Συγκοινωνίες

3' 19" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Αριστη χαρακτηρίστηκε από τους αρμοδίους αλλά και το επιβατικό κοινό η ανταπόκριση των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς στις αυξημένες ανάγκες των ολυμπιακών μετακινήσεων. Οι Αθηναίοι εγκατέλειψαν τα αυτοκίνητά τους, χρησιμοποίησαν τα παλιά αλλά και τα ολοκαίνουργια μέσα, ενώ η Πολιτεία για πρώτη φορά έδωσε απόλυτη προτεραιότητα στα MMM. Τα λεωφορεία κινήθηκαν κατά μέσο όρο με 40 χιλ. την ώρα, οι συρμοί των ΗΣΑΠ περνούσαν από τους σταθμούς κάθε τρία λεπτά, το Μετρό αύξησε τη μεταφορική του ικανότητα κατά 75%, ενώ ο Προαστιακός κάλυψε απόλυτα την αυξημένη ζήτηση μεταφοράς με μέσο σταθερής τροχιάς, από και προς το αεροδρόμιο. O σχεδιασμός κρίθηκε από όλους επιτυχής. Οι Αθηναίοι είδαν μια άλλη Αθήνα και οι επισκέπτες κατάφεραν όχι μόνο να φτάσουν στα στάδια έγκαιρα, αλλά και με το σωστό δίκτυο Μεταφορών να ανακαλύψουν γωνιές της πόλης.

Πάνω από 1 εκατ. επιβάτες

Συγκεκριμένα, οι ΗΣΑΠ μετέφεραν 400.000 επιβάτες την ημέρα, το Μετρό μετέφερε 500.000, ο Προαστιακός 35.000 ενώ το τραμ μετέφερε 50.000 θεατές ημερησίως. Τα λεωφορεία, αν και δεν κατέστη ευφικτό να ανακοινώσουν ένα συγκεκριμένο αριθμό επιβατών, εν τούτοις κατά γενική ομολογία κέρδισαν τον κόσμο, καθώς βρίσκονταν πάντα στα. ..δύσκολα σημεία των σταδίων, παρατεταγμένα και πανέτοιμα, και μόλις γέμιζαν οι θέσεις τους, έφευγαν με ταχύτητες πρωτόγνωρες για τη συνήθως μποτιλιαρισμένη Αθήνα.

Ομως, μετά τον επιτυχημένη δοκιμή πολλών καινούργιων στρατηγικών και μέσων που απέκτησε η πόλη λόγω των Αγώνων (προαστιακός, επέκταση Μετρό, τραμ, ουσιαστική αστυνόμευση λεωφορειολωρίδων, νέες αστικές γραμμές που βαφτίστηκαν Ολυμπιακές κ.ά.) δημιουργούνται ορισμένα εύλογα ερωτήματα. Τι θα γίνει όταν τα φώτα της Ολυμπιάδας σβήσουν; Θα λειτουργούν τα MMM στον ίδιο εντατικό ρυθμό; Από όλα όσα σχεδιάστηκαν και λειτούργησαν με επιτυχία, τι θα μείνει ως. ..προίκα στην πόλη που τόσο έχει υποφέρει από το κυκλοφοριακό αδιέξοδο; Καθοριστικό ρόλο παίζει το κόστος. Αντέχει το Ελληνικό Δημόσιο τη δαπάνη της υπερλειτουργίας των μαζικών μέσων μεταφοράς; Σύμφωνα με έγκυρες πληροφορίες, στο Υπουργείο Μεταφορών θα αρχίσει εντός των ημερών ένας κύκλος συζητήσεων προκειμένου να σχεδιαστούν εκ νέου οι συγκοινωνίες στην πρωτεύουσα με τη συμμετοχή όλων των φορέων. Βεβαίως οι ολυμπιακές λωρίδες θα καταργηθούν. Κάποιες από τις 185 αριστερές στροφές που καταργήθηκαν (θα εξεταστεί ποιες και πόσες) θα επιστραφούν στους εποχουμένους. H δίωρη παράταση λειτουργίας του Μετρό δεν θα ισχύσει, καθώς εκτιμάται ότι κοστίζει πολύ. H ολονύκτια λειτουργία των ΗΣΑΠ θα επανεξετασθεί, ενώ τα έξτρα δρομολόγια του Προαστιακού από Δ. Πλακεντίας μέχρι το Χαλάνδρι μάλλον θα καταργηθούν. Το μείζον θέμα όμως είναι τα λεωφορεία. Αγοράσαμε 400 καινούργια οχήματα και προσελήφθησαν 1.200 νέοι οδηγοί, ενώ εκατοντάδες «έξυπνα φανάρια», καθοδηγούμενα από ένα πανάκριβο σύστημα, το ΘΕΠΕΚ (Θάλαμος Επιχειρήσεων Παρακολούθησης και Ελέγχου Κυκλοφορίας), έδωσαν «φτερά» στα μπλε λεωφορεία, αυξάνοντας τη μέση ημερήσια ταχύτητά τους από 8 χλμ. την ώρα στα 40 χλμ! Ολα αυτά πώς θα αξιοποιηθούν;

Εντατική αστυνόμευση

Σύμφωνα με πληροφορίες, το YME θα επιμείνει στην καθοδήγηση του ΘΕΠΕΚ από συγκοινωνιολόγους ώστε η κίνηση στην πόλη που παρακολουθείται καθημερινά να συντονίζεται με βάση πραγματικά δεδομένα και να υπάρχει παρέμβαση προκειμένου να αίρονται τα κυκλοφοριακά αδιέξοδα. Θα αρχίσει ένας ουσιαστικός διάλογος με τους δήμους για τις δημοτικές συγκοινωνίες, ενώ το μήκος των λεωφορειολωρίδων θα μεγαλώσει. H εντατική αστυνόμευσή τους θα συνεχιστεί, όπως και η προτεραιότητα των μπλε λεωφορείων στους δρόμους. H πυκνότητα των δρομολογίων βεβαίως δεν θα μπορέσει να διατηρήσει το μαγικό τρίλεπτο που είχε κατά τις ώρες αιχμής των Ολυμπιακών Αγώνων, αλλά επιχειρείται να βρεθεί λύση ώστε στις 20 βασικές λεωφορειακές γραμμές, που παίζουν καθοριστικό ρόλο για την πόλη, να υπάρχουν δρομολόγια τουλάχιστον κάθε 8-10 λεπτά. Παράλληλα, μελετάται η αλλαγή τροφοδοσίας των καταστημάτων, που ενδέχεται να περιοριστεί στις μεταμεσονύκτιες ώρες.

Το κλειδί στον επανασχεδιασμό των μετακινήσεων είναι η σωστή εκμετάλλευση του ΘΕΠΕΚ. Οι συγκοινωνιολόγοι εκτιμούν ότι αυτό το σημαντικό εργαλείο δουλειάς με τις πολλαπλές κάμερες δεν θα πρέπει να γίνει μόνο ένας παντοδύναμος και πανταχού παρών. ..τροχονόμος που θα δίνει κλήσεις στους παραβάτες. Θα πρέπει να κρατήσει και τον ρόλο που διαδραμάτισε όλο αυτό το διάστημα. Δηλαδή του συντονιστή της κυκλοφορίας. Μπορεί να λειτούργησε από μηδενική βάση, αλλά απέκτησε σε δύσκολες συνθήκες μια εκλπηκτική εμπειρία συντονιστή όλου του μοντέλου κίνησης και μεταφοράς, που είναι καλό να αξιοποιηθεί.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή