Όλγα Σελλά ΟΛΓΑ ΣΕΛΛΑ

Ενιαία τιμή, πολλές αγορές

ΠΟΛΙΤΙΚΗ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ: ΣΚΕΨΕΙΣ

Πάντα, ή στις περισσότερες περιπτώσεις, ένα γεγονός γίνεται αφορμή να ξαναδούμε πολλά και διαφορετικά πράγματα. Οπως π.χ. η περίπτωση με τη συζήτηση που έγινε και γίνεται για την ενιαία τιμή των βιβλίων. Με αφορμή τις συζητήσεις για την κατάργησή της, πολύς κόσμος (πολύ περισσότερος από αυτούς που αγοράζουν συστηματικά βιβλία) έμαθε τι σήμαινε μέχρι τώρα ενιαία τιμή, πότε καθιερώθηκε, τι αφορούσε. Η ενδεχόμενη κατάργησή της έφερε στην επιφάνεια συζητήσεις, ένωσε χώρους που δεν «μιλιόντουσαν». Τελικά αποφασίστηκε να διατηρηθεί η ενιαία τιμή μόνο στα λογοτεχνικά βιβλία και μόνο στην πρώτη έκδοσή τους. Η Ενωση Ελληνικού Βιβλίου αντέδρασε και πάλι έντονα. Και η αλήθεια είναι ότι η ανακοίνωσή της δίνει αφορμή για νέες σκέψεις και προβληματισμούς.

Διαμαρτύρονται οι εκδότες για το «μόνο στην πρώτη έκδοση». Ομως, είναι γνωστό εδώ και χρόνια, ότι ο εκδότης βγάζει τα έξοδά του από την εξάντληση της μισής, μερικές φορές, πρώτης έκδοσης. Κι όχι μόνο για τα ελληνικά λογοτεχνικά βιβλία, αλλά και για τα ξένα, στα οποία προστίθεται το κόστος της μετάφρασης και τα δικαιώματα. Τώρα, πόσα βιβλία ξεπερνούν την πρώτη έκδοση; Αν δείτε τις λίστες με τα ευπώλητα είτε πρόκειται για τη λεγόμενη «ροζ λογοτεχνία» ή light αν θέλουμε να είμαστε πιο ευγενικοί, είτε για αστυνομικά μυθιστορήματα. Σε σπάνιες περιπτώσεις μπορεί να «τσιμπήσουν» κάποια αυτοβιογραφικά βιβλία Ελλήνων ή ξένων συγγραφέων. Αρα, από εκεί και πέρα, όσο περισσότερα αντίτυπα πουληθούν θα είναι για το καλό όλων: των εκδοτών, των βιβλιοπωλών, και φυσικά των αναγνωστών. Και της αγοράς γενικότερα. Δεύτερο θέμα που επισημαίνεται στην ανακοίνωση-διαμαρτυρία της ΕΝΕΛΒΙ: «Γιατί τα λογοτεχνικά βιβλία και όχι τα επιστημονικά, τα φιλοσοφικά, τα παιδικά; ... Η τακτική αυτή δείχνει και μια διάθεση ρατσισμού», λέει η ανακοίνωση.

Τι ακριβώς συμβαίνει στην αγορά; Αυτά που κυρίως κυριαρχούν είναι τα λογοτεχνικά (ιδίως οι κατηγορίες που περιγράψαμε). Το κοινό που αγοράζει και παρακολουθεί τα «δύσκολα» βιβλία είναι μια εξαιρετικά μικρή ομάδα (το ξέρουν όλοι οι ασχολούμενοι με το βιβλίο αυτό) και είναι απολύτως σίγουρο ότι θα αναζητήσουν το βιβλίο που ψάχνουν κι όχι τη διαφορά από βιβλιοπωλείο σε βιβλιοπωλείο. Επίσης τα ράφια των σούπερ μάρκετ που έχουν βιβλία, δεν υπάρχει καμία περίπτωση να βάλουν φιλοσοφικά δοκίμια σ’ αυτές τις θέσεις. Τέλος, το κοινό αυτών των βιβλίων, το εξαιρετικά μικρό (για περίπου 10 χιλ. πανελλαδικά μιλάμε) είναι σκορπισμένο παντού. Εχουν φτιάξει τις σχέσεις με τους καλούς και ενημερωμένους βιβλιοπώλες στη Λιβαδειά, τα Γιάννενα, τον Βόλο, παντού. Δεν πρόκειται να πάνε στο σούπερ μάρκετ για να αγοράσουν Καντ ή Τσόμσκι, γιατί απλούστατα εκεί δεν θα υπάρχει. Οσο για τα παιδικά, που απουσιάζουν από τη ρύθμιση, οι γονείς θα πάρουν για τα παιδιά τους βιβλία οπωσδήποτε και απ’ οπουδήποτε. Θα εξακολουθήσει να είναι το πιο ακμαίο κομμάτι της αγοράς.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ