«Σωσίβιο» 250 εκατ. ευρώ από το Δημόσιο στη «Μορέας»

«Σωσίβιο» 250 εκατ. ευρώ από το Δημόσιο στη «Μορέας»

2' 29" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Ακόμα μία δύσκολη απόφαση καλείται να λάβει το Δημόσιο για τους αυτοκινητόδρομους, αυτή τη φορά για την κοινοπραξία Μορέας. Το διακύβευμα σε αυτή την περίπτωση δεν είναι η εγκατάλειψη ενός ημιτελούς έργου, καθώς ο δρόμος έχει σχεδόν τελειώσει, αλλά η διατήρηση μιας εικόνας οικονομικής σταθερότητας για τη χώρα. Το κόστος; Εκτιμάται ότι η «διάσωση» της κοινοπραξίας θα κοστίσει στο Δημόσιο περί τα 250 εκατομμύρια ευρώ.

Ο αυτοκινητόδρομος Κορίνθου – Τρίπολης – Καλαμάτας και Λεύκτρου – Σπάρτης, συνολικού μήκους 205 χλμ., ξεκίνησε να (ανα)κατασκευάζεται το 2008 με αρχικό ορίζοντα ολοκλήρωσης τον Σεπτέμβριο του 2012. Πρόκειται για το μόνο από τα πέντε παραχωρημένα οδικά έργα που δεν «πάγωσε». Τα προβλήματα βέβαια ήταν και εδώ αρκετά (απαλλοτριώσεις, αρχαιολογικές ανασκαφές, χαμηλές ταχύτητες του κατασκευαστή) με αποτέλεσμα έπειτα από διαδοχικές παρατάσεις η ημερομηνία ολοκλήρωσης του έργου να τοποθετείται στα τέλη του 2014 (το τμήμα Λεύκτρου – Σπάρτης ενδέχεται να δοθεί στα τέλη του καλοκαιριού). Ομως τα προβλήματα δεν ήταν μόνο τεχνικά. Τα πρώτα «σύννεφα» εμφανίστηκαν τον Ιούνιο του 2013, όταν η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ) διέκοψε τη χρηματοδότηση του έργου, εγείροντας θέμα βιωσιμότητας του χρηματοοικονομικού μοντέλου, λόγω της μεγάλης μείωσης των εσόδων.

Οι επιλογές του Δημοσίου ήταν δύο: να καταγγείλει τη σύμβαση παραχώρησης (μιας και η χρηματοδότηση του έργου είναι ευθύνη του παραχωρησιούχου) ή να παρέμβει «πυροσβεστικά». Τελικά προτιμήθηκε η δεύτερη λύση, παρότι δεν υπήρχε θέμα εγκατάλειψης ημιτελών εργοταξίων (το έργο βρίσκεται σε πολύ προχωρημένο στάδιο). Κι αυτό, γιατί τα υπουργεία Υποδομών και Οικονομικών εκτίμησαν πως η διακοπή του έργου θα αποτελούσε πλήγμα στην προσέλκυση νέων επενδύσεων και ιδίως στην προθυμία της ΕΤΕπ να αναλάβει νέα έργα στη χώρα μας.

Ετσι, ύστερα από διαπραγματεύσεις, το Δημόσιο συμφώνησε να αναζητήσει λύση στην κατεύθυνση της πρόσθετης χρηματοδότησης της Μορέας και οι τράπεζες συμφώνησαν να συνεχίσουν τη δανειοδότηση του έργου μέχρι τον Νοέμβριο και μέχρι να συμπληρωθεί το 90% των δανείων. Ετσι από τα 526 εκατομμύρια ευρώ του συνόλου των δανείων απέμεινε η καταβολή περίπου 55 εκατομμυρίων. Η δε κοινοπραξία φέρεται έκτοτε να συνεχίζει τα έργα με δικούς της πόρους.

Οι διαπραγματεύσεις ξεκίνησαν εκ νέου τον Ιανουάριο και πλέον δείχνουν να έχουν καταλήξει στο μοντέλο: το Δημόσιο δέχεται να καλύψει για λογαριασμό της Μορέας το χρηματοδοτικό κενό του έργου με τη μορφή πρόσθετης επιδότησης λειτουργίας. (Από την αρχική σύμβαση παραχώρησης, η Μορέας δικαιούνταν επιδότηση εφόσον ο κυκλοφοριακός φόρτος ήταν χαμηλός. Η επιδότηση αυτή, που ξεκινά να καταβάλλεται μετά την ολοκλήρωση του έργου, είναι -στο χειρότερο σενάριο- 199 εκατ. ευρώ σε βάθος 30ετίας.)

Το ποσό αυτό εκτιμάται ότι θα φθάσει τα 250 εκατ. ευρώ σε βάθος 30ετίας, ωστόσο το τελικό ποσό θα συγκεκριμενοποιηθεί ανάλογα με την έλλειψη χρηματοδότησης για την εξυπηρέτηση των δανείων. Η πρόταση έχει ήδη τεθεί υπ’ όψιν της Ευρωπαϊκής Επιτροπής που φέρεται να είναι κατ’ αρχήν θετική. Σύμφωνα με πηγές του περιβάλλοντος του κ. Μιχ. Χρυσοχοΐδη, το υπουργείο Υποδομών επιθυμεί η συμφωνία να οριστικοποιηθεί μέσα στο επόμενο δεκαπενθήμερο, ώστε να ξεκινήσει η διαδικασία ελέγχου από τις διευθύνσεις της Ε.Ε., το Ελεγκτικό Συνέδριο κ.λπ. και να καταλήξει στη Βουλή μέσα στο πρώτο εξάμηνο του έτους.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή