Πανό-έργα τέχνης στην πρόσοψη του Μεγάρου

Πανό-έργα τέχνης στην πρόσοψη του Μεγάρου

3' 13" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Εχετε περάσει πρόσφατα από το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών; Αποκλείεται να μην έχετε προσέξει τα χρωματιστά πανό-έργα τέχνης στην πρόσοψη του κτίριου. Μετά 20 χρόνια λειτουργίας το Μέγαρο αποφάσισε να αλλάξει εικόνα, να κάνει λίφτινγκ, έστω και εικαστικό. Το δημιουργικό γραφείο polka dot design ανέλαβε να δώσει ενιαία ταυτότητα σε όλες τις εκδηλώσεις του Οργανισμού.

Επικοινωνήσαμε με τον Νέαρχο Ντάσκα που είναι συνιδρυτής του δημιουργικού γραφείου, μαζί με την Κλαίρη Γεωργέλλη, από το 2008. Αραγε πόσο περιοριστικό είναι να εκφράζεις με εικόνα τον πολιτισμό σε διαστάσεις banner; «Σίγουρα η διάσταση ενός καμβά κοντά στα 60 τ.μ. θέλει ιδιαίτερη αντιμετώπιση και εμπειρία έτσι ώστε στο τελικό αποτέλεσμα να μη «χάνεται» η σύνθεση», εξηγεί ο Νέαρχος Ντάσκας. «Η οπτική γωνία του banner όταν το ύψος του είναι 12,5 μ και αυτό κρέμεται άλλα 5 μ. πιο ψηλά από τη Βασιλίσσης Σοφίας, δίνει έντονη προοπτική, την οποία, πρέπει να λάβεις υπόψη στον σχεδιασμό. Ολα τα στοιχεία, όπως κείμενα και λογότυπο χορηγού, πρέπει να είναι αναγνώσιμα αλλά όχι υπερβολικά».

Αρμονία και διάσταση

Για τον ίδιο, η διάσταση δεν έχει να κάνει με τη θεματολογία. «Οταν έχεις ένα σύνθετο θέμα, όπως ο πολιτισμός, η αγωνία του σχεδιαστή είναι με ποιον τρόπο θα το υπηρετήσει αλλά δεν θα το υπερβεί. Πρέπει να συνθέσεις στοιχεία και φόρμες με τρόπο που να δημιουργούν αρμονία και όχι φλυαρία. Κατόπιν έρχεται η προσαρμογή τους στη μεγάλη διάσταση».

Στο συγκεκριμένο πρότζεκτ δεν υπήρχαν περιορισμοί, «έπρεπε να λάβουμε υπόψη το κύρος και την ιστορία του Οργανισμού και να εξυπηρετήσουμε τη σημαντικότητα των εκδηλώσεων του Μεγάρου», λέει ο συνιδρυτής του polka dot design.

Το μόνο που απέρριψαν ήταν το γκρι φόντο. «Στο παρελθόν είχαμε δημιουργήσει ένα banner με ανθρώπινες φιγούρες σχηματισμένες από παρτιτούρες πάνω σε γκρι φόντο. Πιστεύαμε ότι θα έκανε αντίθεση στα λευκά μάρμαρα της πρόσοψης. Δυστυχώς πέσαμε έξω. Αφού κρεμάστηκε το banner διαπιστώσαμε ότι τα μάρμαρα είναι γκρι και δεν επέτρεψαν να φανεί ο σχεδιασμός».

Η αλήθεια είναι ότι το γκρι παίζει πολύ στην πόλη. Ευτυχώς όμως που υπάρχει νέο ντιζάιν στην Αθήνα. Μετά το «ντύσιμο» του Μεγάρου, ποια άλλα κτίρια ή γειτονιές θα ήθελαν να «ντύσουν» οι υπεύθυνοι του δημιουργικού γραφείου; «Η Αθήνα έχει τόσο πολύ και άναρχη οπτική πληροφορία με αποτέλεσμα να αναιρείται. Σε μια πόλη με οπτική φασαρία είναι πολύ δύσκολο να ξεχωρίσει κάτι. Ωστόσο το επίπεδο του ελληνικού design τα τελευταία χρόνια είναι πολύ υψηλό και γι’ αυτό βλέπουμε διακρίσεις ελληνικών γραφείων σε διεθνείς διαγωνισμούς σχεδιασμού πολύ συχνά. Η κοινωνία στη συγκεκριμένη χρονική στιγμή δεν είναι ανεκτική σε «επιδερμική» επικοινωνία και σε αισθητική αλαζονείας. Η κοινωνία είναι έτοιμη να κρίνει πολύ σκληρά και να ανατρέψει τα πάντα. Ο καθένας ψάχνει αυτό που πραγματικά τον ενδιαφέρει και εμείς ως δημιουργοί οφείλουμε να είμαστε ευρηματικοί ως προς τη διατύπωση της αλήθειας. Δεν υπάρχουν πολλά κτίρια σε αυτή την πόλη που θα ήταν καλό να «ντυθούν». Γιατί δεν υπάρχουν ελεύθεροι χώροι έτσι ώστε να μπορείς να σταθείς σε μια απόσταση και να θαυμάσεις ένα μεγάλων διαστάσεων εικαστικό. Θα μας ενδιέφερε ωστόσο η ιδέα ενός project που θα «ντυθούν» με εικαστικά, κτίρια που «ενοχλούν» με την αισθητική τους».

Κλασικό μοτίβο

Γιατί polka dot design; «Polka dot σημαίνει πουά», λέει ο Νέαρχος Ντάσκας. «Είναι ένα κλασικό μοτίβο που ανά περιόδους επανέρχεται φρέσκο. Αυτή η σχεδιαστική αξία μας γοητεύει όσο και ο ήχος των λέξεών του. Ερευνούμε τη δημιουργική μας ταυτότητα, οι περισσότερες σχεδιαστικές μας αναφορές είναι από το παρελθόν. Οι επιρροές μας είναι ο Γιάννης Μόραλης, ο Γιάννης Τσαρούχης, ο Picasso, ο Matisse και όσοι προσεγγίζουν με ειλικρινή πρόθεση τον σχεδιασμό».

Οπτική επικοινωνία. Τι θα επικοινωνούσαν με κλειστά μάτια; «Ο χώρος του πολιτισμού είναι αυτός που αγαπάμε ιδιαίτερα. Η Αθήνα παραμένει μια γοητευτική πόλη με εκπλήξεις. Αυτό που χρειάζεται είναι ο προσδιορισμός της αισθητικής της ανά περιοχή. Γειτονιές με έντονο χαρακτήρα όπως τα Εξάρχεια ή το Γκάζι της νυχτερινής διασκέδασης έχουν τη δική τους ταυτότητα, αλλά παραμένουν άναρχες διότι ο καθένας αναρτεί ό,τι θέλει, σε όποιο σημείο θέλει».

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή