ΕΛΛΑΔΑ

Εκρηξη μεταναστευτικού ρεύματος λόγω του ISIS

ΓΙΑΝΝΗΣ ΣΟΥΛΙΩΤΗΣ

Φωτογραφία (ντοκουμέντο) στην οποία απεικονίζονται Σύροι μετανάστες στο λιμάνι της Σάμου, ενώ περιμένουν να επιβιβαστούν σε αρματαγωγό του Πολεμικού Ναυτικού που θα τους μεταφέρει στην Αττική.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ: Μετανάστευση

Στην κλιμάκωση των εχθροπραξιών σε Συρία και Ιράκ και την προέλαση των ισλαμιστών μαχητών του ISIS αποδίδουν οι ελληνικές αρχές την εκτίναξη του αριθμού των αλλοδαπών που συλλαμβάνονται τους τελευταίους μήνες στα νησιά του Ανατολικού Αιγαίου. Οι παράτυποι μετανάστες που έχουν εντοπιστεί εκεί, από την αρχή του χρόνου έως σήμερα, ανέρχονται σε 29.800 και εκτιμάται ότι θα ξεπεράσουν τις 32.000 έως το τέλος του 2014. Το προηγούμενο «ιστορικό υψηλό» είχε καταγραφεί το 2009, χρονιά κατά την οποία είχαν συλληφθεί στη νησιωτική χώρα 15.000 αλλοδαποί.

Οι προβλέψεις για τους επόμενους μήνες μόνο ενθαρρυντικές δεν είναι. Σύμφωνα με διπλωματικές πηγές, πάνω από ένα εκατ. Σύροι πρόσφυγες έχουν βρει καταφύγιο στην Τουρκία (από την έναρξη του εμφυλίου μέχρι τον Απρίλιο) εκ των οποίων πολλοί έχουν προσωρινά μεταφερθεί, με πρωτοβουλία της τουρκικής κυβέρνησης, στην περιοχή της Σμύρνης. Εκτιμάται ότι αρκετοί από αυτούς θα επιχειρήσουν ή έχουν ήδη εισέλθει παράνομα στη χώρα.

Δουλέμποροι

Το φαινόμενο καταγράφεται εντονότερο σε Λέσβο, Σάμο και Χίο. Το διάστημα Ιανουαρίου - Σεπτεμβρίου στη Μυτιλήνη εντοπίστηκαν 7.967 αλλοδαποί, στη Σάμο 6.351 και στη Χίο 4.440. Το δουλεμπορικό κύκλωμα στα απέναντι τουρκικά παράλια της Σμύρνης περιγράφεται από Ελληνες αξιωματούχους ως το πλέον ισχυρό, ενώ παρατηρείται «ενεργοποίηση» δουλεμπόρων στις τουρκικές ακτές απέναντι από την Κω. Αστυνομία και Λιμενικό δέχονται εισηγήσεις από ξένες υπηρεσίες πληροφοριών για αναλυτική χαρτογράφηση των εγκληματικών οργανώσεων που ελέγχουν τη λαθροδιακίνηση στα ανατολικά σύνορα της Ε.Ε.

Από τα στοιχεία που έχει στη διάθεσή της η «Κ» προκύπτει ότι το 80% των συλληφθέντων σε Λέσβο, Σάμο και Χίο είναι Σύροι, ενώ η εκτίναξη των μεταναστευτικών ροών παρατηρήθηκε το διάστημα από τον Απρίλιο και κατόπιν. Μάλιστα, το τελευταίο δίμηνο η ΕΛ.ΑΣ. έχει «επιστρατεύσει» αρματαγωγά του Πολεμικού Ναυτικού για τη μεταφορά σε Αττική και Βόρεια Ελλάδα (κυρίως στο κέντρο κράτησης στο Παρανέστι Δράμας) περίπου 2.000 μεταναστών που συνελήφθησαν σε Λέσβο, Σάμο και Χίο. Μαζικές μεταγωγές κρατουμένων από Σάμο και Κω έγιναν και με επιβατηγά πλοία.

Τη 14η Σεπτεμβρίου, για παράδειγμα, το αρματαγωγό «Ρόδος» παρέλαβε από το Βαθύ Σάμου 400 μετανάστες και τους μετέφερε στην Αττική, για ταυτοποίηση, δακτυλοσκόπηση κ.ά. Οι 370 αφέθηκαν ελεύθεροι αφού πρώτα τους δόθηκε προσωρινή άδεια παραμονής, διάρκειας από έναν έως έξι μήνες. Την 20ή Σεπτεμβρίου, αντίστοιχα, το αρματαγωγό «Ικαρία» μετέφερε στην Αττική από το Μαλαγάρι της Σάμου 420 αλλοδαπούς. Περισσότεροι από 300 αφέθηκαν ελεύθεροι είτε επειδή ταυτοποιήθηκαν ως Σύροι πρόσφυγες (τους δόθηκε εξάμηνη αναστολή απέλασης) είτε επειδή χαρακτηρίστηκαν ως ακαθόριστης υπηκοότητας.

Καλά πληροφορημένη πηγή εξηγεί στην «Κ» ότι λόγω έλλειψης χώρου στα κέντρα κράτησης, οι περισσότεροι παράτυποι μετανάστες χαρακτηρίζονται ως ακαθόριστης υπηκοότητας και αφήνονται ελεύθεροι με την υποχρέωση να εγκαταλείψουν τη χώρα οικειοθελώς μέσα σε ένα μήνα. Η ίδια πηγή προσθέτει πως σε διαφορετική περίπτωση, εάν δηλαδή ολοκληρωθεί η διαδικασία ταυτοποίησης και ο κρατούμενος διαπιστωθεί ότι είναι π.χ. Πακιστανός υπήκοος, θα πρέπει να κρατηθεί έως ότου απελαθεί, κάτι που ωστόσο η ΕΛ.ΑΣ. αδυνατεί να κάνει λόγω παντελούς έλλειψης χώρων.

Ενδεικτικά, ενώ οι εγκαταστάσεις σε Αμυγδαλέζα, Ελληνικό και Μαρούσι είναι συνολικής χωρητικότητας 2.000 κρατουμένων, «φιλοξενούσαν» προ ημερών πάνω από 2.300 παράτυπους μετανάστες. Αντίστοιχη είναι η εικόνα στα κρατητήρια της ΓΑΔΑ και της Διεύθυνσης Αλλοδαπών. Στο μεταξύ, σύμφωνα με αστυνομική πηγή, πάνω από 100 αλλοδαποί σε Π. Ράλλη και στα κέντρα κράτησης σε Αμυγδαλέζα και Κόρινθο έχουν συμπληρώσει το ανώτατο χρονικό όριο κράτησης των 18 μηνών, ενώ άνω των 500 υπολογίζονται οι υπό απέλαση αλλοδαποί που κρατούνται για περισσότερους από 15 μήνες.

Στελέχη του υπουργείου Δημόσιας Τάξης έχουν, σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ», επεξεργαστεί νομοθετική ρύθμιση, που προβλέπει ότι όσοι αλλοδαποί συμπληρώνουν το όριο κράτησης των 18 μηνών θα αφήνονται ελεύθεροι με την υποχρέωση να εγκαταλείψουν τη χώρα μέσα σε διάστημα ενός μήνα. Σε περίπτωση νέας σύλληψής τους, η ΕΛ.ΑΣ. θα έχει τη δυνατότητα εκ νέου κράτησής τους για άλλους 18 μήνες. Στο μεταξύ, όσοι αλλοδαποί κρατούμενοι προσφεύγουν στη Δικαιοσύνη κατά του μέτρου της προσωρινής κράτησής τους δικαιώνονται από τα διοικητικά πρωτοδικεία της χώρας. Τον περασμένο Ιούλιο, για παράδειγμα, το δικαστήριο της Αθήνας αποφάσισε την αποφυλάκιση υπηκόου Μαυριτανίας, ο οποίος είχε κρατηθεί για πάνω από 18 μήνες, ενώ 15 αντίστοιχες υποθέσεις έχουν «τρέξει» (από τον περασμένο Μάιο) με πρωτοβουλία του Ελληνικού Συμβουλίου για τους Πρόσφυγες.

«Ψαλίδι» στις δαπάνες της Frontex για τις επιχειρήσεις στο Αιγαίο

Περιορίζει τον ρόλο του στο Αιγαίο ο ευρωπαϊκός οργανισμός Frontex. Την τελευταία διετία χρηματοδοτεί το Λιμενικό Σώμα με «μόλις» 2 εκατ. ευρώ, τη στιγμή που το μηνιαίο κόστος των επιχειρήσεων στο Ανατολικό Αιγαίο έχει εκτιναχθεί στα 5 εκατομμύρια. Ταυτόχρονα, ενώ ο ετήσιος προϋπολογισμός του οργανισμού ανέρχεται στα 90 εκατ. ευρώ, ο Frontex διαθέτει 20 εκατομμύρια για χρηματοδότηση δράσεων των κρατών–μελών που αφορούν τη φύλαξη των θαλάσσιων συνόρων τους. Ανώτατος αξιωματικός του Λιμενικού Σώματος αποδίδει, μιλώντας στην «Κ», την τακτική του οργανισμού σε στρατηγική εξορθολογισμού των δαπανών του. Πάντως, η Κομισιόν ενέκρινε πρόσφατα πρόσθετη χρηματοδοτική βοήθεια ύψους 3,4 εκατ. ευρώ προς την Ελλάδα για την κάλυψη έκτακτων αναγκών έως το τέλος του έτους. Παράλληλα, τη χρηματοδότηση αγοράς και εγκατάστασης δικτύου κεραιών και αισθητήρων κατά μήκος νησιών του Αν. Αιγαίου ζητεί η Ελλάδα από το Ταμείο Εσωτερικής Ασφάλειας. Ο προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται στα 70 εκατ. ευρώ και προβλέπει λειτουργία 30 ραντάρ και καμερών τα οποία θα καταγράφουν σε πραγματικό χρόνο τις κινήσεις κυκλωμάτων δουλεμπόρων και παράτυπων μεταναστών. Η οριστική απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής αναμένεται το αμέσως επόμενο διάστημα. Αισιόδοξία για την τελική έκβαση της διαπραγμάτευσης εκφράζουν στην «Κ» στελέχη του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ