Το μεγαλείο που μας υπερβαίνει

Το μεγαλείο που μας υπερβαίνει

2' 31" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

ΕΝΤΓΚΑΡ ΜΟΡΕΝ

Γνώση, άγνοια, μυστήριο

μτφρ.: Γιάννης Καυκιάς

Εκδόσεις του Εικοστού Πρώτου, σελ. 152

Ενα από τα πιο γνωστά μυθιστορήματα του Αρθουρ Κλαρκ τιτλοφορείται «Το τέλος της παιδικής ηλικίας» (στα ελληνικά, «Οι επικυρίαρχοι», εκδόσεις Κάκτος). Σε αυτό, ο μεγάλος Βρετανός συγγραφέας αναπτύσσει μιαν ιδέα που επαναλαμβάνεται συχνά στα έργα του: η επαφή του ανθρώπου με προηγμένη εξωγήινη νοημοσύνη τον οδηγεί σε ανώτερη συνειδησιακή υπόσταση. Υπό αυτή την έννοια, η γνώση που έχουμε κατακτήσει, δεν διαφέρει πολύ από τη γνώση που κατέχει ένα παιδί: είμαστε στην αρχή ακόμα, μόλις τώρα αρχίσαμε να μηρυκάζουμε το σύμπαν. Τη φωλιά μας, το παιδικό μας δωμάτιο, δεν το έχουμε ακόμα αφήσει. Τώρα μόλις ξεμυτίσαμε, κι ας βιώνουμε μία σειρά από πρωτοφανή επιστημονικά και τεχνολογικά επιτεύγματα.

Το μεγαλείο που μας υπερβαίνει-1

 

Ο συγγραφέας διατρέχει με μια αναγεννησιακή δυναμική την περιπέτεια της ανθρώπινης γνώσης από την αστρονομία και την κοσμολογία έως τη βιολογία, τη γενετική, τις νευροεπιστήμες, τη φιλοσοφία και την τέχνη, λαμβάνοντας υπόψη τη ριζοσπαστική τεχνολογική ανατροπή που συντελείται τις τελευταίες δεκαετίες, η οποία καθορίζει και μεταβάλλει δραστικά την ανθρώπινη αντίληψη, από τον τρόπο που θυμόμαστε, επινοούμε και αφηγούμαστε έως τη συνολική σχέση μας με τον χώρο και τον χρόνο.

Η ιδέα που βρίσκεται στην καρδιά της συλλογιστικής του βιβλίου φαίνεται πως είναι η παραδοχή πως όσο διευρύνονται τα επίπεδα της γνώσης μας, τόσο παίρνει έκταση και το μυστήριο που περιέχουμε και μας περιέχει: η ύλη αναδύεται αέναα από ένα «κενό που κοχλάζει», η φυσική των μεγάλων σωμάτων έρχεται σε πλήρη αντίθεση με την αλλόκοτη μικροφυσική, όμως η μία εξαρτάται από την άλλη, η τάξη συνδιαλέγεται ακατάπαυστα με την αταξία. «Το μυστήριο μας ζητάει ν’ αποδεχτούμε την επιθυμία για χαρά και έκσταση που νιώθουμε και που μας δίνει την αίσθηση (απατηλή; αληθινή;) ότι σμίγουμε μ’ ένα ακατονόμαστο μεγαλείο που μας υπερβαίνει».

Αυτό θα μπορούσε κάποιος να το ορίσει και ως ποίηση: «Η ποίηση γεννήθηκε ίσως μαζί με τη ζωή, από τη στιγμή που το βακτήριο ένιωσε την ηδονή του υπάρχειν, κι εκδηλώθηκε με τα λουλούδια, τα στολίδια, τα χρώματα, τις πτήσεις, τα χοροπηδήματα, τα απολαυστικά τεντώματα. Κι αντάμωσε το πεζό, τον θάνατο, την τραγωδία».

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή