ΕΛΛΑΔΑ

Οταν οι καθηγητές επιστρέφουν στα θρανία

ΛΙΝΑ ΓΙΑΝΝΑΡΟΥ

Η διοργάνωση των σεμιναρίων επιμόρφωσης του Κοινωφελούς Ιδρύματος Κοινωνικού και Πολιτιστικού Εργου σε δημοτικές βιβλιοθήκες σε όλη τη χώρα ήταν υποδειγματική, ενώ η ανταπόκριση των εκπαιδευτικών αξιοσημείωτη.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Οσο και να «τεντώσεις» τη διδακτέα ύλη, δεν μπορεί να καταλάβει πέρα από ένα ελάχιστο τμήμα της παγκόσμιας γνώσης. Πώς να χωρέσουν στα σχολικά βιβλία το πέλαγος της θουκυδίδειας σκέψης, ο πολύπλοκος ρόλος της Ελλάδας στον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο και η έννοια του αντιφασισμού ή οι έννοιες της ηθικής αρετής και της ηδονής μέσα από τον Αριστοτέλη, όλος ο Παπαδιαμάντης, η παραγωγή γραπτής ιστορίας από τους ελληνικούς πληθυσμούς της Μικράς Ασίας, η διττή ταυτότητα του Κάλβου, η σχέση των Ελλήνων με τον «ξένο» μέσα από τον Ευριπίδη και η παγκοσμιοποίηση; Ο δάσκαλος όμως, ο καλός καθηγητής, οποιασδήποτε ειδικότητας, οφείλει να βουτά στα άγνωστα αυτά νερά, να εμπλουτίζει το οπλοστάσιό του στη μάχη με τα ατελείωτα «γιατί» του μαθητή.

Τα παραπάνω ήταν ορισμένα μόνο από τα θέματα που καλύφθηκαν το προηγούμενο διάστημα στα σεμινάρια που διοργάνωσε το Κοινωφελές Ιδρυμα Κοινωνικού και Πολιτιστικού Εργου (ΚΙΚΠΕ) σε δημοτικές βιβλιοθήκες σε όλη τη χώρα για εκπαιδευτικούς Μέσης Εκπαίδευσης. Στον ρόλο του «δασκάλου» βρίσκονταν διακεκριμένοι καθηγητές και ερευνητές πανεπιστημιακών και επιστημονικών ιδρυμάτων της χώρας, σε μια σπάνια συνάντηση με καθηγητές γυμνασίου και λυκείου που είχαν τη δυνατότητα να τους γνωρίσουν από κοντά, να συνομιλήσουν μαζί τους και, το κυριότερο, να διευρύνουν τον τρόπο που αντιμετωπίζουν τη διδακτέα ύλη. Τέτοια σεμινάρια έχουν πραγματοποιηθεί προς το παρόν στην Κόρινθο, τα Χανιά, τη Δράμα, τη Ναύπακτο και αλλού, ενώ το πρόγραμμα θα συνεχιστεί και την επόμενη σχολική χρονιά.

«Συχνά ασκείται εύκολη και αβασάνιστη κριτική στους καθηγητές της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης επιρρίπτοντάς τους την κύρια ευθύνη για την κακοδαιμονία του εκπαιδευτικού μας συστήματος» λέει στην «Κ» ο αντιπρόεδρος του ΚΙΚΠΕ Μάνος Δημητρακόπουλος, ο οποίος μαζί με την επιμελήτρια εκδόσεων του Ιδρύματος κ. Μαρία Καΐρη είναι οι δύο «πυλώνες» του προγράμματος.

Δυσκολίες εκπαιδευτικών

«Ομως θα πρέπει να αναλογιστούμε τις δύσκολες συνθήκες μέσα στις οποίες επιτελούν το έργο τους. Η ελληνική κοινωνία έχει εν πολλοίς απαξιώσει τον δάσκαλο και τη διαδικασία μετάδοσης της γνώσης, τα σχολικά βιβλία πλην εξαιρέσεων δεν είναι ελκυστικά για τους νέους, οι ίδιοι οι εκπαιδευτικοί δεν έχουν τη δυνατότητα της διά βίου επιμόρφωσης ούτως ώστε να ανανεώνουν τις γνώσεις που κάποτε απέκτησαν και να βελτιώσουν τις διδακτικές τους μεθόδους».

Κάλυψη κενού

Μέχρι πρότινος, την επιμόρφωση των λειτουργών της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης αναλάμβαναν από κοινού το υπουργείο Παιδείας και τα πανεπιστήμια, συνεργαζόμενα μέσω των κατά τόπους Περιφερειακών Επιμορφωτικών Κέντρων. Η επιμόρφωση περιοριζόταν στο διδακτικό αντικείμενο της κάθε ειδικότητας και σε παιδαγωγικά θέματα. Ωστόσο, ακόμη και αυτά τα λίγα προγράμματα έχουν περιοριστεί τα τελευταία χρόνια λόγω της οικονομικής κρίσης. Αυτό το κενό επιχείρησε να καλύψει το πρόγραμμα «Από την Ερευνα στη Διδασκαλία» που υλοποιεί το ΚΙΚΠΕ σε συνεργασία με τη μη κερδοσκοπική εταιρεία Future Library, τις δημόσιες ή δημοτικές βιβλιοθήκες που έχουν ενταχθεί στο πρόγραμμα και τους κατά τόπους αρμόδιους σχολικούς συμβούλους.

«Σήμερα έχει αναγνωριστεί ότι και ο διδάσκαλος, για να εκπληρώνει επαρκώς τα καθήκοντά του, οφείλει να παραμείνει εσαεί μαθητής, να γηράσκει διδασκόμενος. Δεν πρωτοτυπήσαμε. Αποπειραθήκαμε να επικαιροποιήσουμε μια εύστοχη υπόδειξη του μεγάλου φιλοσόφου του γερμανικού Διαφωτισμού και παιδαγωγού Humboldt: ο κοινός τόπος, όπου συναντάται και αναπτερώνεται δημιουργικά το ενδιαφέρον διδάσκοντος και διδασκομένου, είναι η έρευνα, η ζωντανή διαδικασία πρόσκτησης της γνώσης. Ο στόχος τον οποίο υπηρετεί το πρόγραμμα είναι η ενημέρωση των εκπαιδευτικών για τα πορίσματα της έρευνας και η επανασύνδεσή τους κατά κάποιον τρόπο με τις διαδικασίες και το πνεύμα του πανεπιστημιακού προγράμματος» εξηγεί ο κ. Δημητρακόπουλος.

«Παράδοση» και υλικό

Η οργάνωση ήταν υποδειγματική, ενώ η ανταπόκριση από τους εκπαιδευτικούς αξιοσημείωτη. Οι προσερχόμενοι στα σεμινάρια, εκτός από την καθηλωτική «παράδοση» από τους ειδικούς ερευνητές, έπαιρναν μαζί τους και συνοδευτικό υλικό (εισήγηση και βιβλιογραφία), ενώ στη συνέχεια είχαν τη δυνατότητα να αξιολογήσουν την εμπειρία τους. «Αυτό που μας μετέφεραν οι εκπαιδευτικοί ήταν ακριβώς αυτό, ότι η μέση εκπαίδευση νιώθει την ανάγκη να επανασυνδεθεί ποικιλοτρόπως με τα πανεπιστήμια», λέει η κ. Καΐρη στην «Κ». «Ο απολογισμός είναι ενθαρρυντικός γιατί, εκτός από τη μεγάλη προσέλευση, παρατηρείται το φαινόμενο της συμμετοχής στα σεμινάρια ατόμων που δεν ανήκουν στην ομάδα των καθηγητών, αλλά προέρχονται και από καθηγητές φροντιστηρίων και από πτυχιούχους που αναμένουν να προσληφθούν στη μέση εκπαίδευση».

Στόχος του ΚΙΚΠΕ είναι το πρόγραμμα από τη νέα σχολική χρονιά να διευρυνθεί ώστε να φτάσει τα 20 προγράμματα ετησίως σε αντίστοιχες βιβλιοθήκες της χώρας.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ