H αποδοχή της συνέχειας δύο διαφορετικών κόσμων

H αποδοχή της συνέχειας δύο διαφορετικών κόσμων

2' 6" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Μαρία Λαμπαδαρίδου-Πόθου

Ο Ιερός Ποταμός

Εκδ. «Πατάκη»

Μυθιστορήματα, διηγήματα, ποιήματα, δοκίμια και θεατρικά έργα – η Μαρία Λαμπαδαρίδου-Πόθου είναι μια συγγραφέας που δεν διστάζει να ψάχνει ποικιλόμορφες φόρμες για να εκφράσει τις συγγραφικές της ανησυχίες. Μα, όσο κι αν έχει θητεύσει σε όλα αυτά τα είδη του λόγου, εντούτοις τους βασικούς άξονες με τους οποίους πλησιάζει τα θέματά της δεν τους διαφοροποιεί.

Η ιστορία βιώνεται ως ατομικό συμβάν την ίδια τη στιγμή που και αντιμετωπίζεται ως φυλετική έκφραση συνέχειας. Το θρησκευτικό στοιχείο ταξιδεύει μέσα στον χρόνο και ο παγανισμός ενώνεται με τον θρύλο, το θαύμα πραγματώνεται από τον επιλεγμένο, αλλά καταφέρνει να συνεπάρει και τον απλό, καθημερινό άνθρωπο.

Το μυθιστόρημα «Ο Ιερός Ποταμός» είναι το τελευταίο της μυθιστόρημα και με μεστή ωριμότητα εμπεριέχει όλα αυτά τα στοιχεία. Κεντρικό πρόσωπο του έργου ο Νάρκισσος Μαυρολέων. Επιστήμονας, κάπου γύρω στα 50 του χρόνια, επιστρέφει στον γενέθλιο τόπο του, έπειτα από μια μακριά απουσία, με σκοπό να πουλήσει το πατρικό του σπίτι, αλλά και να προσπαθήσει να απελευθερωθεί από την καταπίεση μιας παιδικής ανάμνησης που εν τέλει ήταν αυτή και η οποία σημάδεψε την ενήλικη ζωή του.

Αλλά ο χώρος διαθέτει πάντα κάποιους αόρατους δεσμούς με το παρελθόν. Και ο Μαυρολέων θα βρεθεί να ζει μια φάση ουσιαστικής αυτογνωσίας, καθώς θα ερωτευθεί μια μικρή, παράξενη κοπέλα και θα κληθεί να φέρει στο φως κάποιο μυστικό που κρύβει στα σπλάχνα της η γη.

Η Πόθου σχεδίασε μια ιστορία που λες και θέλει να ξεφύγει από την πληκτική πεζή καθημερινότητά μας. Επιστράτευσε την κυτταρική μνήμη και αποφάσισε να περιγράψει την πάλη ανάμεσα σε δύο θρησκευτικές μα και ιδεολογικές προτάσεις που φανερώθηκαν και έδρασαν στον τόπο αυτόν.

Από τη μια ο μύθος της Περσεφόνης και από την άλλη οι μάρτυρες του Χριστιανισμού. Από τη μια ο Αδης και από την άλλη το Φως. Τα κεντρικά πρόσωπα του έργου μπορεί κανείς να πει ότι χωρίζονται σε τρεις βασικές κατηγορίες. Σε εκείνους, όπως ο Νάρκισσος Μαυρολέων, που έχουν κληθεί να φέρουν το άπλετο φως, σε όσους -όπως η Περσεφόνη, νεαρή κοπέλα- θα πρέπει μέχρι τέλους να υποστηρίζουν τις παλιές δυνάμεις και, τέλος, όλους τους άλλους που απλώς παρακολουθούν δίχως ίσως να κατανοούν, μα σίγουρα θαυμάζουν.

Δύο θρησκείες, δύο ιερείς, μια φυλή. Η πάλη δεν αποσκοπεί τόσο στην επικράτηση της μιας ή της άλλης άποψης, όσο στην αποδοχή της συνέχειάς τους. Η Μαρία Λαμπαδαρίδου-Πόθου βλέπει το χριστιανικό θαύμα να συνυπάρχει με το αρχαίο μυστήριο και προτείνει την ενσωμάτωση του ενός στο άλλο.

Ιδιότυπο έργο, υπαρξιακά ερωτικό, ουσιαστικά υπαρξιακό, διαχρονικό όσο και σύγχρονο. Πλούσια η γλώσσα του, ολότελα ευαίσθητες οι περιγραφές συναισθημάτων και γεγονότων.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή