ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Αποψη: Η δύναμη του Διαδικτύου: μια όχι και τόσο απρόσμενη νίκη για τον Κυριάκο

ΚΩΣΤΑΣ ΜΗΛΑΣ*

Από τις αρχές Ιανουαρίου το ενδιαφέρον για τον κ. Μητσοτάκη αυξήθηκε αισθητά και μάλιστα «εκτοξεύθηκε» από τις 6 Ιανουαρίου και μετά μέχρι και την ημέρα των δεύτερων εκλογών της Ν.Δ.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Η μεγάλη νίκη του Κυριάκου Μητσοτάκη εξέπληξε πολλούς. Οχι όμως και αυτούς που έχουν γνώση της δύναμης του Διαδικτύου. Και τούτο, διότι το Διαδίκτυο έχει εισέλθει για τα καλά στην οικονομική και επαγγελματική μας ζωή και χρησιμοποιείται κατά κόρον από επαγγελματίες, οικονομολόγους, αναλυτές, δημοσιογράφους αλλά και policy-makers.

Δεν είναι η πρώτη φορά που η συζήτηση στο Διαδίκτυο επηρεάζει καταστάσεις. Για του λόγου το αληθές, αναφέρω πρόσφατη επιστημονική έρευνα του γράφοντος, μαζί με τους πανεπιστημιακούς Θεολόγο Δεργιαδέ (International Hellenic University) και Θεόδωρο Παναγιωτίδη (Πανεπιστήμιο Μακεδονίας) με τίτλο «Tweets, Google Trends and Sovereign Spreads in the GIIPS» (η έρευνα βρίσκεται εδώ: http://oep. oxfordjournals.org/ content/ 67/2/406), η οποία κατέληξε στο συμπέρασμα ότι η συζήτηση περί Grexit στο κοινωνικό Διαδίκτυο, το 2011-2013, διαδραμάτισε σημαντικό ρόλο στην αύξηση της διαφοράς απόδοσης (spread) μεταξύ των ομολόγων της Περιφέρειας (Ελλάδα, Ιρλανδία, Πορτογαλία, Ισπανία, Ιταλία) και της Γερμανίας. Και τούτο, υπεράνω της επίδρασης γενικά παραδεκτών οικονομικών μεταβλητών όπως (α) τα ασφάλιστρα κινδύνου CDS και (β) την έλλειψη ρευστότητας στην αγορά κρατικών ομολόγων, την οποία προσεγγίσαμε από τη διαφορά μεταξύ της τιμής ζήτησης και της τιμής αγοράς των ομολόγων. Ας επιστρέψουμε λοιπόν στη νίκη του Κυριάκου Μητσοτάκη και το πώς συνδέεται με το Διαδίκτυο. Εστιάζουμε την προσοχή μας στο google.com/trends και στην αναζήτηση των λέξεων «Kyriakos Mitsotakis» και «Vangelis Meimarakis» στη διάρκεια των τελευταίων 30 ημερών.

Παρατηρούμε ότι το ενδιαφέρον για τον κ. Μεϊμαράκη ξεπερνούσε σταθερά εκείνο για τον κ. Μητσοτάκη μέχρι και τις πρώτες εκλογές της Ν.Δ. στις 20 Δεκεμβρίου. Ο κ. Μεϊμαράκης συνέχιζε να προκαλεί το αμείωτο ενδιαφέρον των χρηστών του Διαδικτύου μέχρι και τα τέλη Δεκεμβρίου. Από τις αρχές Ιανουαρίου όμως, το ενδιαφέρον για τον κ. Μητσοτάκη αυξήθηκε αισθητά και μάλιστα «εκτοξεύθηκε» από τις 6 Ιανουαρίου και μετά μέχρι και την ημέρα των δεύτερων εκλογών της Ν.Δ.

Τι συνέβη στις 6 Ιανουαρίου; Ο έγκριτος δημοσιογράφος-σχολιαστής Simon Nixon με το άρθρο του «Greece’s Glimmer of New Year Hope» στη Wall Street Journal εξεθείασε τις «αρετές» Μητσοτάκη. Πιο συγκεκριμένα, το εν λόγω άρθρο αφενός έγινε «like» 2.461 (!) φορές στο Facebook, αφετέρου «έφτασε», μέσω του προσωπικού λογαριασμού Τwitter του Nixon, σε χρόνο μηδέν σε 24.900 πιστούς (followers).

Εδώ, ελλείψει στοιχείων, δεν λαμβάνω υπ’ όψιν πόσες φορές έγινε retweet το συγκεκριμένο άρθρο ή πόσες φορές διαφημίστηκε στα ελληνικά μέσα ενημέρωσης.

Το συγκεκριμένο άρθρο προκάλεσε μεγάλη αίσθηση σε Ελλάδα και εξωτερικό αλλάζοντας (κατά τη γνώμη μου) τα δεδομένα με δραματικό τρόπο υπέρ του κ. Μητσοτάκη. Κάτι ήξερε λοιπόν ο κ. Μητσοτάκης, ο οποίος δήλωσε ότι θέλει να αλλάξει τη Ν.Δ. από κόμμα fax σε κόμμα Διαδικτύου.

* Ο κ. Κώστας Μήλας είναι καθηγητής Χρηματοοικονομικών, University of Liverpool.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ