Ματιές στον κόσμο

3' 30" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Το διακριτικό άνοιγμα του Πράδο

ΜΑΔΡΙΤΗ

Με αυστηρά μέτρα ασφαλείας και πρωτοφανή μουσειολογική διαρρύθμιση, το Μουσείο Πράδο της Μαδρίτης στέλνει ένα μήνυμα σε όλον τον κόσμο. Στην υπηρεσία αρχικά της Ισπανίας ως μιας χώρας που ανοίγει σύντομα για τον τουρισμό, με όλες, φυσικά, τις προφυλάξεις, το Πράδο, ως το μείζον εθνικό μουσείο αλλά και ως μια κιβωτός παγκόσμιας κληρονομιάς δίνει το παράδειγμα. Και οι πρώτες εικόνες ήταν συγκινητικές. Με τίτλο «Reunited», η πρώτη έκθεση του Πράδο, στην κεντρική αίθουσα, πλημμυρισμένη από το φιλτραρισμένο φυσικό φως, είναι το βασικό σημείο για την πλοήγηση στο μουσείο. Είναι το δέλεαρ για τους επισκέπτες, καθώς οι ιθύνοντες του Πράδο γέννησαν νέες συγκατοικήσεις ανάμεσα σε επιλεγμένα αριστουργήματα των συλλογών. Νέοι «διάλογοι», που δεν έχουν δει οι πρόσφατες γενιές, προκαλούν το ενδιαφέρον του κοινού σε ένα μουσείο σαφώς πιο «αραιωμένο» λόγω συγκυρίας. Ετσι, λοιπόν, μπορεί κανείς να θαυμάσει για πρώτη φορά σε αντιθετική ή και γόνιμη γειτνίαση αριστουργήματα της ιστορίας της τέχνης, όπως τον «Ευαγγελισμό» του Φρα Αντζέλικο και την «Αποκαθήλωση» του Ρόχιερ φαν ντερ Βάιντεν.

Ο «Κρόνος» του Γκόγια βρίσκεται δίπλα στον «Κρόνο» του Ρούμπενς και το αριστούργημα του Βελάσκεθ «Οι δεσποινίδες των Τιμών» (Las Meninas) σχηματίζει τρίπτυχο με δύο άλλα έργα του προκαλώντας νέα εμπειρία στη θέασή του. Το Πράδο θα διατηρήσει αυτήν την έκθεση για όλη την τουριστική περίοδο (έως 13 Σεπτεμβρίου). Απαιτήθηκε η αλλαγή θέσης 190 έργων τέχνης ώστε να θυμίζουν την αρχική μουσειολογική διάταξη όταν άνοιξε το Μουσείο. Με αυτό το «παιχνίδι» διασκεδάζονται οι εντυπώσεις των λιγότερων έργων, ώστε να υπάρχει ροή κοινού και μικρότερος χρόνος παραμονής. Αυτήν την περίοδο θα γίνεται δεκτό το 1/3 του συνήθους όγκου των επισκεπτών και έχουν προβλεφθεί φυσικά όλοι οι κανόνες σωστού αερισμού και αποστάσεων. Από τα 1.400 περίπου έργα τέχνης που παρουσιάζονταν προ πανδημίας, τώρα το Πράδο δείχνει μόνο τα 250. Αυτό και μόνο λέει πολλά για τη θεαματική αλλαγή της μεταβατικής περιόδου και τους αυστηρούς κανόνες. Τα εισιτήρια προαγοράζονται τουλάχιστον 24 ώρες πριν από την επίσκεψη. Το Πράδο έμεινε κλειστό από τις 11 Μαρτίου ώς τις 6 Ιουνίου 2020 και αυτό είχε να συμβεί από τον Ισπανικό Εμφύλιο.

ΤΟΡΟΝΤΟ

Ο ψηλότερος πύργος

Ο νέος πύργος που πήρε έγκριση στο Τορόντο του Καναδά έχει την υπογραφή των Ελβετών αρχιτεκτόνων Herzog & de Meuron σε συνεργασία με το τοπικό γραφείο Quadrangle. Θα ανεγερθεί στην καρδιά της πόλης, στο Mink Mile, και θα έχει 87 ορόφους από τους οποίους οι 64 θα έχουν 332 διαμερίσματα. Με το ύψος του να φτάνει τα 324 μέτρα, θα ξεπεράσει τον πύργο που χτίζουν οι Foster + Partners, σε μια άτυπη αρχιτεκτονική «κούρσα» για την κατάκτηση του ουρανού.

ΠΑΡΙΣΙ

Ξεκίνημα για το Quai Branly

Νέος διευθυντής του Μουσείου Quai Branly στο Παρίσι είναι ο Εμανουέλ Καζαρερού, με καταγωγή από τη Μελανησία. Αναλαμβάνει σε μια εποχή κατά την οποία αντιμετωπίζει σε άλλη βάση κρίσιμα ζητήματα πολιτισμικής διαχείρισης. Το Μουσείο ενθαρρύνει τον διάλογο με όλους τους πολιτισμούς που συνδέθηκαν με τη Γαλλία μέσω της αποικιοκρατίας. Ο Καζαρερού θα τιμήσει την υπόσχεση του Μακρόν περί επιστροφής εκθεμάτων στην υποσαχάρια Αφρική.

ΜΟΣΧΑ

Σοβιετικός μοντερνισμός

Διάσπαρτα τα ίχνη του ντιζάιν της σοβιετικής εποχής προκαλούν τα ερευνητικά βλέμματα. Το βιβλίο των Ρώσων μελετητών Κριστίνα Κρασνγιάνσκαγια και Αλεξάντερ Σεμένοφ «Το σοβιετικό ντιζάιν: Από τον κονστρουκτιβισμό στον μοντερνισμό, 1920-1980» (εκδ. Scheidegger & Spiess) είναι η νέα προσθήκη στη σχετική βιβλιογραφία και αποτελεί έναν ιδιότυπο χάρτη γεωγραφικό όσο και στυλιστικό της πρώην ΕΣΣΔ. Παράλληλα είναι και ένα βλέμμα στον κρατικό έλεγχο του σχεδιασμού.

ΛΙΣΣΑΒΩΝΑ

Πρόσβαση με μέτρο

Το Μουσείο Γκουλμπενκιάν στη Λισσαβώνα έχει και αυτό ανοίξει και μάλιστα με νέα έκθεση για τη γαλλική τέχνη της επιπλοποιίας τον 18ο αιώνα, στην οποία ο μέγιστος αριθμός επισκεπτών είναι 25 άτομα. Ολοι είναι υποχρεωμένοι να φορούν μάσκες, τα γκρουπ απαγορεύονται, η απόσταση μεταξύ των επισκεπτών είναι τα δύο μέτρα, η γκαρνταρόμπα δεν λειτουργεί (υπάρχουν ατομικά ντουλάπια) και στο πωλητήριο επιτρέπονται έως τρία άτομα.

ΦΛΩΡΕΝΤΙΑ

Θρησκευτικά έργα τέχνης

Ο Γερμανός διευθυντής της Πινακοθήκης Ουφίτσι στη Φλωρεντία, Αϊκε Σμιτ, ανακίνησε το θέμα της επιστροφής των θρησκευτικών έργων τέχνης και κειμηλίων στις εκκλησίες από τις οποίες προέρχονται. Η αφιερωματική τέχνη, δήλωσε, γεννήθηκε ως μέρος ενός ναού και όχι ως αυτόνομη τέχνη. Μεγάλο μέρος των έργων θρησκευτικής τέχνης στεγάστηκε σε μουσεία μετά τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο. Το θέμα εντάσσεται στην ευρύτερη συζήτηση για τον σύγχρονο ρόλο των μουσείων.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή