ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

To δημοφιλές YouTube δεν φέρνει κέρδη στην Google

REUTERS, AP

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Mία δεκαετία ζωής κλείνει το γνωστό YouTube.com, η πλατφόρμα για διαμοιρασμό και ανάρτηση βίντεο. Τον Φεβρουάριο 2005 οι ιδρυτές της κατοχύρωσαν την τοποθεσία αυτή στον κυβερνοχώρο και μέσα στα χρόνια, που ακολούθησαν, αν και η αρχική σκέψη τους ήταν να δημιουργήσουν σάιτ γνωριμιών. Το YouTube έγινε συνώνυμο μιας τεράστιας βιντεοθήκης με βίντεο ποικίλης διάρκειας και διαφόρων κατηγοριών, ερασιτεχνικά και επαγγελματικά, ταινίες και τηλεοπτικά σίριαλ, βιντεοκλίπ τραγουδιών κ.λπ. Είναι ο τρίτος ιστότοπος με κριτήριο την επισκεψιμότητά του μετά την Google και το Facebook, ενώ η αξία του αποτιμάται στα 40 δισ. δολάρια. Μέχρι σήμερα έχουν επισκεφθεί την πλατφόρμα κάνοντας χρήση των υπηρεσιών της περισσότεροι από 1 δισεκατομμύριο καταναλωτές.

Ωστόσο, αν και θα περίμενε κανείς πως η Google, η εταιρεία η οποία έχει εξαγοράσει το YouTube, θα εξασφαλίζει μεγάλο μέρος εσόδων από την εν λόγω υπηρεσία, δεν ισχύει κάτι τέτοιο. Σύμφωνα με τα στοιχεία που αναφέρονται στη Wall Street Journal, θα δούμε πως τα καθαρά της κέρδη είναι μηδενικά, ενώ, όμως, εμφανίζει ετήσιο κύκλο εργασιών της τάξεως των 4 δισ. δολαρίων. Οι δε διαφημίσεις στο YouTube αναλογούν μόλις στο 6% των συνολικών πωλήσεων διαφημίσεων της Google. Το πρόβλημα έγκειται στο ότι οι περισσότεροι χρήστες φθάνουν να παρακολουθούν τα βίντεο του YouTube όχι απευθείας αλλά μέσω διαμοιρασμού συνδέσεων ή βίντεο, τα οποία ενυπάρχουν σε ιστολόγια και ιστοσελίδες. Αντιθέτως, στην περίπτωση των κοινωνικών δικτύων Facebook και Twitter, οι χρήστες πρέπει να εισέλθουν σε αυτά και στη συνέχεια να έχουν πρόσβαση σε όσα βίντεο θέλουν να επισκεφθούν.

Το αποτέλεσμα της διαδικασίας αυτής είναι πως τα στοιχεία προς χρήση των διαφημιστών είναι ακριβέστερα, οπότε και εκείνοι επιλέγουν περισσότερο τα κοινωνικά δίκτυα για τους πελάτες τους. Πάντως, η πλατφόρμα έχει αλλάξει και τα δεδομένα των διαφημίσεων: στο YouTube οι χρήστες διατίθενται να παρακολουθήσουν μακράς διαρκείας διαφημίσεις εν συγκρίσει με τις τηλεοπτικές, ενώ μπορούν και να τις μοιραστούν με φίλους, μετατρέποντάς τες σε αυτούσιο περιεχόμενο. Η ιδιοκτήτρια Google αναζητεί τρόπους να αντιστρέψει την κατάσταση αναφορικά με τα έσοδα του YouTube. Μία μέθοδο που ακολουθεί, είναι να καταβάλλει διάφορα μπόνους σε δημιουργούς, ώστε να παρέχουν πρωτότυπο και αποκλειστικό περιεχόμενο. Οι αντιδράσεις είναι ανάμεικτες, επειδή οι δημιουργοί αρνούνται να δεσμευθούν έναντι μιας και μόνης υπηρεσίας.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ