ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Αποψη: Τεχνολογία για την τεχνολογία

ΑΝΔΡΕΑΣ ΔΡΥΜΙΩΤΗΣ

Διάβασα στον Τύπο ότι το υπ. Οικονομικών σκέφτεται να βάλει μια κάρτα με chip σε κάθε αυτοκίνητο, ώστε να μπορεί να ελέγχει εύκολα αν το όχημα έχει πληρώσει τα τέλη κυκλοφορίας, είναι ασφαλισμένο, έχει περάσει ΚΤΕΟ κ.ά.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Ο​​σοι διαβάζετε αυτή τη στήλη θα έχετε διαπιστώσει ότι είμαι υπέρμαχος της τεχνολογίας και μάλιστα της πληροφορικής, γιατί πιστεύω ότι όπου μπαίνει η πληροφορική μπαίνει και τάξη. Η εμπειρία μου πάει πολύ πίσω στο χρόνο, όταν η εταιρείας μας εγκατέστησε τον πρώτο ηλεκτρονικό υπολογιστή στη Μηχανογραφική Υπηρεσία Φορολογίας (ΜΥΦ), που στεγαζόταν τότε (αρχές δεκαετίας του ’70) στο Καπνεργοστάσιο στην οδό Λένορμαν. Από τότε «έχει κυλήσει πολύ νερό στο αυλάκι» και η ΜΥΦ εξελίχθηκε στη Γενική Γραμματεία Πληροφορικών Συστημάτων (ΓΓΠΣ), η οποία είναι το σημαντικότερο εργαλείο του υπ. Οικονομικών για τη φορολογία.

Σήμερα όμως θα σας απογοητεύσω, γιατί σκοπεύω να επιχειρηματολογήσω ενάντια στην τεχνολογία. Βασικά δεν πιστεύω στην τεχνολογία για την τεχνολογία. Αυτό μπορεί να ισχύει στην τέχνη. Η τεχνολογία πρέπει να δίνει λύσεις και να απλοποιεί τις διαδικασίες, όχι να τις κάνει πιο πολύπλοκες. Εξηγούμαι. Διάβασα στον Τύπο ότι το υπ. Οικονομικών σκέφτεται να βάλει μια κάρτα με chip σε κάθε αυτοκίνητο, ώστε να μπορεί να ελέγχει εύκολα αν το όχημα έχει πληρώσει τα τέλη κυκλοφορίας, είναι ασφαλισμένο, έχει περάσει ΚΤΕΟ κ.ά. Συγκεκριμένα, ένα στέλεχος του υπουργείου ανέφερε σε τηλεοπτική εκπομπή ότι «υπάρχουν προτάσεις και κάποιες εισηγήσεις για να εκμεταλλευτούμε τις τεχνολογικές λύσεις που υπάρχουν. Ουσιαστικά μιλάμε για μια έξυπνη κάρτα που θα μπαίνει σε κάποιο εμφανές μέρος του αυτοκινήτου, θα εκπέμπεται κάποιο σήμα και πολύ εύκολα θα φαίνεται εάν το αυτοκίνητο έχει πληρωμένα τέλη κυκλοφορίας, πληρωμένη ασφάλεια, αν έχει προμηθευτεί κάρτα καυσαερίων, γενικά αν έχει κάποια υποχρέωση που δεν έχει εκπληρώσει». Καλή ιδέα, θα μπορούσε να σκεφτεί κάποιος. Είναι όμως έτσι; Με λίγη υπομονή θα διαπιστώσετε ότι όχι μόνο δεν είναι καλή ιδέα, αλλά αντίθετα δημιουργεί τεράστιες διαχειριστικές δυσκολίες και επί πλέον δεν χρειάζεται.

Λίγη ιστορία κάνει πάντοτε καλό και βοηθά στο να καταλάβουμε τι πραγματικά συμβαίνει. Η ιδέα είναι «περσινά ξινά σταφύλια». Εισήγηση για τοποθέτηση chip κάρτας στα αυτοκίνητα συζητήθηκε στην ΓΓΠΣ το 2010. Απορρίφθηκε αμέσως και προτιμήθηκε η λύση της κατάργησης του αυτοκόλλητου σήματος των τελών κυκλοφορίας, η οποία υλοποιήθηκε αργότερα. Η οικονομία που έγινε από την αποϋλοποίηση του σήματος ήταν πολλές δεκάδες εκατομμύρια ευρώ και εξοικονομήθηκαν ακόμα χιλιάδες ώρες εργασίας των εφοριακών και των υπαλλήλων των τραπεζών.

Στη συνέχεια, υπάρχει μια ενδιαφέρουσα λεπτομέρεια που είναι εξαιρετικά σημαντική. Φαίνεται ότι η πρόταση να μπει έξυπνη κάρτα στα αυτοκίνητα έγινε στο παρελθόν στην κυβέρνηση Σαμαρά και απορρίφθηκε. Σύμφωνα με το ρεπορτάζ του κ. Γιώργου Κ. Ανδρή από το enikonomia.gr, «όπως αναφέρουν στελέχη της αγοράς στο Enikonomia, το σχέδιο για την τοποθέτηση τσιπ στα οχήματα προέρχεται από τη Βόρεια Ελλάδα και συγκεκριμένα ήταν μια πρόταση που πραγματοποίησε κάποιος επιχειρηματίας σε στελέχη του οικονομικού επιτελείου της προηγούμενης κυβέρνησης τα οποία την αξιολόγησαν, αλλά λόγω της ύπαρξης του online συστήματος απορρίφθηκε...». Τώρα το πώς επανήλθε στο προσκήνιο και πάλι η τοποθέτηση τσιπ στα αυτοκίνητα κανείς δεν μπορεί με βεβαιότητα να απαντήσει, αλλά στελέχη από όλους τους εμπλεκόμενους κλάδους επισημαίνουν στο Enikonomia πως «η τοποθέτηση τσιπ στα οχήματα αποτελεί ένα περιττό έξοδο καθώς οι ηλεκτρονικές υπηρεσίες του υπουργείου Οικονομικών μπορούν ανά πάσα στιγμή να διαπιστώσουν σε “πραγματικό χρόνο” ποια και πόσα οχήματα κινούνται χωρίς να έχουν καταβληθεί τα Τέλη Κυκλοφορίας, είναι ανασφάλιστα και χωρίς ΚΤΕΟ...».

Τώρα πάλι έχουμε νέα πρόταση για το ίδιο θέμα. Δεν σας ξενίζει η επιμονή μιας πρότασης να έρχεται και να επανέρχεται μέχρι να βρεθεί το κατάλληλο αυτί; Η πρόταση σίγουρα έχει ξεπεραστεί από την ευρύτατη χρήση του internet.

Πάμε τώρα στην ουσία. Δεν χρειάζεται να είναι κάνεις επιστήμονας ή αναλυτής συστημάτων για να καταλάβει ότι το chip είναι περιττό και προσθέτει δυσκολίες αντί να διευκολύνει. Για να εγγραφούν οι πληροφορίες στο chip, πρέπει να υπάρχουν. Αν λοιπόν υπάρχουν αυτές οι πληροφορίες, γιατί δεν τις συγκεντρώνει η ΓΓΠΣ ώστε να έχει την πλήρη εικόνα του οχήματος και να την εμφανίζει στη μερίδα του φορολογούμενου; Αν από την άλλη μεριά δεν υπάρχουν οι πληροφορίες, τότε ποια είναι η χρησιμότητα του chip; Καμία.

Τα τέλη κυκλοφορίας πληρώνονται ηλεκτρονικά. Κατά συνέπεια η πληροφορία για τα τέλη υπάρχει στην ΓΓΠΣ. Οποιος έχει αυτοκίνητο και δεν έχει πληρώσει τέλη εντοπίζεται αυτόματα και η ΓΓΠΣ μπορεί κάλλιστα να του χρεώσει τα διπλά και να τα βάλει στις βεβαιωμένες οφειλές του. Για τα ανασφάλιστα οχήματα, στις 15 Μαρτίου 2016 βγήκε επιτέλους η υπουργική απόφαση με την οποία ορίζεται η διαδικασία διασταυρώσεων και η αρμόδια υπηρεσία που είναι υπεύθυνη για την εφαρμογή της. Πρόκειται για τη Διεύθυνση Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης (ΔΗΛΕΔ) της ΓΓΔΕ. Στην απόφαση καθορίζεται με λεπτομέρειες η διαδικασία για τον εντοπισμό και ειδοποίηση των ιδιοκτητών ανασφάλιστων οχημάτων είτε μέσω επιστολής είτε μέσω μηνύματος του Taxisnet. Και στην περίπτωση αυτή η πληροφορία βρίσκεται μετά από διασταυρώσεις.

Αναφορικά με τα ΚΤΕΟ και τα συνεργεία που εκδίδουν την Κάρτα Καυσαερίων, θα μπορούσαν να πιστοποιηθούν από κάποια υπηρεσία και να υποβάλλουν τα στοιχεία τους ηλεκτρονικά μέσω Ιnternet. Ολοι αυτοί οι επιτηδευματίες σήμερα έχουν πρόσβαση στο Ιnternet. Ετσι είναι δυνατόν να υπάρχει η πλήρης εικόνα του οχήματος, ώστε να μην απαιτείται κανένας έλεγχος από την αστυνομία, αλλά ηλεκτρονικά να επιβάλλονται οι νόμιμες κυρώσεις για τους παραβάτες. Αξίζει να σημειωθεί ότι στις 16 Μαρτίου 2016 υπάρχουν δημοσιεύματα σχετικά με την επιβολή προστίμων για όσους δεν έχουν περάσει ΚΤΕΟ. Αντιγράφω από το δημοσίευμα:

«Σύμφωνα με δηλώσεις του αναπληρωτή υπουργού Οικονομικών κ. Αλεξιάδη, μέχρι τα τέλη τρέχοντος Μαρτίου θα έχουν αναρτηθεί από το υπουργείο Οικονομικών στο Taxisnet τα πρόστιμα των 150 ευρώ, που προβλέπονται για τους ιδιοκτήτες αυτοκινήτων και δικύκλων που δεν έχουν περάσει ΚΤΕΟ... Το πρόστιμο θα εμφανιστεί στον παραβάτη μέσω Τaxisnet». Δηλαδή, αφού το υπουργείο γνωρίζει από διασταυρώσεις τα οχήματα που δεν έχουν περάσει το ΚΤΕΟ, σε τι χρησιμεύει το chip; Σε τίποτα.

Το χειρότερο όμως στην πρόταση αυτή που έρχεται και επανέρχεται, γιατί φαίνεται ότι υπάρχει κάποιος που ενδιαφέρεται πολύ να την προωθήσει, είναι το γεγονός ότι η χρήση της «έξυπνης» κάρτας για τον σκοπό αυτό είναι μάλλον βλακώδης. Εδώ αρχίζουν τα αναπάντητα ερωτήματα. Πώς θα ενημερώνεται και από ποιον θα ενημερώνεται η κάρτα αυτή; Εστω ότι έχουμε την κάρτα και πληρώσαμε τα τέλη κυκλοφορίας. Πώς και από ποιον θα ενημερωθεί το chip ότι πληρώθηκαν τα τέλη; Πολύ δύσκολη απάντηση. Από το υπουργείο ή από τις τράπεζες; Πάμε παρακάτω. Πληρώσαμε και την ασφάλεια του οχήματος για ένα εξάμηνο. Πώς και από ποιον θα ενημερωθεί το chip ότι το όχημα είναι ασφαλισμένο για το εξάμηνο; Ακόμα πιο δύσκολη απάντηση. Από τις ασφαλιστικές εταιρείες ή από τους πράκτορες; Πάμε τώρα στο ΚΤΕΟ. Πέρασε το όχημα από το ΚΤΕΟ. Πώς και από ποιον θα ενημερωθεί το chip ότι το όχημα πέρασε το ΚΤΕΟ ή ότι παρουσιάζει διάφορα προβλήματα που πρέπει να διορθωθούν; Πάλι δύσκολη απάντηση. Φυσικά το ίδιο ισχύει και για τα συνεργεία.

Για να «γράψει» κανείς πληροφορίες επάνω στο chip, υπάρχουν αυστηρότατοι κανόνες ασφαλείας. Πώς αντιμετωπίζεται το θέμα αυτό; Δεν μπορεί να αντιμετωπιστεί με ασφαλή τρόπο, όταν αυτοί που πρέπει να ενημερώνουν το chip είναι πολλές οντότητες. Αυτό είναι show stopper!

Τέλος, για την ανάγνωση των πληροφοριών του chip από τους αστυνομικούς θα πρέπει να τους εφοδιάσουμε με τα κατάλληλα μηχανήματα. Ποιος τα πληρώνει αυτά; Να τι ξέχασα να σας πω. Το στέλεχος του υπουργείου που ανακοίνωσε τη σκέψη αυτή είπε ότι «η προμήθεια αυτής της κάρτας θα είναι υποχρεωτική και δεν θα έχει κόστος». Επειδή έχω μάθει ότι μόνο το «τίποτα» δεν έχει κανένα κόστος, διερωτώμαι ποιος θα πληρώσει μια αχρείαστη εφαρμογή. Πάλι οι φορολογούμενοι, γιατί οι ευεργέτες μάς τελείωσαν.

* Ο κ. Ανδρέας Δρυμιώτης είναι σύμβουλος επιχειρήσεων.

Για περισσότερη αρθρογραφία, γίνετε συνδρομητής στην έντυπη Καθημερινή.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ