περί προετοιμασίας για πρόωρες εκλογές ή τα άλλα για ανασχηματισμό της κυβέρνησης εκτιμώ ότι δεν απασχολούν καθόλου τον πρωθυπουργό, επί του παρόντος τουλάχιστον. Η έμφαση, τουλάχιστον μέχρι τον επόμενο Σεπτέμβριο (που θα γίνει ταμείο), θα είναι στο μεταρρυθμιστικό έργο της κυβέρνησης.

Συγκεκριμένα, μέχρι το τέλος του Ιουλίου, ο νομοθετικός προγραμματισμός της κυβέρνησης περιλαμβάνει μια γκάμα παρεμβάσεων, που εκτείνονται στο μεγαλύτερο μέρος του φάσματος της οικονομικής και κοινωνικής ζωής: Πτωχευτικός Κώδικας, εταιρική διακυβέρνηση, χωροταξικός και πολεοδομικός σχεδιασμός, η εσωτερική λειτουργία των πανεπιστημίων, η ρύθμιση χρήσεων του δημοσίου χώρου για διαδηλώσεις και συλλαλητήρια.

Ολα αυτά, που αγγίζουν και την καθημερινότητα, ο Μητσοτάκης θέλει να τα περάσει τώρα ακριβώς, που η κυβέρνηση έχει ένα τόσο μεγάλο ποσοστό αποδοχής στην κοινή γνώμη.

Η λογική πίσω από τον σχεδιασμό βασίζεται στην πεποίθηση του ίδιου του πρωθυπουργού και των στενών συνεργατών του ότι, μετά την πενταετία ΣΥΡΙΖΑ, το υπόδειγμα (στα νέα ελληνικά «paradigm») έχει αλλάξει. Αυτό σημαίνει ότι η κυβέρνηση οφείλει να διαχειριστεί με άκρα υπευθυνότητα και, κυρίως, εντιμότητα την εμπιστοσύνη που της έδωσε η κοινή γνώμη υπό συνθήκες κρίσης. Πρέπει αυτή την εμπιστοσύνη να την τιμήσει, δηλαδή να τη μεταχειριστεί σαν καταπίστευμα του λαού, όχι σαν ευκαιρία για να γραπώσει καλύτερα «τους αρμούς της εξουσίας», για να το πω με τη συριζαϊκή ορολογία. Ο Κυριάκος είναι ο «τσέο», όπως λένε στην κοινή συριζαϊκή, όχι για τα προνόμια και τα «μπόνια», αλλά για το όφελος των μετόχων της εταιρείας.

Ούτως ή άλλως, τα μεγάλα ποσοστά δημοτικότητας ούτε αυτοσκοπός είναι για μια κυβέρνηση ούτε και είναι δυνατόν να κηρυχθούν διατηρητέα. Το ζήτημα, επομένως, είναι πώς τα αξιοποιείς όσο τα έχεις: τα σπαταλάς σε ανοησίες ή τα επενδύεις σε στόχους, που θα αποδώσουν, σύντομα ή αργότερα, κοινωνικό μέρισμα; Προσωπικώς, έχω τη βεβαιότητα ότι ο Κυριάκος και οι συνεργάτες του έχουν κάνει τη δεύτερη επιλογή. Το πολιτικό κόστος, σε τελευταία ανάλυση, είναι πάντα δεδομένο – ας πιάσει τόπο, λοιπόν!

Με αυτή την πεποίθηση, διακινδυνεύω και την πρόβλεψη ότι αύριο, Δευτέρα, υπό την προϋπόθεση της έγκρισης των ειδικών, η κυβέρνηση θα ανακοινώσει τελικά την απόφασή της να ανοίξουν τα δημοτικά σχολεία, παρότι οι μετρήσεις δείχνουν ότι το ποσοστό των διαφωνούντων ξεπερνά το 70%. Θα δούμε, το αύριο απέχει ελάχιστα…

Είχα ανησυχήσει, το παραδέχομαι, μήπως η Γιάννα Αγγελοπούλου έχει χάσει πια εκείνο το ιδιαίτερο άγγιγμα στα πράγματα, χάρη στο οποίο εθεωρείτο –και δικαίως– μοναδική στο είδος της. Εννοώ την εντελώς δική της προσέγγιση στις καταστάσεις, την extravaganza του ρόλου και της παρουσίας, που λειτουργούσε ως υπογραφή και σήμα κατατεθέν – ή, μάλλον, αφού μιλώ για εκείνη, ως έμβλημα εραλδικό και θυρεός!

Χαίρομαι που οι ανησυχίες μου διαψεύδονται, καθώς πληροφορούμαι εγκύρως ότι, ενόψει διακοσιοστής επετείου του 1821, συμφωνήθηκε (πώς δεν έχω ιδέα – ρωτήστε τη Γιάννα) ώστε η Hermes, που εκτός των πολλών άλλων φημίζεται για τα μεταξωτά μαντίλια της, να διαθέσει στην αγορά επετειακό μαντίλι για την Επανάσταση του 1821.

Ετοιμάζεται ήδη το μαντίλι, μου είπαν, δεν γνωρίζω όμως αν θα διατεθεί διεθνώς. Μπορώ ωστόσο να προβλέψω ότι στην Τουρκία δεν θα είναι δημοφιλές, ίσως μάλιστα βλάψει τη θέση της εταιρείας στην τοπική αγορά. Δεν είναι δικό μας θέμα, πάντως. Μπορεί θαυμάσια και η Τουρκία να κάνει το ίδιο με την Hermes το έτος 2123, όταν θα έχει τη δική της διακοσιοστή επέτειο. Αν, τέλος πάντων, δεν έχει την υπομονή να περιμένει μόλις 103 χρονάκια (ένα τίποτα, τι είναι;), τότε μπορεί να το επισπεύσει για την εκατοστή επέτειό της το 2023. Ας μην το κάνουμε ζήτημα.

Η ιδέα, πάντως, είναι πολύ καλή και φέρει υπογραφή Γιάννας. (Λέγεται ότι σε ένα από τα σχέδια θα εικονίζεται με τη μορφή της Ελλάδος από τον πασίγνωστο πίνακα του Βρυζάκη…) Πέραν των προφανών, κυρίως επειδή η σύνδεση της Ελληνικής Επανάστασης με αυτό που λέγαμε στα αρχαία ελληνικά «μάρκα πολυτελείας» (στα νέα ελληνικά το λέμε πια «luxury brand»), καθώς και η εμπορευματοποίησή της, όπως θα το αντιληφθούν ορισμένοι, θα προκαλέσει την αντιπαράθεση, η οποία χρειαζόταν για να αναζωπυρώσει την καμπάνια για το 2021…

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή