Αναζήτηση εσόδων από τη φορολόγηση αδήλωτων κεφαλαίων στο εξωτερικό

Αναζήτηση εσόδων από τη φορολόγηση αδήλωτων κεφαλαίων στο εξωτερικό

4' 0" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Εσοδα με «οποιονδήποτε τρόπο», ακόμα και αν αυτά προέρχονται από αδήλωτα κεφάλαια ή άλλες χαριστικές ρυθμίσεις, όπως αυτή που σχεδιάζεται για τα ληξιπρόθεσμα χρέη με περικοπή έως και 50% του αρχικού κεφαλαίου, αναζητεί η κυβέρνηση.

Συγκεκριμένα, το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης σχεδιάζει την αμνήστευση των αδήλωτων κεφαλαίων που βρίσκονται στο εξωτερικό. Στόχος, όπως αναφέρει ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Δημήτρης Μάρδας, είναι η φορολόγησή τους και όχι κατ’ ανάγκη ο επαναπατρισμός τους. «Η Γαλλία κατάφερε και εισέπραξε 6,5 δισ. ευρώ από τα κεφάλαια του εξωτερικού, γιατί όχι και εμείς;», τονίζει στην «Κ» ο κ. Μάρδας, ο οποίος έχει ήδη υποβάλει το σχέδιο φορολόγησης των κεφαλαίων αυτών στον υπουργό Οικονομικών Γ. Βαρουφάκη, οποίος και είναι ο υποστηρικτής της ρύθμισης αυτής.

Οπως αναφέρει ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών, πρόκειται για κεφάλαια που βρίσκονται στο εξωτερικό, τα οποία δεν έχουν δηλωθεί στην Ελλάδα και επί της ουσίας πρόκειται για μαύρο χρήμα. Οπως μάλιστα τον έχουν ενημερώσει στελέχη της αγοράς και του υπουργείου Οικονομικών, τα ποσά που βρίσκονται στο εξωτερικό είναι τόσο τεράστια που ακόμα και ο ίδιος εντυπωσιάστηκε από το νούμερο που άκουσε.

Ακόμα βέβαια δεν έχει αποφασισθεί ποιος θα είναι ο συντελεστής φορολόγησης των κεφαλαίων αυτών, καθώς και λεπτομέρειες της ρύθμισης, που όπως όλα δείχνουν θα έρθει πολύ γρήγορα στη Βουλή.

Ουσιαστικά πρόκειται για αμνήστευση κεφαλαίων με έναν φορολογικό συντελεστή που ενδεχομένως να κυμαίνεται μεταξύ 10% και 15%.

Μετά τις δύο ρυθμίσεις (αμνήστευση κεφαλαίων και ληξιπρόθεσμα) που έχουν ήδη ανακοινωθεί από υπουργούς της κυβέρνησης, δεν αποκλείεται, δεδομένου ότι ο κρατικός κορβανάς είναι άδειος, να αποφασισθεί και μια νέα περαίωση ανέλεγκτων και εκκρεμών υποθέσεων 2011-2014.

«Εγώ θα τους πιάσω»

Βέβαια, όλα αυτά που έχουν ανακοινωθεί από το οικονομικό επιτελείο έρχονται σε αντίθεση με όσα ανέφερε ο υπουργός Επικρατείας για την Καταπολέμηση της Διαφθοράς, Παναγιωτής Νικολούδης, σε συνέντευξή του στους New York Times. Συγκεκριμένα ο υπουργός τόνισε: «Δεν έχω τίποτα εναντίον των πλουσίων, είμαι εναντίον των ανέντιμων πλουσίων. Και είμαι εδώ για να τους πιάσω», εκτιμώντας πως εκτός Ελλάδας υπάρχουν 120 δισ. ευρώ, κυρίως σε επενδυτικούς λογαριασμούς στους οποίους η Ελλάδα δεν έχει πρόσβαση. Οπως αναφέρει στη συνέντευξη, έχει στα χέρια του 3.500 ελέγχους με οφειλόμενους φόρους ύψους 7 δισ. ευρώ, από τους οποίους ευελπιστεί πως μέχρι το καλοκαίρι θα έχουν εισπραχθεί 2,5 δισ. ευρώ. Σύντομα θα βρεθούν στο στόχαστρο άλλες 22.000 υποθέσεις, ύψους αρκετών δισεκατομμυρίων ευρώ, συμπληρώνει.

Οπως αναφέρει, υπάρχει σημαντικός αφορολόγητος πλούτος εκτός Ελλάδας, στον οποίον περιλαμβάνονται περισσότεροι από 2.000 ελληνικοί τραπεζικοί λογαριασμοί στην Ελβετία, που είναι καταγεγραμμένοι στη λίστα Λαγκάρντ η οποία εστάλη στην Ελλάδα το 2010.

Επαναπατρισμός

Η αμνήστευση κεφαλαίων ή, διαφορετικά, ο επαναπατρισμός κεφαλαίων δεν θα είναι η πρώτη φορά που θα εφαρμοσθεί στην Ελλάδα.

Το 2004 ο τότε υπουργός Οικονομικών Γ. Αλογοσκούφης έφερε στη Βουλή σχέδιο το οποίο έγινε νόμος του κράτους και προέβλεπε τον επαναπατρισμό κεφαλαίων (Ν. 3259/2004 άρθρο 38). Ο συντελεστής φορολόγησης των επαναπατρισθέντων κεφαλαίων είχε ορισθεί σε 3% υπό την προϋπόθεση ότι τα κεφάλαια αυτά θα επιστρέψουν έως τον Φεβρουάριο του 2015. Λόγω του μικρού ενδιαφέροντος η διαδικασία παρατάθηκε μέχρι 4 Ιουνίου 2005. Τα έσοδα για το ελληνικό Δημόσιο ανήλθαν σε 18,7 εκατ. ευρώ ενώ στην Ελλάδα επέστρεψαν συνολικά 625 εκατ. ευρώ.

Μερικά χρόνια αργότερα, η κυβέρνηση Γ. Παπανδρέου με υπουργό Οικονομικών τον Γ. Παπακωνσταντίνου, αναζητώντας πρόσθετα έσοδα ελέω της κρίσης που είχε ξεσπάσει, θέσπισε το 2010 νέο νόμο για τον επαναπατρισμό κεφαλαίων (άρθρο 18 του Ν. 3842/2010). Ο νέος νόμος είχε δύο συντελεστές, 5% κατά την εισαγωγή των κεφαλαίων και 8% χωρίς εισαγωγή κεφαλαίων, νομιμοποιώντας την κατάθεση ενώ αυτή παρέμενε στο εξωτερικό. Τα αποτελέσματα και αυτής της ρύθμισης ήταν ελάχιστα, με τις εισπράξεις να ανέρχονται μετά βίας στα 6,5 εκατ. ευρώ.

Ο λόγος που το νέο οικονομικό επιτελείο δεν ενδιαφέρεται αν θα επαναπατρισθούν τα κεφάλαια, παρά μόνο για τη φορολόγησή τους, έγκειται στον ν. 3691/2008 για το ξέπλυμα χρήματος. Η φοροδιαφυγή με τον ανωτέρω νόμο είναι ποινικό αδίκημα. Μπορεί να αμνηστεύεται φορολογικά η προέλευση των χρημάτων, αλλά ο νόμος δεν αναστέλλει το ποινικό κομμάτι της φοροδιαφυγής. Ακριβώς λοιπόν επειδή θα βρίσκεται σε ισχύ το ποινικό κομμάτι, η κυβέρνηση προσανατολίζεται μόνο για τη φορολόγησή τους χωρίς τα κεφάλαια αυτά να έρθουν στην Ελλάδα. Αυτό σημαίνει ότι δεν θα μπουν σε καμία ελεγκτική λίστα από το υπουργείο Οικονομικών.

Ληξιπρόθεσμα χρέη

Η δεύτερη «χαριστική» ρύθμιση που στοχεύει στην είσπραξη 9 δισ. ευρώ είναι για τα ληξιπρόθεσμα χρέη που έχουν δημιουργηθεί μέχρι και το 2013. Οσοι οφειλέτες πληρώσουν το 50% της οφειλής (κύριας και προσαυξήσεων) θα γλιτώσουν το υπόλοιπο ποσό. Για παράδειγμα, κάποιος που οφείλει 4.000 ευρώ στην εφορία, εφόσον δώσει 2.000 ευρώ, «καθαρίζει» με τις οφειλές του έναντι του ελληνικού Δημοσίου.

Εξαιτίας μάλιστα των αντιδράσεων για τη χαριστική ρύθμιση, η αναπληρώτρια υπουργός Οικονομικών Ν. Βαλαβάνη ανακοίνωσε και μπόνους για τους καλοπληρωτές φορολογούμενους. Βέβαια, είναι και αυτός ένας τρόπος για να εισπραχθούν ταχύτερα έσοδα από το ελληνικό Δημόσιο. Ωστόσο, πρόκειται για δηλώσεις χωρίς να έχει γίνει συγκεκριμένο το μπόνους για τους καλοπληρωτές.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή