Αντιδράσεις με φόντο τα διόδια στη Βαρυμπόμπη

Αντιδράσεις με φόντο τα διόδια στη Βαρυμπόμπη

4' 36" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

«Ανάβουν τα αίματα» και πάλι στη βόρεια Αττική, με αφορμή τα πλευρικά διόδια στη Βαρυμπόμπη. Ενα νέο σχέδιο για τον κόμβο Βαρυμπόμπης, που περιλαμβάνει και τα πλευρικά διόδια, συζητείται σήμερα στο Περιφερειακό Συμβούλιο Αττικής. Ο Δήμος Κηφισιάς δηλώνει αποφασισμένος να σταματήσει με κάθε μέσο το έργο, εκφράζοντας την αντίθεσή του όχι μόνο στα διόδια αλλά και στους κυκλικούς κόμβους που περιλαμβάνει το έργο και υποστηρίζει ότι θα μεταφέρουν την κυκλοφορία στο εσωτερικό περιοχών κατοικίας.

Αντιδράσεις με φόντο τα διόδια στη Βαρυμπόμπη-1

Στο πάνω αριστερά μέρος της εικόνας, διακρίνεται η πλατεία που θα επιτρέπει αναστροφή οχημάτων (στο τέλος της υπόγειας διάβασης της εθνικής οδού) στις Αδάμες και είσοδο στο ρεύμα προς Αθήνα. Στο κάτω δεξιά, η μικρή παράκαμψη του παραδρόμου, στο σημείο που καταλήγει η πεζογέφυρα της Κηφισιάς.

Η λειτουργία πλευρικών σταθμών διοδίων στους βασικούς κόμβους της ΠΑΘΕ στην Αττική προβλεπόταν στη σύμβαση του 2007 με τη Νέα Οδό. Τελικώς προχώρησαν μόνο τα πλευρικά διόδια Καπανδριτίου και Μαλακάσας, ενώ με την αναθεώρηση των συμβάσεων παραχώρησης το 2013 απαλείφθηκαν τα πλευρικά διόδια στους κόμβους Λυκόβρυσης και Καλυφτάκη. Η διαδικασία αδειοδότησης των διοδίων Βαρυμπόμπης και Αγίου Στεφάνου ξεκίνησε το 2014 και ξεσήκωσε αντιδράσεις, με το Περιφερειακό Συμβούλιο Αττικής να γνωμοδοτεί αρνητικά, βασιζόμενο στην απουσία ολοκληρωμένου δικτύου παραδρόμων. Η υπόθεση «μπήκε στο συρτάρι», καθώς διαδοχικοί υπουργοί Περιβάλλοντος αρνήθηκαν να την υπογράψουν.

Το έργο, όμως, δεν ακυρώθηκε. Η μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων του έργου εστάλη από το υπουργείο Υποδομών και εγκρίθηκε στις αρχές του 2018… με κάποιους ελιγμούς, καθώς ο τότε υπουργός Χρήστος Σπίρτζης «μετέθεσε» (στον επόμενο, αλλά δεν ακύρωσε) το θέμα των διοδίων, υπό τη σκέψη ενός συνολικού διαγωνισμού για τα ηλεκτρονικά διόδια. Παράλληλα ξεκίνησε μια διαπραγμάτευση με τη Νέα Οδό σχετικά με τα έργα, η οποία κατέληξε σε μια μυστική συμφωνία (μεταξύ άλλων και) για τον ανασχεδιασμό του κόμβου. Να σημειωθεί ότι από την τροποποίηση της σύμβασης παραχώρησης το 2015, η πολιτεία ανέλαβε να καλύπτει τα απολεσθέντα έσοδα της Νέας Οδού από τα πλευρικά διόδια Βαρυμπόμπης, Αγίου Στεφάνου και Χαλκίδας, με συνολικό κόστος περί τα 9 εκατ. ευρώ το εξάμηνο.

Αντιδράσεις με φόντο τα διόδια στη Βαρυμπόμπη-2

Με πορτοκαλί, η σχεδιαζόμενη νέα γέφυρα στη Βαρυμπόμπη. Με κίτρινο οι ράμπες εισόδου και εξόδου προς Αθήνα, στις οποίες διακρίνεται η θέση των πλευρικών διοδίων.

Πριν από λίγες ημέρες ανακοινώθηκε ότι η τροποποίηση των περιβαλλοντικών όρων του έργου με βάση τον νέο σχεδιασμό εισάγεται σήμερα στο σημερινό περιφερειακό συμβούλιο. Η γνωμοδότηση του τμήματος Περιβάλλοντος της περιφέρειας είναι θετική, ωστόσο αυτό δεν προεξοφλεί τη στάση της πλειοψηφούσας παράταξης (σε κάθε περίπτωση, ο ρόλος της περιφέρειας στη διαδικασία είναι γνωμοδοτικός και όχι αποφασιστικός). Αμεση όμως ήταν η αντίδραση του Δήμου Κηφισιάς, στα όρια του οποίου βρίσκεται το έργο. «Η θέση μας είναι αδιάλλακτη», λέει στην «Κ» ο δήμαρχος Γιώργος Θωμάκος. «Είναι παράλογο να βάλεις διόδια στις εισόδους ενός ανοιχτού αυτοκινητοδρόμου μέσα στον αστικό ιστό, ο οποίος εξυπηρετεί τις καθημερινές οικιστικές και επαγγελματικές μας ανάγκες. Αναθέσαμε σε συγκοινωνιολόγο να μελετήσει τις επιπτώσεις και κατέληξε ότι τα διόδια θα πολλαπλασιάσουν την κίνηση στο τοπικό δίκτυο. Επιπλέον, με την κυκλική πλατεία που προβλέπεται στη συνοικία Αδάμες θα διεισδύσει όλη η κίνηση μέσα στον αστικό ιστό. Εχουμε τη συμπαράσταση όλων των δήμων της ευρύτερης περιοχής κατά των διοδίων και ξεκινάμε αγώνα για να μεταπείσουμε τις Αρχές. Δεν πρόκειται να επιτρέψουμε να γίνει».

Τι προβλέπει το έργο, προϋπολογισμού 17,3 εκατ. ευρώ

Μια νέα γέφυρα με τρεις λωρίδες, αντί για δύο σήμερα, προβλέπει ο ανασχεδιασμός του κόμβου Βαρυμπόμπης. Η γέφυρα θα έχει δύο κυκλικές πλατείες (round abouts) εκατέρωθεν, ενώ μια τέτοια πλατεία θα προστεθεί και στο τέλος της υπόγειας διάβασης στις Αδάμες, ώστε να εξυπηρετεί την κίνηση από Νέα Ερυθραία προς Αθήνα.

Το έργο έχει εκτιμώμενο προϋπολογισμό 17,3 εκατ. ευρώ.

Οπως προβλέπει η μυστική συμφωνία υπουργείου Υποδομών – Νέας Οδού, «η κατασκευή του κόμβου Καλυφτάκη εξαιρείται των κατασκευών της σύμβασης παραχώρησης και μετατίθεται ως υποχρέωση του ελληνικού Δημοσίου, σε συνάρτηση με τη συνολική κατασκευή της επέκτασης της λεωφόρου Κύμης και του όλου συμπλέγματος του κόμβου Καλυφτάκη.

Προς αντιστάθμιση της ανωτέρω μετάθεσης, στο αντικείμενο της σύμβασης παραχώρησης προστίθεται η κατασκευή ειδικής κυκλοφοριακής ρύθμισης επί της οδού Ελαιών –κατάντη του αυτοκινητοδρόμου– με πρόβλεψη άμεσης εισόδου στο ρεύμα προς Πειραιά, καθώς και η διαμόρφωση του παράδρομου στο ύψος της υφιστάμενης πεζογέφυρας και η εξασφάλιση των αριστερών κινήσεων επί της υφιστάμενης γέφυρας Καλυφτάκη.

Η διάταξη του κόμβου Βαρυμπόμπης τροποποιείται με την κατάργηση του κυκλικού δακτυλίου, την αποξήλωση της υφιστάμενης γέφυρας και την κατασκευή νέας γέφυρας τριών λωρίδων κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση».

Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με τη μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων του έργου:

• Στη θέση της σημερινής γέφυρας θα κατασκευαστεί νέα, με τρεις κλάδους ανά κατεύθυνση (αντί για δύο σήμερα).

• Τα πλευρικά διόδια θα τοποθετηθούν στους κλάδους εξόδου από Αθήνα και εισόδου προς Αθήνα, για να «χρεώνουν» το τμήμα Μεταμόρφωσης – Βαρυμπόμπης και (μελλοντικά, όταν τοποθετηθούν πλευρικά διόδια και στον Αγιο Στέφανο) να αποτρέπουν είσοδο στους παράδρομους προς αποφυγήν των μετωπικών διοδίων Αφιδνών.

• Μετά την υπόγεια διάβαση της οδού Ελαιών, προστίθεται ένας κυκλικός κόμβος ώστε να επιτρέπει αναστροφή και είσοδος στον αυτοκινητόδρομο προς Πειραιά. Σήμερα η κίνηση αυτή είναι δύσκολη, καθώς στον κόμβο Καλυφτάκη οι εισερχόμενοι από τον παράδρομο οδηγούνται στην επέκταση της λεωφόρου Κύμης προς Ολυμπιακό Χωριό. Η παρέμβαση αυτή χαρακτηρίζεται στη μελέτη «προσωρινή», για να εξυπηρετήσει την περίοδο των έργων κατασκευής του κόμβου.

• Τέλος, στο ύψος της πεζογέφυρας δημιουργείται μια μικρή παράκαμψη του παράδρομου ώστε να τοποθετηθούν στηθαία για την ασφάλεια των πεζών.

Η καθυστέρηση

Σύμφωνα με πληροφορίες, η καθυστέρηση στις αδειοδοτικές υπηρεσίες του υπουργείου Περιβάλλοντος οφείλεται όχι σε… γραφειοκρατία, αλλά στην προσπάθεια που κατέβαλαν τα όποια έργα να γίνουν εντός της ζώνης του έργου και να υπάρξει η μικρότερη δυνατή όχληση στην κυκλοφορία της εθνικής οδού.

Οι εργασίες εκτιμάται ότι θα διαρκέσουν 1,5-2 έτη.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή