ΕΛΛΑΔΑ

Η κίνηση επέστρεψε στους δρόμους

ΓΙΑΝΝΗΣ ΕΛΑΦΡΟΣ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Οφθαλμαπάτη ή πραγματικότητα; Πραγματική εξέλιξη ή ευσεβείς πόθοι; Το τελευταίο διάστημα, ειδικά μετά το άνοιγμα των σχολείων, πληθαίνουν οι οδηγοί που αναφέρουν αυξημένη κίνηση Ι.Χ. στους δρόμους της Αθήνας, ακόμα και εικόνες μποτιλιαρίσματος, που παραπέμπουν σε παλαιότερες εποχές. Ποια είναι η πραγματικότητα; Τα στοιχεία δείχνουν ότι η ελεύθερη πτώση της κίνησης οχημάτων στην Αθήνα τα τελευταία χρόνια έχει ανακοπεί και φαίνεται να σταθεροποιείται η κατάσταση, ενώ καταγράφονται και ορισμένα αχνά σημάδια ανόδου.

Μικρή άνοδο στις διελεύσεις τον Σεπτέμβριο και τον Οκτώβριο του 2014 σε σχέση με τους αντίστοιχους μήνες πέρυσι καταγράφηκε στην Αττική Οδό. Τον Σεπτέμβριο φέτος υπήρξαν 209.172 ημερήσιες διελεύσεις έναντι 207.756 πέρυσι, ενώ αντίστοιχα τον Οκτώβριο φέτος υπήρξαν 201.851 διελεύσεις την ημέρα κατά μέσο όρο έναντι 200.245 πέρυσι. Βεβαίως, η αύξηση είναι οριακή κι έρχεται έπειτα από κατακρήμνιση της κίνησης, αλλά αποτυπώνει τάσεις σταθεροποίησης και μικρής αύξησης. Ας σημειωθεί πως το 2009 οι μέσες ημερήσιες διελεύσεις από την Αττική Οδό ήταν 323.552 τον Σεπτέμβριο και 310.580 τον Οκτώβριο. Από το 2012 οι διελεύσεις έπεσαν περίπου στις 215.000, ενώ το 2013 έπεσαν στις 200.000 δηλαδή η κυκλοφορία συρρικνώθηκε κατά 1/3. Φέτος είναι η πρώτη χρονιά που η πτώση φαίνεται να ανακόπτεται, καθώς σε ετήσια βάση κινείται στις 200.000 διελεύσεις και το τελευταίο δίμηνο καταγράφεται μια οριακή άνοδος.

Οι ερευνητές του Κέντρου Διαχείρισης Κυκλοφορίας της Περιφέρειας Αττικής, που καταγράφει την κυκλοφορία των οχημάτων στους βασικούς δρόμους της πρωτεύουσας, ετοιμάζουν την τριμηνιαία έκθεσή τους, που αφορά και τη φθινοπωρινή περίοδο. Τα στοιχεία που επεξεργάζονται αυτές τις ημέρες δείχνουν σίγουρα σταθεροποίηση της κίνησης, αλλά και ορισμένες ενδείξεις για άνοδο της κυκλοφορίας. Δεν υπάρχει συνολικά μείωση τον τελευταίο χρόνο. Σποραδικά παρατηρούνται κάποιες μικροαυξήσεις, ενώ και οι ώρες αιχμής σε ορισμένα σημεία έχουν διευρυνθεί, λένε στην «Κ». Τα στοιχεία, βέβαια, χρειάζονται επεξεργασία για να διακριβωθεί τι πραγματικά σημαίνουν. Για παράδειγμα, σύμφωνα με τους επιστήμονες του Κέντρου, στον μεγάλο οδικό άξονα του Κηφισού υπάρχουν τμήματα όπου καταγράφεται αύξηση της κίνησης από 2-8% σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο, αλλά και τμήματα με μείωση της κυκλοφορίας. Επίσης, στην κίνηση των Ι.Χ. καταγράφονται και οι αλλαγές στον ευρύτερο συγκοινωνιακό χάρτη. Για παράδειγμα, η κίνηση οχημάτων στις λεωφόρους Βουλιαγμένης και Ηλιουπόλεως έχει μειωθεί σημαντικά από τότε που επεκτάθηκε η γραμμή του μετρό και περισσότεροι πολίτες εξυπηρετούνται από το μέσο σταθερής τροχιάς.

Αν οι πολίτες και οι οδηγοί χρησιμοποιούν -ώς ένα βαθμό- το αυτοκίνητό τους για να κινηθούν εντός της πόλης, φαίνεται πως η μετακίνηση εκτός της πόλης, η εκδρομή ή το ταξίδι με αυτοκίνητο παραμένει είδος πολυτελείας για πολλούς. Αυτό αποτυπώνεται στα διόδια της Νέας Οδού, με χαρακτηριστικά τα στοιχεία από τα διόδια των Αφιδνών, μία από τις βασικές πύλες εξόδου των κατοίκων της Αθήνας. Σύμφωνα με τα στοιχεία της εταιρείας, στην κατεύθυνση προς Λαμία, το 2014 κινείται με μεγάλη πτωτική τάση σε σχέση με το 2013, περίπου 14,7%. Πρόκειται για την υψηλότερη πτώση σε ετήσια βάση, καθώς το 2013 η πτώση ήταν 3,4%, το 2012 14,6%, το 2011 9,6% και το 2010 3,9% (σύγκριση με το προηγούμενο έτος).

«Η κατανάλωση βενζίνης συνεχίζει να μειώνεται, σε καμία περίπτωση δεν έχουμε αύξηση, αλλά δεν έχουμε πια μεγάλες βουτιές, όπως τα προηγούμενα χρόνια. Και πόσο παρακάτω να πάει;» τονίζει στην «Κ» ο κ. Μιχάλης Κιούσης, πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Βενζινοπωλών Ελλάδας. «Αύξηση καταγράφεται στο πετρέλαιο κίνησης, αποτυπώνοντας και την αλλαγή στη σύνθεση του στόλου των οχημάτων, αφού τα περισσότερα αυτοκίνητα που αγοράζονται φέτος είναι πετρελαιοκίνητα. Θετικά επιδρά η μείωση της τιμής των καυσίμων», συμπληρώνει. Το 2013, σύμφωνα με στοιχεία της Infobank Hellastat, η κατανάλωση βενζίνης μειώθηκε σε σχέση με το 2012 κατά 7,6% (στους 2,66 εκατ. τόνους), ενώ η πωληθείσα ποσότητα πετρελαίου κίνησης κατέγραψε αύξηση 8,7% στα 2,24 εκατ. τόνους.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ