ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Αποψη: Το μυστικό όπλο της Γερμανίας στο Mundial

ΑΝΔΡΕΑΣ ΔΡΥΜΙΩΤΗΣ

Το λογισμικό που ανέπτυξε η SAP ονομάστηκε «Match Insights» και μια πρώτη έκδοση παραδόθηκε στον προπονητή της Γερμανίας Joachim Low τον Μάρτιο του 2014, ο οποίος από τότε δεν το αποχωρίζεται.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Το Mundial τελείωσε με Παγκόσμια Πρωταθλήτρια τη Γερμανία. Ακόμα και αυτοί που δεν χωνεύουν τους Γερμανούς, παραδέχονται ότι όντως είχαν την καλύτερη ομάδα. Διαβάσαμε πολλές λεπτομέρειες σχετικά με τα παιχνίδια τους και την απόδοσή τους. Στην προσπάθειά τους για την κατάκτηση του Παγκοσμίου Κυπέλλου είχαν ένα μυστικό όπλο που αποκαλύφθηκε εκ των υστέρων. Ποιο ήταν αυτό το μυστικό όπλο; Λογισμικό, ειδικά φτιαγμένο για την γερμανική ομάδα, από μια πολύ γνωστή γερμανική εταιρεία λογισμικού τη SAP.

Η ενδιαφέρουσα ιστορία ξεκίνησε τον Οκτώβριο του 2013, όταν η γερμανική Ομοσπονδία Ποδοσφαίρου αποφάσισε να συνεργαστεί με τη SAP για να αναπτύξουν ένα λογισμικό το οποίο να βοηθά στην ανάλυση των παιχνιδιών των αντιπάλων της Γερμανίας. Το λογισμικό ονομάστηκε «Match Insights» και μια πρώτη έκδοση παραδόθηκε στον προπονητή της Γερμανίας Joachim Low τον Μάρτιο του 2014, ο οποίος από τότε δεν το αποχωρίζεται.

Το λογισμικό αναλύει το παιχνίδι των ομάδων από τις εικόνες που παρέχουν κάμερες που υπάρχουν στο γήπεδο και δίνει πολύτιμες πληροφορίες σε όλων των ειδών τις συσκευές (υπολογιστές, tablets και smart phones), ώστε να είναι ιδιαίτερα εύκολη η πρόσβαση στις αναλύσεις του. Είναι μια όχι και τόσο κλασική εφαρμογή μιας καινούργιας τάσης που αναπτύσσεται τα τελευταία χρόνια στον επιχειρηματικό κόσμο και περιγράφεται με τον γενικό τίτλο: «Big Data Analytics».

Δεν έχουν δοθεί ακόμα πολλές λεπτομέρειες σχετικά με το λογισμικό, αλλά ορισμένες πληροφορίες που βρήκα στον ξένο Τύπο είναι εξαιρετικά ενδιαφέρουσες. Το λογισμικό ανέλυσε τα παιχνίδια της γαλλικής ομάδας και πιστοποίησε ότι οι Γάλλοι συγκεντρώνονται πολύ περισσότερο στο κέντρο, αφήνοντας ακάλυπτες τις πλευρές τους, γιατί οι οπισθοφύλακές τους δεν κάλυπταν σωστά τα πλάγια. Ετσι οι Γερμανοί κτύπησαν από τις πλευρές. Μια άλλη εντυπωσιακή λεπτομέρεια που έδωσε το λογισμικό και βοήθησε την ομάδα να βελτιώσει την ταχύτητά της είναι η έξης: Οταν η Γερμανία έφθασε στα ημιτελικά το 2010, η μέση διακράτηση της μπάλας της γερμανικής ομάδας ήταν 3,4 δευτερόλεπτα. Με τη βοήθεια του Match Insights στο Mundial της Βραζιλίας ήταν μόλις 1,1 δευτερόλεπτο! Μια απίστευτη ταχύτητα στην εναλλαγή της μπάλας.

Η παραπάνω ενδιαφέρουσα εφαρμογή της πληροφορικής δείχνει ανάγλυφα ότι νικητής στον αθλητικό και στον επιχειρηματικό κόσμο θα είναι αυτός που θα εκμεταλλευθεί στο μέγιστο την υπάρχουσα τεχνολογία για να βελτιώσει τις επιδόσεις του και τις προοπτικές του.

Σήμερα γίνεται μεγάλη συζήτηση σχετικά με αυτό που συλλογικά ονομάζεται «big data analytics». Ουσιαστικά πρόκειται για την ανάλυση και εκμετάλλευση πολύ μεγάλου όγκου δεδομένων που μπορεί να δημιουργούνται από μια διαδικασία προκειμένου να αποκαλυφθούν τυποποιημένες συμπεριφορές (patterns). Η ιστορία αυτή δεν είναι καινούργια. Ξεκίνησε πριν από 15 χρόνια περίπου σαν επιχειρηματική ευφυΐα (business intelligence). Λέγεται μάλιστα πολύ χαρακτηριστικά ότι τα μεγάλα καταστήματα Walmart στις ΗΠΑ, από την ανάλυση των στοιχείων των πωλήσεών τους κατάφεραν να αυξήσουν τις πωλήσεις σε μπίρες, τοποθετώντας τις μπίρες κοντά στα προϊόντα για μωρά. Η εξήγηση ήταν απλή. Οταν οι μαμάδες ξέμεναν από πάνες για τα μωρά, τηλεφωνούσαν στους συζύγους να περάσουν από κάποιο κατάστημα για να αγοράσουν πάνες, όταν έφευγαν από τις δουλειές τους. Ετσι οι άνδρες πηγαίναν βιαστικά στα καταστήματα για να αγοράσουν τις πάνες, έβλεπαν τις μπίρες και αγόραζαν και τα δύο!

Σκόπιμα ξεκίνησα το θέμα πολύ χαλαρά, αλλά αυτό είναι πολύ σοβαρό και θα έπρεπε να απασχολήσει πρωτίστως τους καθ’ ύλην αρμόδιους που μας κυβερνούν. Μόνο με τη συστηματική ανάλυση και τη βοήθεια των ειδικών θα μπορέσουν να περιορίσουν την κατάχρηση στη συνταγογράφηση, στα εκατομμύρια παραπεμπτικά, στις συντάξεις σε πεθαμένους και σε μαϊμού ανάπηρους.
Θα σας δώσω άλλο ένα παράδειγμα όπου είναι απαραίτητη η μεθοδολογία των «big data analytics». Εχουν ήδη εγκατασταθεί σε πολλά πρατήρια καύσιμων συστήματα εισροών και εκροών. Αυτά δημιουργούν καθημερινά μεγάλο όγκο δεδομένων, τα οποία πρέπει κάποιος να τα επεξεργαστεί προκειμένου να διαπιστώσει αν υπάρχουν ενδείξεις για λαθρεμπόριο ή κλοπή στην αντλία. Τέτοιες υπηρεσίες υπάρχουν στο εξωτερικό και θα μπορούσε το κράτος να τις χρησιμοποιήσει προκειμένου να λύσει ένα πολύ σοβαρό θέμα που υπάρχει με τα καύσιμα. Από όσα γνωρίζω μέχρι στιγμής δεν γίνεται καμία επεξεργασία αυτών των δεδομένων, ούτε είμαι βέβαιος ότι συγκεντρώνονται κάπου για πιθανή μελλοντική επεξεργασία.

Ισως και οι φορολογικές αρχές θα έπρεπε να χρησιμοποιήσουν τη μεθοδολογία αυτή προκειμένου να εστιάσουν τους ελέγχους τους. Για λόγους ισότητας όταν η εφορία αποφασίζει να πραγματοποιήσει ελέγχους, χρησιμοποιεί την τυχαιότητα για τον σκοπό αυτό. Λέει, για παράδειγμα, ότι θα ελεγχθούν όλα τα νομικά ή φυσικά πρόσωπα των οποίων ο ΑΦΜ λήγει στο τάδε ψηφίο. Δηλαδή θα ελεγχθεί ένας στους δέκα και η επιλογή είναι εντελώς τυχαία. Είναι σαν να ψάχνεις για πετρέλαιο ανοίγοντας τρύπες κάθε 100 χιλιόμετρα, ελπίζοντας ότι κάποια στιγμή θα φανείς τυχερός. Εχετε δει κανένα να βρήκε πετρέλαιο με τη μέθοδο αυτή; Μια προκαταρκτική ανάλυση θα μπορούσε να δώσει πολύ περισσότερα στοχευμένα αποτελέσματα.

Πριν από μερικούς μήνες η ΙΒΜ ανακοίνωσε ότι θα δημιουργήσει ένα κέντρο εξειδίκευσης στον τομέα των Big Data & Business Analytics στην Ελλάδα (Center of Competence). Η κίνηση αυτή είναι αποτέλεσμα της πρόσφατης επίσκεψης της CEO της IBM, κ. Ginni Rometty στον πρωθυπουργό κ. Αντώνη Σαμαρά, όπου συζητήθηκαν οι προοπτικές αξιοποίησης των πλεονεκτημάτων της Ελλάδας στον τομέα των ΤΠΕ. Στην ίδια εκδήλωση ανακοινώθηκε η συνεργασία της IBM και της Alpha Bank στον τομέα αυτό. Χαρακτηριστικά ο κ. Ευστάθιος Κακογιάννης, εντεταλμένος γενικός διευθυντής πληροφορικής και υποστηρικτικών λειτουργιών της Alpha Bank, δήλωσε: «Συνάπτοντας συνεργασία με την IBM και αξιοποιώντας τις μεγάλες δυνατότητες που διαθέτει η IBM στην Ελλάδα στον τομέα των Business Analytics, η Alpha Bank αποκτά βαθύτερη πληροφόρηση και γνώση  για τους τομείς όπου δραστηριοποιείται, από τη λιανική τραπεζική έως την αξιολόγηση κινδύνου, τη συμμόρφωση και την εταιρική διακυβέρνηση. Αυτή η πληροφόρηση βελτιώνει την ικανότητά μας να εξυπηρετούμε καλύτερα τους πελάτες μας, να αξιολογούμε την απόδοσή μας και το επίπεδο ικανοποίησης των πελατών μας, καθώς και να παρέχουμε νέες υπηρεσίες». Ο ιδιωτικός τομέας πάντα πρώτος στην εκμετάλλευση της τεχνολογίας.

Είδα και άλλες συνεργασίες κυρίως με Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα, αλλά καμία συνεργασία με κρατικές υπηρεσίες που θα έπρεπε να είναι οι κατεξοχήν ενδιαφερόμενοι συνεργάτες του κέντρου αυτού. Εύχομαι και ελπίζω ότι θα το κάνουν στο μέλλον. Χωρίς τη στενή συνεργασία του Κράτους με τις εξειδικευμένες εταιρείες του ιδιωτικού τομέα δεν θα μπορέσουμε να φτιάξουμε ένα αποτελεσματικό και αποδοτικό κρατικό μηχανισμό προς όφελος όλων των πολιτών της χώρας μας.

Θέλω να κλείσω το σημερινό σημείωμα, αντιγράφοντας την τελευταία παράγραφο από το ρεπορτάζ του αγγλικού εντύπου Computer Weekly Europe από όπου πήρα τις πληροφορίες για το Match Insight. Καταλήγει, λοιπόν, το ρεπορτάζ ως εξής: «Υπήρχαν 8 κάμερες σε κάθε αγώνα στη Βραζιλία και οι εικόνες ήταν διαθέσιμες σε όλες τις ομάδες – αλλά μόνο η χώρα των Audi, BMW και Mercedes έκανε χρήση αυτού του τύπου των big data analytics». Ο αρθρογράφος σε μια πρόταση αναδεικνύει την πικρία του αλλά και τον θαυμασμό του για την υπεροχή της γερμανικής μεθοδικότητας, είτε μας αρέσει είτε δεν μας αρέσει.

* Ο κ. Ανδρέας Δρυμιώτης είναι σύμβουλος επιχειρήσεων

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ