ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Κίνητρα σε εμπόρους και καταναλωτές για τη χρήση καρτών

ΕΥΓΕΝΙΑ ΤΖΩΡΤΖΗ, ΠΡΟΚΟΠΗΣ ΧΑΤΖΗΝΙΚΟΛΑΟΥ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Χτίσιμο του αφορολόγητου ορίου με βάση τις συναλλαγές που πραγματοποιεί ο φορολογούμενος με τη χρεωστική ή την πιστωτική του κάρτα, αλλά και συμμετοχή ακόμη και σε κληρώσεις ακινήτων, είναι μεταξύ των προτάσεων που εξετάζει το υπουργείο Οικονομικών για τον περιορισμό της φοροδιαφυγής μέσω της ενθάρρυνσης των πολιτών στη χρήση του πλαστικού χρήματος. Κίνητρα εξετάζονται και για τους εμπόρους, για τους οποίους προωθείται η επιδότηση μέσω του ΕΣΠΑ του κόστους για την εγκατάσταση των συσκευών αποδοχής καρτών, αλλά και η εφαρμογή μειωμένου συντελεστή φορολογίας κερδών για το τμήμα των πωλήσεων που πληρώνεται με πιστωτικές ή χρεωστικές. Οι προτάσεις αποτελούν αντικείμενο επεξεργασίας με τα τεχνικά κλιμάκια των πιστωτών ενόψει της αναδιάρθρωσης του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος και οι αποφάσεις αναμένονται άμεσα, καθώς η συγκυρία θεωρείται ευνοϊκή. Αυτό, γιατί οι περιορισμοί στην κίνηση κεφαλαίων είχαν ως αποτέλεσμα τη διάδοση της χρήσης των καρτών και την εξοικείωση των καταναλωτών με το πλαστικό χρήμα.

Με βάση τις προτάσεις που συζητούνται, εξετάζεται το χτίσιμο του αφορολόγητου ορίου βάσει των συναλλαγών με κάρτες με δύο εναλλακτικές εκδοχές. Η πρώτη επιλογή είναι η αναγνώριση του αφορολόγητου ορίου εφόσον το σύνολο των δαπανών του φορολογουμένου γίνει με κάρτα. Η δεύτερη εκδοχή προβλέπει υψηλότερο αφορολόγητο όριο για όσους χρησιμοποιούν κάρτες. Για παράδειγμα, το αφορολόγητο των 9.550 ευρώ που ισχύει σήμερα θα προσαυξάνεται και πιθανώς να φτάνει σε 10.000 - 11.000 ευρώ εφόσον κάποιος έχει συγκεντρώσει το σύνολο των αποδείξεών του μέσω συναλλαγών με κάρτες.

Ως πρόσθετο κίνητρο εξετάζεται ακόμη και η δυνατότητα συμμετοχής των πολιτών σε κληρώσεις με έπαθλο... ακίνητο, όταν έχουν συγκεντρώσει ένα συγκεκριμένο όριο συναλλαγών με κάρτες. Σύμφωνα με τις προτάσεις που κατατίθενται, το κίνητρο πρέπει να είναι ισχυρό, όπως είναι η περίπτωση του ακινήτου, με δυνατότητα να κληρώνονται έως και 10 ακίνητα τον χρόνο. Σε ό,τι αφορά τους εμπόρους, το κόστος για την εγκατάσταση 500.000 - 600.000 τερματικών σε όλη τη χώρα υπολογίζεται περίπου στα 100 εκατ. ευρώ και μπορεί εύκολα να καλυφθεί μέσω του ΕΣΠΑ. Το θέμα φαίνεται ότι βρίσκει τη σύμφωνη γνώμη των θεσμών, που προτρέπουν στην αξιοποίηση της συγκυρίας για τη μετάβαση στις ηλεκτρονικές συναλλαγές ως του πιο αποτελεσματικού μέτρου για τον περιορισμό της φοροδιαφυγής. Πρόσθετο επίσης κίνητρο για τους εμπόρους θα μπορούσε να είναι η μείωση του συντελεστή φορολογίας κερδών από το 29% π.χ. στο 25% για το τμήμα του τζίρου που γίνεται ηλεκτρονικά. Αν και το μέτρο θεωρείται ότι συναντά τεχνικές δυσκολίες, στο υπουργείο Οικονομικών είναι πεπεισμένοι ότι το κίνητρο για τους εμπόρους δεν θα πρέπει να εξαντλείται στην επιδότηση της συσκευής και για αυτό εξετάζουν και άλλες δυνατότητες.

Μείζον θέμα για τον εμπορικό κόσμο είναι το θέμα των προμηθειών που χρεώνουν οι τράπεζες, το ύψος των οποίων μπορεί να ξεκινάει ακόμη και από το 0,50% για μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ, αλλά να φθάνει έως και το 3% για μικρά καταστήματα. Ο επιμερισμός του κόστους σε μεγαλύτερο αριθμό καταστημάτων θα οδηγήσει πάντως και σε μείωση των προμηθειών, ενώ ένα πρώτο βήμα περιορισμού του κόστους αποτελεί και η εφαρμογή της Οδηγίας για τις διατραπεζικές προμήθειες, η οποία τίθεται σε ισχύ από τις αρχές Δεκεμβρίου. Σε κάθε περίπτωση και σύμφωνα με την άποψη που κυριαρχεί στο υπουργείο Οικονομικών, το κίνητρο θα πρέπει να είναι άμεσο και να δοθεί απευθείας τόσο στον καταναλωτή όσο και στον έμπορο, αποτρέποντας έτσι τη χρήση μετρητού ή τη συναλλαγή «κάτω από το τραπέζι». Η εμπειρία αντλείται από τις χώρες που έχουν υιοθετήσει ανάλογα συστήματα κινήτρων, μεταξύ των οποίων η Νότια Κορέα και το Μεξικό, αλλά και πιο ώριμων αγορών στις ηλεκτρονικές πληρωμές όπως η Βρετανία και η Ολλανδία. Η Νότια Κορέα φιγουράρει στις πρώτες θέσεις των χωρών, η εμπειρία της οποίας θεωρείται υπόδειγμα για τον αποτελεσματικό περιορισμό της φοροδιαφυγής. Είναι χαρακτηριστικό ότι κατατάσσεται στη δεύτερη θέση μεταξύ των χωρών του ΟΟΣΑ με την υψηλότερη αποδοτικότητα του ΦΠΑ, με δείκτη 0,84, ενώ πρώτη είναι η Ιαπωνία με δείκτη 0,89. Στον αντίποδα είναι η Ελλάδα που καταγράφει τη χαμηλότερη βαθμολογία, με φοροδοτική αποδοτικότητα μόλις 0,42, ενώ με απόσταση ακολουθεί η Ιταλία με δείκτη 0,51, η Ουγγαρία και η Ιρλανδία με 0,60 κ.ο.κ.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ