Πόλος έλξης τα θρησκευτικά μνημεία

Πόλος έλξης τα θρησκευτικά μνημεία

3' 20" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Μόσχα, Πεκίνο, Λονδίνο, Νέα Υόρκη περιλαμβάνει για τον επόμενο χρόνο το πρόγραμμα των αρμοδίων της Εκκλησίας της Ελλάδος με στόχο την προβολή της πλούσιας θρησκευτικής κληρονομιάς της χώρας μας. Η Εκκλησία της Ελλάδας θα εκπροσωπηθεί στις διεθνείς τουριστικές εκθέσεις, που διοργανώνονται στις 4 πόλεις-παγκόσμια κέντρα.

Σε διεθνείς εκθέσεις

Η αρχή γίνεται από τις 19 Μαρτίου, από τη διεθνή τουριστική έκθεση της Μόσχας, και ακολουθεί το τρίτο δεκαήμερο του Ιουνίου η έκθεση του Πεκίνου, το πρώτο δεκαήμερο του Νοεμβρίου η έκθεση στο Λονδίνο και τον Ιανουάριο του 2014 η έκθεση στη Νέα Υόρκη. «Ενώ διάφορες μορφές τουρισμού δείχνουν να φθίνουν, ο θρησκευτικός βρίσκεται σε συνεχή άνθηση» ανέφερε, μιλώντας στην «Κ», ο μητροπολίτης Δωδώνης και πρόεδρος του Συνοδικού Γραφείου Προσκυνηματικών Περιηγήσεων (θρησκευτικού τουρισμού) κ. Χρυσόστομος.

Ηδη υπάρχει σημαντική κινητοποίηση για την ανάδειξη των ιερών προσκυνημάτων, μονών και θρησκευτικών τόπων, διαδρομών και ιερών μνημείων της Ελλάδας, έχουν υπογραφεί συμβάσεις συνεργασίας με τη Ρωσία, ενώ βρίσκεται σε φάση ολοκλήρωσης η σύμβαση με τη Σερβία.

Ειδικότερα, οι μητροπόλεις της χώρας τώρα καταγράφουν τα θρησκευτικά μνημεία στην περιοχή της δικαιοδοσίας τους, με στόχο τρία μνημεία από κάθε μητρόπολη να αναρτηθούν στην ιστοσελίδα του υπουργείου Τουρισμού, καθώς και στην ιστοσελίδα της Εκκλησίας της Ελλάδος. Αλλωστε, στην ιστοσελίδα του υπουργείου Τουρισμού υπάρχει ειδικό αφιέρωμα στον θρησκευτικό τουρισμό με εμβληματικά μνημεία όπως η Παναγία της Τήνου, τα Μετέωρα, το μοναστήρι της Πάτμου. Και βέβαια δεν είναι μόνο αυτά, καθώς η Ελλάδα είναι διάσπαρτη με θρησκευτικά μνημεία, αφού έχει μακραίωνη ιστορία συνδεδεμένη με τους 21 αιώνες του Χριστιανισμού.

Ο θρησκευτικός τουρισμός μπορεί να αποτελεί σταθμό ενός μεγαλύτερου τουριστικού ταξιδιού. Εξάλλου, εάν υπάρξουν καλή οργάνωση και σχεδιασμός, η επίσκεψη σε ένα τόπο θρησκευτικής μνήμης μπορεί να συνδυαστεί με άλλες μορφές τουρισμού, όπως τα σύντομα ταξίδια για φυσιολατρικό τουρισμό (π.χ. για πεζοπορία). Από την άλλη, ο θρησκευτικός τουρισμός, έχει το πλεονέκτημα ότι αποτελεί αυτοτελή μορφή τουρισμού, που μπορεί να γίνει σε διαφορετικές εποχές του χρόνου, και όχι μόνο κατά τους θερινούς μήνες.

«Και η Ελλάδα έχει εκατοντάδες θρησκευτικά μνημεία, τα οποία μπορούν να αποτελέσουν πόλο έλξης όχι μόνο των Ορθοδόξων αλλά και των πιστών άλλων θρησκειών και δογμάτων» παρατηρεί, μιλώντας στην «Κ», ο Νίκος Ταμπάκης καθηγητής Θεολογίας στο Πρότυπο Εκπαιδευτήριο Αθηνών, όπου την προσεχή Τετάρτη διοργανώνεται ημερίδα για τον θρησκευτικό-προσκυνηματικό τουρισμό.

Ηδη, ο δρόμος έχει ανοίξει, καθώς ο θρησκευτικός τουρισμός έχει αναδειχθεί μεταξύ των βασικών προτεραιοτήτων της ελληνικής τουριστικής πολιτικής, ενώ πολλοί οργανισμοί ή ενώσεις όπως η UNESCO, η Ευρωπαϊκή Ενωση, και πολλά κράτη αναλαμβάνουν πρωτοβουλίες και εκπονούν προγράμματα με στόχο την αύξηση του θρησκευτικού τουρισμού, αναδεικνύοντας και προβάλλοντας θρησκευτικές εορτές και εκδηλώσεις.

«Στην προσπάθεια αντιμετώπισης της οικονομικής κρίσης στην Ελλάδα θα πρέπει να ενισχυθεί ο θρησκευτικός τουρισμός, ως μοχλός ανάπτυξης. Η συστηματικότερη προβολή της πλούσιας θρησκευτικής πολιτιστικής κληρονομιάς της Ελλάδας συνιστά μια στρατηγική επιλογή για την αναβάθμιση πολλών περιοχών» παρατηρεί ο κ. Ταμπάκης, δίνοντας το στίγμα για αξιοποίηση του πλούτου της Ελλάδας που δεν θα περιορίζεται στο δίπτυχο «ήλιος – θάλασσα».

Τρεις εκκλησίες στην Αττική

Τις άγνωστες πτυχές θρησκευτικών μνημείων της Αττικής επιχείρησαν να αναδείξουν οι μαθητές του κ. Ταμπάκη. Σταχυολογώντας από τη σχετική εργασία τους παρατηρούμε ότι η Μονή Δαφνίου ιδρύθηκε τον 6ο αιώνα πάνω στα ερείπια του ναού του Δαφναίου Απόλλωνα, ο οποίος είχε καταστραφεί από τους Γότθους το 395. Κάποιοι κίονες ιωνικού ρυθμού του αρχαίου ναού χρησιμοποιήθηκαν και πάλι. Σήμερα έχει διασωθεί μόνο ένας, ενώ οι υπόλοιποι μεταφέρθηκαν στο Λονδίνο από τον Λόρδο Ελγιν.

Απέναντι από ό,τι απέμεινε από τη βιβλιοθήκη του Αδριανού στο Μοναστηράκι, βρίσκεται σχεδόν κρυμμένος ο ναΐσκος του Αγίου Ελισσαίου, ξαναστημένος από το 2005 και ύστερα από έναν ύπνο αφάνειας 60 χρόνων. Ο ναΐσκος θεωρείται κτίσμα της τουρκοκρατίας και είναι συνδεδεμένος με τις μορφές του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη και του Σκιαθίτη εξαδέλφου του, Αλέξανδρου Μωραϊτίδη, που πέρασαν εκεί τις κατανυκτικές ώρες της Αγρυπνίας ψάλλοντας.

Τέλος, η Εκκλησία της Παναγίας Καπνικαρέας, στην οδό Ερμού, είναι βυζαντινή εκκλησία που χρονολογείται από τον 11ο αιώνα, αφιερωμένη στα Εισόδια της Θεοτόκου και ανήκει στο Παν. Αθηνών – έτσι λοιπόν ονομάζεται «Ιερός Πανεπιστημιακός Ναός». Ο Φώτης Κόντογλου έχει αγιογραφήσει την εικόνα της Πλατυτέρας στο Ιερό του Ναού.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή